Was de Grand Prix van Brazilië het leukste sprintweekend van het jaar? Misschien wel. Op alle drie de racedagen gebeurde er veel, heel veel. Je zou door alle actie bijna vergeten dat de kwalificatie vroegtijdig werd afgevlagd vanwege een arriverende storm, terwijl de sprint- en hoofdrace bol stonden van het spektakel. Een iemand liet zich niet afleiden door alle zaken: Max Verstappen. De ongenaakbare Nederlander pakte poleposition en won op dominante wijze de beide races, maar achter hem lieten verschillende coureurs en teams zich van hun beste en slechtste kant zien.
De winnaars
Lando Norris
De onbetwiste nummer twee van het GP-weekend op Interlagos. Na de kwalificatie baalde Lando Norris nog als een stekker, want hij had het gevoel dat hij op de eerste startpositie had moeten staan. Het verdict was echter een zesde plaats na een straf voor George Russell. Norris bleef stoïcijns, pakte poleposition voor de sprintrace en wist na een mindere start als tweede over de streep te komen achter Verstappen. Mooie punten in de tas, op naar zondag.
Stiekem was de hoofdrace van Norris misschien nog wel beter. De McLaren-coureur kende een raketstart en sprong meteen naar de tweede plaats. In de openingsfase bleek Norris zelfs in staat om Verstappen een speldenprikje uit te delen, al moest hij daarna wel meer en meer tijd toegeven, vooral in de tweede stint op de mediums. Uiteindelijk passeerde hij acht seconden na de Nederlander de finishlijn. Met een verdiende glimlach en een sterke prestatie, dat wel.
Fernando Alonso (en Sergio Perez)
Fernando Alonso is alleen al een winnaar vanwege zijn comeback op het podium, maar de manier waarop hij dat voor elkaar kreeg verdient een extra applausje. De sluwe Spanjaard hield lange tijd op fenomenale wijze Sergio Perez achter zich in de strijd om de derde plaats. Alonso kreeg het voor elkaar om dertig rondjes lang in de laatste bocht genoeg weg te trekken bij de Red Bull-coureur, die daardoor geen inhaalactie kon plaatsen op de rechte stukken. Toch leek het nog mis te gaan...
Perez zat in de voorlaatste ronde ineens wél op de staart van Alonso en pakte de podiumplaats af in de eerste bocht. Kans verkeken, zo dacht Alonso zelf ook, maar niets bleek minder waar. De Aston Martin-coureur counterde in de laatste ronde en hield Perez uiteindelijk 53 duizendsten achter zich in een drag race naar de streep. Voor Alonso was het na een moeilijke periode zijn eerste podium sinds de Grand Prix van Nederland. Hij zal zoet smaken. Overigens verdient Lance Stroll ook een eervolle vermelding, want hij zorgde voor een verdiende dubbele puntenfinish voor Aston Martin.
Pierre Gasly
In het middenveld was het Pierre Gasly die erg sterk op kwam zetten. De Alpine-coureur startte na een mindere kwalificatie en een gridstraf vanaf de vijftiende plaats en werkte zich gestaag op naar voren. Dat is nog vrij zacht uitgedrukt, want Gasly kreeg het op een gegeven moment voor elkaar om de Mercedessen van Lewis Hamilton en George Russell op de baan te passeren. Het resulteerde in een knappe zevende plaats in het door Gasly geliefde Brazilië. In 2019 pakte de coureur namens Toro Rosso zijn eerste podium in Sao Paulo, nu was de zevende plek een knappe prestatie.
Anderen bekeken ook:
De verliezers
Mercedes
Wat was er toch allemaal aan de hand met de Mercedessen? De Zilverpijlen pakten vorig jaar een een-tweetje op Interlagos en reisden daardoor met hoge verwachtingen af naar de GP van Brazilië. Hamilton was een week eerder tweede geworden in Mexico, wat toch deed vermoeden dat hij Verstappen uit kon dagen in het land van zijn held Ayrton Senna. Het zat er geen moment in. De W14 had een waardeloze topsnelheid in de race en vrat ook nog eens de banden op. Russell, in 2022 de winnaar, moest zijn bolide vroegtijdig parkeren door problemen met de olietemperatuur en Hamilton kwam niet verder dan de achtste plaats. Teambaas Toto Wolff sprak zelfs van "de slechtste race in dertien jaar". Toch kwam het team uit Brackley goed weg...
Charles Leclerc
Want ai, wat had Charles Leclerc een pech. De Monegask kwalificeerde zich in stormachtige omstandigheden knap als tweede en sprak na afloop over een kans om Verstappen aan te vallen in de eerste bocht. Leclerc zou daar nooit arriveren, want zijn Ferrari gaf al de geest in de opwarmronde. Mechanische problemen zorgden ervoor dat zijn achterwielen volledig blokkeerden in bocht zes, waardoor Leclerc in de muur terecht kwam. Ferrari zag Carlos Sainz als zesde finishen en liep daardoor maar twee puntjes in op Mercedes in het constructeurskampioenschap, terwijl er een mooie kans lag om de strijd om de tweede plaats volledig te openen. Het mocht niet zo zijn...
Alfa Romeo
Op het moment dat Alonso en Perez in gevecht waren om de derde plaats, was Alfa Romeo de biezen al aan het pakken. Guanyu Zhou en vooral Valtteri Bottas lagen op puntenkoers, maar moesten al snel naar binnen om de onbetrouwbare auto in de garage te parkeren. Het Italiaanse team zag op die manier AlphaTauri, dat met Yuki Tsunoda vijf punten scoorde in de sprint- en hoofdrace, verder uitlopen in het constructeurskampioenschap. De achtste plaats raakt steeds verder uit het zicht...
Ook interessant:
In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is
Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.
Scoort Feyenoord tegen Manchester City? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Brazilië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!