Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze aanpassingen moeten Zandvoort mooiste F1-circuit ter wereld maken

Circuit Zandvoort heeft gigantische plannen om de Formule 1 na bijna veertig jaar afwezigheid in Nederland een waardig onthaal te geven. De voorbereidingen worden momenteel in rap tempo gedaan om het een zo perfect mogelijk Grand Prix-weekend te maken. Daarbij gaan de nodige aanpassingen gepaard, zo vertelt de organisatie ten overstaan van RacingNews365.

In een mediasessie waar RacingNews365 aanwezig was heeft de organisatie van de Grand Prix van Nederland uit de doeken gedaan in hoeverre Circuit Zandvoort zal worden aangepast voor de Formule 1. Duidelijk is dat het pakket ettelijke aanpassingen bevat, op ruim honderd punten zal het circuit worden bijgepunt om het circus, evenals de honderdduizenden toeschouwers goed en wel te ontvangen. De aanpassingen aan Circuit Zandvoort Beginnend bij de eerste bocht, de welbekende Tarzanbocht, vinden we aankomende mei een heuse publiekstunnel richting de paddock, die onder de baan door loopt. Het circuit zal op deze plek daarnaast een verlengde run-off van asfalt en er komt een verlengde pit-uitgang. Ook worden de kerbstones en de grindbakken gereconstrueerd. De Hugenholtzbocht, de eerste van de twee kombochten op het circuit, wordt verlegd én verkant met liefst 34 procent. Kerbstones, extra run-off en een keerwand worden op dit punt toegevoegd. Het asfalt richting het Scheivlak krijgt een nieuwe deklaag. Een stuk verder, bij bocht tien, worden de grindbakken vernieuwd en bouwt de organisatie een nieuw tribuneterrein voor de duizenden fans die het circuit zullen bezoeken. De bochtencombinatie elf en twaalf, de Hans Ernstbocht – een potentieel inhaalmoment – wordt verbreed aan de binnenzijden om manoeuvres te stimuleren. Ook hier zullen de grindbakken en kerbstones worden herzien. De meest besproken aanpassing aan het circuit volgt aan het einde, in de vorm van de veranderingen aan de Kumho- en Arie Luyendykbocht. De oorspronkelijke vorm van de baan wordt hier omgebouwd tot een kombocht met een maximale hellingshoek van liefst 32 procent. Het publiek zal onder deze bocht door lopen om Circuit Zandvoort binnen te treden. De pitstraat wordt ook veranderd. Tenslotte worden er binnen en rond het circuit verscheidene lounges geplaatst en een medisch centrum. Lammers: "Zandvoort wordt misschien wel het mooiste circuit ter wereld" De sportief directeur van de Grand Prix van Nederland, oud-Formule 1-coureur Jan Lammers, is zeer te spreken over de verschillende veranderingen aan Circuit Zandvoort, zo vertelt hij. "Ik denk dat het met al deze aanpassingen sowieso het mooiste en meest uitdagende circuit van Europa moet worden. Wellicht dat we zelfs het mooiste circuit van de wereld zullen worden", besluit Lammers. Lammers stelt eveneens dat inhalen op het straks vernieuwde circuit 'niet zo'n groot probleem moet zijn'. De geboren Zandvoortenaar denkt dan ook een parel in handen te hebben. "Deze aanpassingen, waaronder de kombocht, maken het circuit absoluut uniek. Er is geen circuit zoals deze in de moderne wereld, het biedt nieuwe uitdagingen", aldus Lammers.

Viaplay
x
Breaking 'FIA verbiedt omstreden truc na klacht Red Bull'