Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze circuits zouden dit jaar plotseling op de F1-kalender kunnen verschijnen

De coronacrisis zorgt ervoor dat de Formule 1-bazen op zoek moeten naar creatieve oplossingen. Zo informeerden ze bijvoorbeeld bij circuits die eigenlijk niet eens op de Formule 1-kalender staan om te polsen of ze open staan voor een F1-race in 2020. Deze circuit zijn mogelijk kanshebbers.

De directeur van het Hockenheimcircuit zal vreemd hebben opgekeken toen hij werd gebeld door de hoge bazen van de Formule 1. Zij vroegen zich namelijk af of het circuit, dat dit jaar niet meer op de Formule 1-kalender staat, mogelijk in staat was om toch nog een Grand Prix te organiseren. Het zou een bijzondere stap zijn als de Formule 1 midden in het jaar een locatie toevoegt aan de kalender, maar bijzondere tijden vragen nou eenmaal om bijzondere maatregelen. In bijvoorbeeld Nederland en België kan er voorlopig niet worden geracet, terwijl in Duitsland de Bundesliga (de hoogste voetbalcompetitie) binnenkort waarschijnlijk wel weer van start gaat. Het is dus geen gekke gedachte dat er bij onze oosterburen wel geracet kan worden ter vervanging van de race op bijvoorbeeld Zandvoort. Welke andere 'kapers' of 'redders in nood' zouden er eigenlijk nog meer op de kust liggen? We zetten een aantal mogelijke kans hebbende circuits op een rij die een onverwachtse verschijning zouden kunnen maken op een nieuwe Formule 1-kalender.

Europese circuits

Om een Formule 1-raceweekend te kunnen organiseren, moet een circuit over een speciale 'Grade 1'-licentie beschikken. Deze circuits zijn er niet in overvloed, maar toch zijn er wel enkele gegadigden voor een 'extra' F1-race op de 2020-kalender. We beginnen onze zoektocht in Europa, waar volgens de plannen van de Formule 1-bazen vanaf juli tot en met begin september moet worden geracet. De races in Frankrijk, Monaco, Nederland en België gaan als het goed is niet door, voor Oostenrijk, Groot-Brittannië, Hongarije, Spanje en Italië gloort er momenteel nog hoop. Ook voor de volgende circuits? We beginnen met de Hockenheimring. Aangezien er daar vorig jaar nog een race werd georganiseerd, zal het aan de infrastructuur in ieder geval niet liggen. Ook de draaiboeken voor de organisatie van een F1-weekend zullen hoogstwaarschijnlijk nog niet in de prullenbak zijn beland en dienen hoogstens even afgestoft te worden en coronaproof te worden gemaakt. Bovendien hebben we in het verleden veel prachtig spektakel mogen bewonderen tijdens de Formule 1-races op het asfalt nabij Hockenheim. Een tweede eventuele toevoeging zou de Grand Prix van San Marino kunnen zijn, die dan op het circuit van Imola moet worden verreden. Enige tijd terug gaf de circuitdirecteur tegenover RacingNews365 al aan dat hij openstond voor een extra Formule 1-race op zijn circuit, en dat ze er eventueel klaar voor zouden zijn. Of de situatie in Italië het toelaat om ergens de komende maanden een tweede race te organiseren, is nog maar de vraag. Een ander Zuid-Europees land waar eventueel naar kan worden uitgeweken is Portugal. Recent kreeg het Algarve International Circuit in Portimao een Grade 1-licentie toegewezen door de FIA , wat betekent dat dus ook zij klaar zijn voor een eventuele Formule 1-GP. Desnoods kan er ook worden uitgeweken naar Estoril, dat net als haar Portugese zusje ook een licentie in bezit heeft voor de organisatie van een Formule 1-weekend. We blijven nog even op het Iberische schiereiland. In Spanje wordt er nog steeds vurig gehoopt op een Grand Prix nabij Barcelona. Eventueel zou deze zelfs gecombineerd kunnen worden met een race in bijvoorbeeld Jerez, waar vroeger nog wel eens werd getest voordat een seizoen van start ging. De MotoGP deed eerder al een verzoek om het seizoen in Jerez binnenkort te mogen starten, dus waarom zou de Formule 1 niet hetzelfde kunnen doen?

We verlaten het Europese vasteland en kijken verder. Waar kan er nog meer worden geracet? Aangezien vooralsnog vooral de Europese races zijn geraakt door het coronavirus, lijkt de nood voor extra races op andere continenten (vooralsnog) niet hoog. Een optie voor een extra race, die door vele Formule 1-coureurs en fans zou worden toegejuicht, zou de Grand Prix van Maleisië zijn. Sinds 2017 is deze race in Sepang verdwenen van de Formule 1-kalender, maar in de periode dat deze race een vaste waarde was, leverde het vaak genoeg veel spektakel op. Bovendien is er op dit circuit tegenwoordig de mogelijkheid om onder kunstlicht te racen, dus dat zou ook een mooie toevoeging zijn aan de op zichzelf al enerverende Grand Prix. Een verdere zoektocht levert weinig op. Mogelijk kan er in de Verenigde Staten nog een extra Grand Prix worden toegevoegd aan de kalender. Zo starten de IndyCar en NASCAR-klasses binnenkort weer op, ook al is het land momenteel een van de zwaarst getroffen coronalanden. De eigenaar van de befaamde 'Brickyard', de Indianapolis Motor Speedway, heeft bovendien recent nog de wens uitgesproken om de Formule 1 terug te halen naar het circuit dat bekend is van de jaarlijks Indy 500-race en in het verleden ook enkele Formule 1-races heeft georganiseerd. Welk circuit zou jij het liefst zijn terugkeren? Laat je antwoord achter in de onderstaande poll. Of heb je een andere suggestie, laat het ons weten in de reacties.

Luister hieronder naar de nieuwste F1-podcast van RacingNews365. Dacht je dat er in tijden van corona niets te bepraten valt? Daar denken autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen anders over. Corona, simracen, klantenauto's, alles komt voorbij!

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"