Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze coureurs moeten dit jaar vrezen voor hun Formule 1-stoeltje

Aan het einde van het vorige seizoen moesten we slechts van twee coureurs afscheid nemen. Komend jaar kunnen dat er echter wel eens wat meer zijn.

Nico Hulkenberg en Robert Kubica zien we dit jaar - als er niks geks gebeurt - niet meer terug in een Formule 1-race. Hulkenberg moest het veld bij Renault ruimen ten koste van Esteban Ocon, terwijl de sponsor van Nicholas Latifi met een grotere zak geld dan de die van Robert Kubica aan kwam zetten bij Williams. De kans bestaat dat er komend seizoen meerdere coureurs het veld zullen ruimen. De afgelopen maanden gebeurde er al het een en ander op de transfermarkt. Carlos Sainz zal per 2021 van McLaren verhuizen naar Ferrari, terwijl Daniel Ricciardo van Renault overstapt naar McLaren. Wat betekent dit en meer allemaal voor de stoeltjes van de Formule 1-coureurs.

Sebastian Vettel

Een ding wat zeker is, is dat we Sebastian Vettel volgend seizoen niet meer terug zullen zien bij Ferrari. Vrezen voor zijn stoeltje bij Ferrari hoeft hij dus niet meer, maar voor zijn stoeltje in de Formule 1 zeker wel. De kans is dan ook aanwezig dat de viervoudig wereldkampioen bezig is aan zijn (voorlopig) laatste seizoen in de Formule 1. Vettel zou azen op een Formule 1-stoeltje bij Mercedes, maar de kans is klein dat Mercedes naast Lewis Hamilton aan de bak kan komen. Is het vrijgekomen stoeltje bij Renault wellicht nog interessant?

Valtteri Bottas

Als er een stoeltje is waar Sebastian Vettel op aast, dan is het wel het stoeltje van Mercedes-coureur Valtteri Bottas. De Fin kreeg nog nooit een langer contract aangeboden bij Mercedes dan een eenjarig contract. Een echte vuist tegen Hamilton heeft hij nog nooit kunnen maken tegen teamgenoot en concurrent Hamilton, maar toch is Bottas wel altijd een goede tweede coureur geweest die gewoon zijn werk deed. Mocht Mercedes liever geen coureur naast Hamilton zetten die geen genoegen zou nemen met een rol als tweede coureur, dan is Vettel misschien niet de beste optie. Een andere coureur die zeker aanspraak maakt op het tweede Mercedes-stoeltje is Mercedes-junior George Russell. De uiterst talentvolle coureur moet het stellen met een rol in de achterhoede bij Williams, waar Mercedes hem gestald heeft. Het kan niet lang meer duren voordat hij naar de hoofdmacht wordt gehaald, om in het kielzog van Hamilton mee te strijden om de wereldtitel.

Daniil Kvyat

Een kat met negen levens, zo kun je Daniil Kvyat (25) gerust typeren. Hij is al enkele malen door alles en iedereen afgeschreven, maar toch is hij er in 2020 weer gewoon bij. In 2014 begon Kvyat als veelbelovende Red Bull-junior zijn F1-loopbaan bij het inmiddels tot AlphaTauri omgedoopte Toro Rosso, en daar is hij na een promotie, degradatie, ontslag en herintreding nu nog steeds! Hoeveel kansen krijgt ‘de torpedo’ nog? De ooit zo door Red Bull geprezen Rus werd vorig jaar eerst door Alexander Albon en later door Pierre Gasly min of meer de oren gewassen. Het podium in de kletsnatte Grand Prix van Duitsland was zijn enige uitschieter in positieve zin. Het moet wel heel gek lopen wil 2020 niet zijn laatste jaar in de Formule 1 zijn. Er staat namelijk een hele generatie nieuwe Red Bull-talenten klaar om zijn stoeltje bij AlphaTauri over te nemen.

Antonio Giovinazzi

Nu we het toch over Antonio Giovinazzi hebben. De Italiaan geldt dan wel als beschermeling van Ferrari, maar hij is allerminst zeker van zijn toekomst. Zijn eerste volledige seizoen in de Formule 1 bij de renstal uit Hinwil was niet heel overtuigend. Giovinazzi maakte enkele fouten (denk aan Silverstone en Spa!) en pas tijdens de tweede seizoenshelft van 2019 deed hij precies genoeg om zijn stoeltje voor 2020 zeker te stellen. De spontane en altijd benaderbare Giovinazzi zal dit jaar echt stappen moeten maken om een langer verblijf in de F1 zeker te stellen. De door hem zo vurig gehoopte transfer naar Ferrari mag vooralsnog gerust een utopie worden genoemd. Hij mag al blij zijn als er een jaartje Alfa Romeo bij komt... Zeker nu het tweede stoeltje bij Ferrari al is gevuld, azen ook de jonge Ferrari-juniors vurig op het stoeltje van Giovinazzi.

Romain Grosjean

As je het over foutenfestivals hebt, dan is Grosjean de ongekroonde koning. De Fransman met Zwitserse wortelen heeft de laatste jaren nauwelijks laten zien dat hij nog langer thuis hoort in de Formule 1. Botsingen met collega’s (waaronder meer dan eens zijn eigen teamgenoot!) en merkwaardige schuivers en crashes (denk aan die achter de safetycar in Bakoe in 2018!) hebben de reputatie van de ooit zo beloftevolle coureur geen goed gedaan. Zijn laatste podiumfinish dateert alweer van vijf jaar geleden, Spa 2015 met Lotus. Grosjean gaf het onlangs zelf al te kennen: als het niet snel beter gaat bij Haas, zet hij na afloop van dit seizoen mogelijk een punt achter zijn Formule 1-loopbaan. Misschien komt die gedachte wat aan de late kant. Wat ons betreft is de dertiger zijn uiterste houdbaarheidsdatum al geruime tijd gepasseerd…

Kimi Räikkönen

Wij maken ons enigszins zorgen over de toekomst van Kimi Räikkönen in de Formule 1, maar zou de inmiddels 40-jarige zich wel zorgen maken? Vast niet. De Fin rijdt louter voor zijn plezier en maakt zich schijnbaar nergens druk om. Kijk niet raar op als de wereldkampioen van 2007 komend najaar – op Monza ofzo - met een brede grijns zijn afscheid aankondigt. Om lekker te gaan karten met zijn zoontje! Max vs. Lewis, wie houdt wie van de wereldtitel af? Hoe gaat dat F1-kalender eruit zien? Dat en meer bespreken Tom Coronel en Ruud Dimmers in aanloop naar het nieuwe Formule 1-seizoen samen met host Thomas van Groningen in de RacingNews365 F1-podcast, die hieronder te luisteren is.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"