Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze coureurs moeten nu al vrezen voor hun Formule 1-zitje in 2021

Het Formule 1-seizoen 2020 is nog maar drie Grands Prix oud, maar nu al kunnen we voorzichtig concluderen dat sommige Formule 1-coureur het niet makkelijk hebben. Moeten ze vrezen voor hun stoeltje in 2021?

Alexander Albon

We zeggen het er direct bij, als Red Bull-coureur moet je altijd vrezen voor je stoeltje op het moment dat je niet goed genoeg presteert. Geen enkel team is harder voor zijn coureurs dan de formatie waar Helmut Marko de scepter zwaait. En Alexander Albon is zo iemand die momenteel tegenvalt. Waar verwacht werd dat hij de lijn van vorig jaar door kon trekken en het gat naar Max Verstappen wat verder zou kunnen dichten, is hij dit seizoen eerder minder goed dan vorig jaar. Op de Hungaroring werd hij bijna op een ronde gezet door Verstappen, iets dat Pierre Gasly vorig jaar nog overkwam op exact dat circuit. Een race later zat hij al niet meer in de RB15. Red Bull houdt Albon vooralsnog de hand boven het hoofd, maar voor hoe lang nog? Misschien nog wel tot het einde van het seizoen, maar daarna?

Kimi Raikkonen

Er prijkt toch echt een wereldtitel op het cv van Kimi Raikkonen, maar afgelopen weekend startte hij als allerlaatste. Hij krijgt dit seizoen meer tegenstand van Antonio Giovinazzi, die op zijn beurt bepaald niet foutloos blijft. Beginnen de jaren dan toch te tellen voor de Fin? De kans dat hij de Formule 1 vaarwel zou zeggen in 2021 was sowieso al groot, maar zijn huidige prestaties helpen hem niet als hij stiekem toch nog andere plannen had.

Romain Grosjean

Tsja, van Romain Grosjean wordt al jaren gezegd dat hij moet vrezen voor zijn zitje, maar toch zit hij nog in de Haas-bolide. Afgelopen weekend kreeg hij van teambaas Guenther Steiner nog een draai om de oren, met daarbij de opmerking dat hij daadwerkelijk voor zijn stoeltje moet vrezen. Steiner pareerde daarmee uitspraken van de Fransman die het voortbestaan van het team in 2021 in twijfel trok. Maar buiten het gebekvecht binnen het team zijn de prestaties van Grosjean ook weinig kleurrijk. Kevin Magnussen lijkt hem eenvoudig de baas te kunnen zijn en te blijven.

Lance Stroll

Eigenlijk schitterde de naam van Lance Stroll op lijstjes met soortgelijke titels als boven dit bericht de laatste jaren door afwezigheid. Immers, hij werd beschermd door zijn vader Lawrence en diens centen, die hij scheutig in Racing Point en de carrière van zijn zoon stak. Maar hier en daar wordt gefluisterd dat de positie van Stroll jr. lang zo stabiel niet meer is. Nu hij teameigenaar is, wordt het niet uitgesloten dat Lawrence het teambelang boven dat van zijn zoon stelt en hij liever de vrij komende Sebastian Vettel in de Aston Martin - volgend jaar ondergaat het team een metamorfose - zet. Wat de kansen van Lance helpt is dat hij helemaal niet onaardig aan het seizoen is begonnen, geholpen natuurlijk door de uitstekend presterende Racing Point-bolide. Maar met een beetje pech krijgen we straks de situatie dat hij onaantastbaar was tijdens zijn matige jaren, maar opeens de laan uit wordt gestuurd na zijn beste Formule 1-jaar.

Sergio Perez

Mocht vader Stroll de hand toch boven het hoofd van zijn zoon houden, dan kan Sergio Perez mogelijk toch het kind van de rekening worden. De Mexicaan zorgde er halverwege 2018 mede voor dat het toenmalige Force India van de afgrond werd gered en uiteindelijk doorging als Racing Point. Nu het volgende hoofdstuk van het team in 2021 gaat beginnen, het Aston Martin hoofdstuk, kan Perez echter voor zijn diensten worden bedankt en naar de uitgang worden verwezen. Ook Perez kan mogelijk worden geofferd om Sebastian Vettel naar het team te halen.

Daniil Kvyat

De Rus is inmiddels al geruime tijd aanwezig in de Formule 1. Hij ging van Toro Rosso (2014) naar Red Bull (2015), om vervolgens weer terug naar Toro Rosso (2016) te worden gezet. Hij werd vervolgens in 2018 aan de kant geschoven en bracht een jaartje door als simulatorcoureur van Ferrari, alvorens hij in 2019 weer terugkeerde op het oude Toro Rosso-nest, dat dit jaar van naam veranderde naar AlphaTauri. Volgt u het nog? De coureur is nog steeds slechts 26 jaar oud, maar een bovengemiddelde indruk heeft hij de afgelopen jaren niet achtergelaten. Zijn podium in Duitsland vorig seizoen was een mooi hoogtepunt, maar buiten dat kon rookie Alexander Albon zich prima meten met de Rus en ook Pierre Gasly is al een jaar lang beter dan Kvyat. Er zijn genoeg Red Bull-talenten die momenteel azen op een Formule 1-stoeltje. Tel daar het aflopende contract van Kvyat bij op, en dan mag je toch wel vaststellen dat zijn dagen bij AlphaTauri hoogstwaarschijnlijk geteld zijn.

Antonio Giovinazzi

Ook Antonio Giovinazzi is allesbehalve zeker van een F1-stoeltje bij Alfa Romeo. De Italiaan, die droomt van een Ferrari-zitje, maakt geen grote indruk, al is zijn huidige Alfa Romeo C39 geen bolide om over naar huis te schrijven. Toch wordt er in de Formule 2 hard aan zijn stoelpoten gezaagd door enkele grote Ferrari-talenten. Robert Shwartzman, regerend Formule 3-kampioen, staat na drie raceweekenden als rookie aan de leiding van het F2-kampioenschap, terwijl ook Mick Schumacher naarstig staat te popelen om in de voetsporen van zijn vader te treden.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden