Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Audi

Deze coureurs wil het ‘nieuwe’ Audi F1-team vastleggen

Na veel geruchten is het inmiddels zeker dat Sauber vanaf 2026 in de handen van Audi valt. De Duitse autofabrikant kan zich daardoor eindelijk gaan richten op de toekomst van het Formule 1-team en ook op het binnenhalen van coureurs.

Sainz Saudi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Eerder liet RacingNews365 al weten dat Audi zich niet terug zou trekken uit het Formule 1-project met Sauber en inmiddels is het een tijdje duidelijk dat het merk ook daadwerkelijk in 2026 gaat toetreden. Waar Audi met Andreas Seidl al een CEO in dienst heeft, zal men op korte termijn ook een beslissing willen nemen over wie de teambaas van het F1-team wordt in 2026. Blijft Alessandro Bravi aan, ziet Seidl die rol voor zichzelf weggelegd of komt er toch een andere teambaas in beeld? Zou Allan McNish bijvoorbeeld een optie zijn?

Audi heeft keuzes genoeg als het om potentiële teambazen gaat, maar op dit moment lijkt men vooral druk op zoek te zijn naar een sterke coureur. Het beroemde automerk doet er alles aan om in 2025 al de coureurs aan boord te hebben die ook in 2026 voor Audi zullen gaan rijden.

Eerder hebben we al gemeld dat Nico Hulkenberg hoog op het lijstje van Audi staat en aan die situatie is nog niets veranderd. De Duitser presteert naar behoren bij Haas, brengt een schat aan ervaring mee en staat daarnaast bekend als een coureur die engineers kan helpen bij de ontwikkeling van een bolide. De feedback van Hulkenberg is namelijk uitstekend en vanuit daar kunnen de engineers aan de slag gaan. Een goed voorbeeld is de sterk verbeterde Haas-bolide. Mede door de input van Hulkenberg lijkt de bandenslijtage geen achilleshiel meer te zijn.

Carlos Sainz staat ook hoog op het lijstje van Audi. De Spanjaard moet na dit seizoen bij Ferrari vertrekken nu Lewis Hamilton zijn plekje overneemt. Een fikse teleurstelling voor de Spanjaard die in zijn tijd bij Ferrari bijna altijd in staat was om het gevecht met Charles Leclerc aan te gaan. Daarnaast laten bronnen bij Ferrari weten dat Sainz, net als Hulkenberg, een coureur is die onwijs veel goede feedback geeft.

Juist om die reden zou Seidl er alles aan doen om Sainz binnen te halen. De Duitser werkte eerder al samen met Sainz bij McLaren en weet dus wat hij van de drievoudig Grand Prix-winnaar kan verwachten. Ook won Audi begin dit jaar nog de Dakar Rally met Carlos Sainz senior, de vader van de Formule 1-coureur. De Duitse autofabrikant is dus bekend met de familie Sainz en wil een succesvolle samenwerking bewerkstelligen.

Toch lijkt Seidl niet eeuwig op Sainz te willen wachten, want volgens Auto, Motor und Sport heeft hij Sainz een ultimatum gesteld. De Spanjaard zou uiterlijk eind april een contract moeten ondertekenen, maar het is absoluut niet zeker dat dat ook gaat gebeuren. Mercedes heeft na het aangekondigde vertrek van Hamilton een interessant stoeltje te vullen, terwijl Fernando Alonso nog moet bijtekenen bij Aston Martin. Zowel Mercedes als Aston Martin hebben interesse in Sainz en wellicht wacht hij ook de situatie bij Red Bull nog af. De 29-jarige coureur neemt dus alle tijd om over zijn toekomst te beslissen.

Het is namelijk heel belangrijk om de juiste keuze te maken met het oog op 2026. Dan gaan de technische regels weer op de schop in de Formule 1 en het team waar Sainz voor kiest, moet een winnende formule zijn. De keuze van Sainz zal dan ook niet echt beïnvloed worden door de financiën. Gezien zijn leeftijd en ambities, wil hij ongetwijfeld voor het beste project gaan. Alleen dan kan hij mogelijk nog voor een wereldtitel strijden.

Overige opties

Op dit moment zijn ook de huidige coureurs van Stake F1 ook nog in de race voor een zitje in 2025. Valtteri Bottas en Guanyu Zhou laten een stabiele indruk achter bij het team en lijken goed te weten hoe ze het team vooruit kunnen helpen. Vergeet niet dat het team vooral door pitstopproblemen nog geen punten gescoord heeft. De auto lijkt wel wat beter te presteren.

Waar Bottas onwijs veel ervaring meebrengt, heeft Zhou zijn leeftijd en nationaliteit als voordelen. De Chinese coureur presteerde de afgelopen twee seizoenen zeer constant en wordt daardoor ook steeds bekender in China. Juist die Chinese markt is zeer interessant voor Audi. Daar komt namelijk circa 10% van de jaarlijkse omzet vandaan. Gezien de resultaten en de achtergrond van Zhou, is hij nog altijd in beeld bij Audi.

Zowel Bottas en Zhou zullen er dan ook alles aan doen om in 2024 zo goed mogelijk te presteren. Zhou gaf tijdens de mediasessie in Saoedi-Arabië ook al aan dat hij zich wel degelijk bewust is van het feit dat wanneer hij dit seizoen goed presteert, het hem een langdurig contract kan opleveren bij een fabrieksteam.

Overige coureurs lijken op dit moment niet in beeld te zijn voor Audi, al zal de officiële verkoop wél andere coureurs aansporen om contact op te nemen met Seidl. Coureurs als Esteban Ocon en Pierre Gasly hebben hun managers al naar Audi gestuurd en zijn gevaarlijke outsiders voor het zitje.

Verstappen is dit weekend de grote favoriet voor de winst in Italië! Als hij de race wint betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Magistrale Verstappen evenaart twee unieke records in kwalificatie Imola