Het Formule 1-seizoen zit erop en er gaat veel veranderen. Volgend jaar staan er maar liefst zes rookies op de grid, mits je ook Liam Lawson en Oliver Bearman meerekent. Zij hebben natuurlijk al een paar races gereden, maar beginnen officieel aan hun eerste volledige Formule 1-seizoen.
Door alle verschuivingen verdwijnen er ook een paar coureurs van de grid. De een, denk bijvoorbeeld aan Kevin Magnussen, stapt over naar het WEC en vindt het normaal gesprokenwelletjes, terwijl een ander wel op een verrassende comeback aast. RacingNews365 zet de namen voor je op een rij.
Sergio Perez
Sergio Perez had ongetwijfeld op een ander afscheid gehoopt. De Mexicaan werkte een dramatisch seizoen af namens Red Bull en wordt vervangen door Liam Lawson, die zich de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen mag noemen. Perez ondertekende aan het begin van 2024 een nieuw Red Bull-contract, maar moet nu toch wijken.
Het lijkt er alleen wel op dat de coureur nog op een comeback zal azen. Met Cadillac F1 verschijnt er in 2026 een nieuw, extra team op de grid en Perez kan op zijn talloze ervaring teren. Want hoe je het ook wendt of keert, voor veel teams is Perez een aanwinst. De snelheid heeft hij echt wel, alleen liet hij het in 2024 niet genoeg zien.
Franco Colapinto
Het leven van Franco Colapinto is volledig veranderd in de afgelopen maanden. De Argentijn moest halsoverkop bij Williams instappen als vervanger van Logan Sargeant en liet eerst een daverende indruk achter. Colapinto pakte punten in Singapore en de Verenigde Staten en kwam in beeld bij Red Bull en Alpine. Williams kon immers geen zitje aanbieden na het vastleggen van Carlos Sainz voor 2025.
Daarna ging het echter fout voor Colapinto. De coureur schreef heel wat auto's af, onder andere in Brazilië en Las Vegas, waarna de interesse van andere teams ging liggen. Zodoende heeft Colapinto geen zitje bemachtigd, maar hij zal ongetwijfeld zijn pijlen op 2026 richten. Dan moet het gebeuren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Guanyu Zhou
Ook Guanyu Zhou raakte zijn F1-zitje kwijt. De Chinees reed drie seizoenen voor Stake F1/Alfa Romeo, maar kwam er in 2024 totaal niet aan te pas. Oké, de matige auto werkte zeker niet mee, al moest Zhou het ook vaak afleggen tegen Valtteri Bottas. Het maakte dat Stake F1 voor Nico Hulkenberg en Gabriel Bortoleto koos richting het Audi-tijdperk.
Toch heeft Zhou misschien wel de beste papieren om in de Formule 1 terug te keren. Graeme Lowdon werd recent namelijk benoemd als teambaas van Cadillac F1 en vervulde ook een rol in het management van Zhou. Bovendien wordt de coureur in verband gebracht met een rol als reservecoureur bij Ferrari, tevens de toekomstige motorleverancier van Cadillac F1. Vallen de puzzelstukjes in elkaar?
Valtteri Bottas
Natuurlijk moet Bottas ook benoemd worden. Het verhaal is bekend, want ook hij moest vertrekken bij Stake F1. Bottas leek lange tijd op een contractverlenging af te stevenen, totdat het team daadwerkelijk voor Bortoleto koos. De Formule 1-loopbaan van Bottas kreeg zo een flinke knauw.
Uiteindelijk kon Bottas op een aanbod van Toto Wolff rekenen. De Fin vierde zijn grootste successen bij Mercedes, waar hij nu terugkeert als reservecoureur. Het moet hoogstwaarschijnlijk de opmaat zijn naar een verrassende comeback, al is het nog niet helemaal duidelijk of Bottas een kans heeft. Cadillac F1 wil normaal gesproken een Amerikaanse coureur aantrekken, waardoor het vooruitzicht somberder wordt. Of wil een ander team gebruikmaken van de ervaring van Bottas?
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!