Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze factoren kunnen Verstappen de wereldtitel doen winnen of verliezen

We mogen weer. Aankomend weekend staat Grand Prix nummer twaalf van het Formule 1-seizoen 2021 op het programma. Max Verstappen gaat op jacht naar zijn zesde zege en uiteindelijk de wereldtitel. Welke factoren spelen er de komende maanden allemaal mee in de strijd om die felbegeerde titel?

Nu er elf races en een zomerstop achter de rug zijn, kunnen de twintig Formule 1-coureurs vol goede moed beginnen aan het vervolg van het Formule 1-seizoen 2021. Realistisch gezien zijn er nog maar twee coureurs die meestrijden om de wereldtitel: Max Verstappen en Lewis Hamilton. Elke Formule 1-fan kijkt reikhalzend uit naar het vervolg van de titanenstrijd. Al meerdere malen gingen ze direct het gevecht aan en ook in de tweede seizoenshelft zal dat ongetwijfeld zo zijn. We blikken vooruit. Uiteindelijk wint degene met de meeste punten aan het einde van de rit, maar welke factoren spelen er allemaal mee?

Updates

Bij het ingaan van de zomerstop leken de twee partijen aan elkaar gewaagd, met misschien een lichte voorsprong voor Mercedes. Zij hadden in Groot-Brittannië een grote update geïntroduceerd, waarmee ze het initiatief weer over leken te nemen van Red Bull. De laatste twee kwalificaties was Lewis Hamilton namelijk de snelste coureur van de twee. De races daarvoor was dat wel anders, want in Monaco, Azerbeidzjan, Frankrijk en Oostenrijk ging Red Bull er met de zege vandoor. Aan het begin van het seizoen ging het echter meer gelijk op, dus het toont maar weer aan dat updates in de eerste helft van het jaar ook al het verschil maakten. Red Bull zegt ook na de zomerstop door te blijven ontwikkelen, terwijl Mercedes meent dat het geen nieuwe updates meer in de pijplijn heeft zitten. Mocht Red Bull inderdaad blijven doorontwikkelen en Mercedes niet, dan kan dat naar mate het seizoen vordert de doorslag gaan geven als de Formule 1 het vasteland verlaat en races buiten Europa afwerkt.

Motorstraffen

Red Bull lijkt op dit gebied de pineut, want zowel Verstappen als Perez moet ergens de komende weken of maanden naar alle waarschijnlijkheid een vierde motor in gebruik nemen. Dat zou betekenen dat beide coureurs ergens een race vanaf de achterste startrij moeten beginnen. Dan is het een kwestie van damage limitation , want Mercedes heeft - tenzij er wat raars gebeurt - geen reden om een vierde motor aan te spreken. Het wordt een interessante, tactische keuze voor Red Bull, dat enkele opties heeft om de straf in te lossen. Op papier zou de race in Spa ook al een optie zijn, maar Helmut Marko verwees dat idee eerder al naar de prullenbak. Welk circuit het dan wel moet worden, is niet duidelijk. De mogelijkheden zetten wij al voor Red Bull op een rij , zodat Horner en co. de juiste keuze kunnen maken. Bezoekers van deze website stemden massaal op de poll met de vraag waar Verstappen zijn gridstraf in zou moeten lossen. 45% koos daarbij voor Rusland, 36% voor Spa-Francorchamps.

Verstappen en Hamilton zelf

Geen onbelangrijke factor natuurlijk, de twee hoofdrolspelers zelf. Verstappen, de kroonprins die snakt naar zijn eerste Formule 1-wereldtitel vs. de zevenvoudig kampioen die zijn status wil behouden. Zeker na de clash in Silverstone zijn de spanningen hoog, maar in Hongarije zagen we dat nog niet terug op de baan. Een gevecht werd ons daar ontnomen, maar er zijn nog twaalf mogelijkheden om een heerlijke strijd te zien. Waarschijnlijk zullen de twee coureurs meer dan eens elkaar tegenkomen en dan zullen we zien wie er in een een-op-een gevecht zegeviert.

Perez en Bottas

Terwijl Verstappen en Hamilton vooraan om de overwinningen vochten, meldden Bottas en Perez zich slechts een enkele keer vooraan het veld. Bottas had zo nu en dan een baaldag, terwijl Perez over het algemeen gewoon te kort kwam om zich echt te mengen in die strijd. Alleen in Frankrijk speelde de Mexicaan een doorslaggevende rol. Toch kon ook Bottas geen beslissende rol spelen - Hongarije niet meegerekend - in de strijd om de race-overwinningen. In de tweede seizoenshelft zullen Christian Horner en Sergio Perez meer verwachten van hun tweede coureurs. Bottas moet beter qua racepace, want vaak staat hij er in de kwalificatie wel goed bij, terwijl Perez op de zaterdagen echt een slag beter moet als hij het Bottas of Hamilton lastig wil maken. Want als een van die twee tweede coureurs voor de andere eerste coureur gaat rijden, dan kan dat ervoor zorgen dat er meer punten worden gewonnen. Als Hamilton en Verstappen samen constant eerste en tweede worden, dan kunnen ze elke race slechts zeven (of acht als je de snelste ronde meerekent) punten in- of uitlopen. In het geval er nog een andere coureur tussen zit, zijn dat er al snel meer.

Geluk

En helaas is deze factor er ook een die wel eens de doorslag kan geven. In de eerste seizoenshelft zagen wel al eens dat geluk een beslissende rol kon spelen. Zo bofte Hamilton tijdens de race in Imola toen er een rode vlag werd gezwaaid kort nadat hij de controle over zijn bolide en heel veel tijd verloor. Het geluk is tot op heden niet echt aan de kant van Verstappen, maar dat kan in de tweede seizoenshelft nog veranderen. Al met al belooft het een spannende tweede seizoenshelft te worden, waarin enkele factoren de doorslag kunnen geven.

x
Gridstraf Verstappen op randje gridstraf na opmerkelijke wissel