Nico Hulkenberg
Het meerjarenplan van Renault is beroemd en berucht in de Formule 1-paddock. Jaarlijks wordt er een jaartje toegevoegd aan de termijn waarbinnen die felbegeerde wereldtitel gepakt moet worden. Nico Hulkenberg werd ooit aangetrokken om die jacht op de titel vlot te trekken, maar hij is inmiddels van een koude kermis thuisgekomen. Waar de aimabele Duitser aan het begin van het seizoen ongetwijfeld gehoopt had om de aansluiting met de top drie teams te vinden, heeft hij inmiddels zijn laatste Formule 1 Grand Prix gereden, tenzij hij op enig moment een verrassende comeback aankondigt. Hij was in 2019 al niet meer de grote man bij Renault, zoals hij dat nog wel was naast mannen als Jolyon Palmer en in zekere mate ook naast Carlos Sainz. Na de komst van de Australiër bij het team was echter Daniel Ricciardo de grote vedette, in zowel reputatie als salaris. Hulkenberg bood weerstand, maar niet voldoende om Renault volgend jaar uit een ander vaatje te laten tappen. Esteban Ocon zorgt voor Franse inbreng in het Franse team, Nico Hulkenberg mag hopen dat hij ergens een mooi stoeltje in een andere klasse vindt.
Pierre Gasly
"Tsja, eigenlijk wilden we Pierre Gasly helemaal niet zo vroeg promoten naar Red Bull", zo klonk het aan het begin van het seizoen uit de mond van de Red Bull-leiding. In zekere zin was Pierre Gasly het slachtoffer van het afzwaaien van Daniel Ricciardo. Red Bull zat opeens om een coureur verlegen en dus werd de Fransman met amper een seizoen ervaring opeens in het diepe gegooid. Dat hij kon zwemmen bewees hij vorig jaar bij Toro Rosso al, maar desondanks ging hij meermaals kopje onder, te beginnen tijdens de wintertests, waarin hij tot twee keer toe de RB15 met een flinke bak schade in de muur parkeerde. Gasly niet blij, Red Bull niet blij. Volgens de heren Helmut Marko en Christian Horner heeft hij tot halverwege het seizoen met onzekerheden gekampt, mede ingegeven door die vroege crashes. De stap terug naar Toro Rosso, zogezegd om Gasly 'tegen zichzelf in bescherming te nemen', was een regelrechte nachtmerrie voor de Fransman, die woedend was. Die nachtmerrie kreeg echter een vrolijk einde, want bij Red Bull's B-team bloeide hij weer helemaal op, met een geweldige tweede plaats in Brazilië als beloning voor de veerkracht die hij heeft getoond.
Robert Kubica
Robert Kubica, wat zal hij gestraald hebben toen hij na negen jaar weer een handtekening onder een Formule 1-contract zette. Al het harde werk had zich uitbetaald. Dankzij jarenlange revalidatie kon hij eindelijk zijn droom realiseren en terugkeren op de Formule 1-grid. Het kon echter niet anders of die droom begon per Grand Prix-weekend steeds minder rooskleurig te worden. Hij was steevast de laatste en bleef steevast de laatste. Van de coureur Robert Kubica waar we in 2010 nog zo van genoten, was niets meer over, net zoals er van het Williams van weleer niets meer over is, overigens. Een pijnlijk trage combinatie was het gevolg. Natuurlijk, het verhaal van Kubica is mooi, zo niet prachtig, maar zijn optredens waren Formule 1-onwaardig. Dat hij terugkeerde in de Formule 1 was hem door velen gegund, dat hij nu weer uit zijn lijden verlost is, wordt hem misschien wel door nóg meer mensen gegund.
Sebastian Vettel
Sebastian Vettel heeft in de Formule 1 maar één voorbeeld en dat is Michael Schumacher. Hij zou maar wat graag met Ferrari willen bereiken wat de recordkampioen met de Scuderia voor elkaar heeft gebokst, namelijk wereldkampioen worden. 2019 had hét jaar moeten worden waarin dat zou gebeuren, Schumacher deed het immers ook 'pas' in zijn vijfde jaar in Italiaanse dienst. Dat cijfer vijf duidt dit seizoen voor Vettel echter niet op de jaren waarbinnen hij het voor elkaar kreeg om kampioen te worden, maar op de eindklassering in het WK. Hij was geen schim van de kampioen van weleer en ging meer dan eens opzichtig in de fout. Tel daarbij op dat teamgenoot Charles Leclerc het hem zeer moeilijk heeft gemaakt en je krijgt een Vettel die wankelt. Wil hij volgend jaar opnieuw een gooi doen naar de titel, dan zal er iets moeten veranderen, anders zal ook 2020 weer de boeken ingaan als een nachtmerrie. Het Formule 1-seizoen is dan voorbij, wij zijn er nog niet over uitgesproken. Beluister hier de nieuwste podcast van RacingNews365, waarin autocoureurs Tim en Tom Coronel samen met F1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel het jaar onder de loep nemen.
Meest gelezen