Alain Prost
In twee dienstjaren slaagde Alain Prost er niet in om de titel naar Italië te rijden. Hij was er in 1990 dichtbij, ware het niet dat hij in de op één na laatste race Ayrton Senna tegenkwam, die hem schaamteloos uit de race reed op Suzuka en de wereldtitel veiligstelde voor McLaren. Het jaar erop was Ferrari niet zo sterk meer, tot het punt zelfs dat 'Le Professeur' zijn bolide de koosnaam 'vrachtwagen' meegaf. Ferrari was not amused en Prost kreeg, ondanks zijn verzameling titels, te horen dat zijn aanwezigheid niet langer gewenst was en zette hem direct op straat.
Kimi Raikkonen
Ja, hij won zijn eerste en enige titel in zijn eerste jaar bij Ferrari - met het nodig fortuin en een stuntelend McLaren, maar daarna kon hij niet meer schitteren zoals voorheen. Hij werd zelfs met een enorme oprotpremie de laan uitgestuurd, om hem vervolgens vijf jaar later opnieuw aan te trekken. Hij presteerde immers indrukwekkend bij Lotus, maar naast Fernando Alonso en later Sebastian Vettel verbleekte hij weer, tot het punt dat hij onmiskenbaar de tweede rijder binnen het team werd. In vijf jaar tijd wist hij slechts één zege te boeken in Italiaanse dienst. Hij werd gedropt ten faveure van megatalent Charles Leclerc. Overigens is Raikkonen op het moment van schrijven nog altijd de laatste Ferrari-wereldkampioen.
Fernando Alonso
Wat overigens in het voordeel van Kimi Raikkonen spreekt, is dat de mannen die hij in zijn tweede ambtstermijn voor zich moest dulden, eveneens niet in staat waren om de titel binnen te slepen. Fernando Alonso was er tot twee keer toe zeer dichtbij, maar in de tijd dat Red Bull de sport domineerde, kwam de Italiaans Spaanse combinatie steeds net tekort. Gaandeweg het verstrijken van de jaren zal het zeker niet hebben geholpen dat Alonso meer en meer openlijk begon af te geven op de Scuderia, wat de onderlinge verhoudingen op scherp zette. Met de gebrouilleerde verhouding was het welhaast ondenkbaar dat die felbegeerde titel er nog ging komen en dus scheidden eind 2014 de wegen. Alonso liet zijn contract ontbinden en verkaste naar McLaren, waar hij het alleen maar nóg moeilijker zou krijgen, terwijl Sebastian Vettel werd binnengehaald als de opvolger van de man uit Oviedo.
Sebastian Vettel
Hij is het laatste voorbeeld van iemand die er niet in slaagt te doen waarvoor hij naar Ferrari is verhuisd. Alhoewel, op papier heeft hij nog een laatste kans in 2020. Hij krijgt daarmee één jaar langer de tijd van Ferrari dan Raikkonen en Alonso, maar in zijn zesde dienstjaar lijkt het er toch op dat Charles Leclerc de beste papieren in handen heeft om namens Ferrari met Red Bull en Mercedes te strijden. Dat het tot nu toe niet is gelukt is deels aan Ferrari te wijten, maar deels ook aan Sebastian Vettel. Beiden lieten steken vallen op cruciale momenten. Was Ferrari op enig moment het dominante team? Nee, maar met minder foutjes was er meer mogelijk geweest dan de veertien overwinningen die nu achter de naam van de Duitser prijken. Veertien overwinningen. Misschien loopt dat aantal vanaf begin juli verder op. Het zou het afscheid van de viervoudig wereldkampioen de nodige glans geven.
Meest gelezen