In het middenveld zit het dit seizoen vooralsnog zeer dicht op elkaar. Een mindere afstelling kan er meteen voor zorgen dat je achteraan het middenveld rondrijdt, zoals Lewis Hamilton in Saoedi-Arabië bewees, maar ook Haas vorig raceweekend in Australië liet zien. McLaren toonde aan dat een goede afstelling een team juist een mooi aantal punten op kan leveren. De verschillen zijn dus klein, waardoor de ontwikkeling van de bolides de komende weken en maanden veel verschil kan maken. Alpine leek tijdens de eerste drie Formule 1-races samen met Mercedes het middenveld aan te voeren. Kunnen ze dit weekend weer een stap zetten? Teambaas Otmar Szafnauer kondigt in ieder geval updates aan in gesprek met onder meer RacingNews365 . "De pace van Alonso aan het begin van het Grand Prix-weekend in Australië was echt!", antwoordt hij op de vraag of het een circuitspecifieke oorzaak had. "Het circuit in Melbourne heeft bovendien karakteristieken die andere banen ook hebben, dus op andere circuits zullen we ook snel zijn. Onze auto is op sommige vlakken sterk, terwijl het op de andere vlakken niet zwak is." "Imola wordt bijvoorbeeld goed voor ons", vervolgt de Amerikaanse teambaas. "We komen absoluut met wat updates naar de Grand Prix van Emilia-Romagna. Het zou me niet verbazen als iedereen dat doet. Wij gaan in ieder geval een aantal updates mee brengen", aldus Szafnauer, wiens technisch directeur Pat Fry bevestigt dat er een nieuwe vloer zal komen en dat Alpine enkele kilo's hoopt te verliezen door andere nieuwe onderdelen.
AlphaTauri doet ook mee
Terwijl Alpine vooraan het middenveld rijdt, rijdt AlphaTauri iets verder naar achteren. Het team kwam niet goed, maar ook niet heel slecht uit de startblokken en staat momenteel op de achtste plaats in het kampioenschap voor de constructeurs. In Imola hoopt het team een stap voorwaarts te maken. "We hebben een 'rollend' ontwikkelingsplan", vertelt technisch directeur Jody Egginton aan RacingNews365 . "Aan het begin van het seizoen hebben we nog heel veel te leren. In Bahrein hebben we bij de eerste race wat onderdelen geïntroduceerd en ook in Imola zullen we weer met updates komen. Vanaf dat punt gaan we dan verder werken." Hij waakt echter voor een mislukte update, want in dit tijdperk met budgetplafond kan dat grote gevolgen hebben. "Je moet de kosten in de gaten houden bij het maken van meerdere onderdelen, want er is altijd een risico dat ze niet werken. Daar moet je je dus serieus mee bezig houden." Vergeleken met de voorgaande jaren is er dus wel het een en ander veranderd. "Vroeger waren er ongetwijfeld teams die een update introduceerden en als deze niet deed wat ze verwachtten, dan gooiden ze die onderdelen in een hoekje en probeerden ze het opnieuw. Dat kan nu niet", aldus de Brit. AlphaTauri-coureur Pierre Gasly duimt op weg naar de thuisrace van zijn team. De nieuwe onderdelen moeten hem en zijn renstal een boost geven. "Ik heb hoop, want we zullen een aantal nieuwe onderdelen op de auto hebben. Het is overigens niet dat we heel langzaam zijn, maar we moeten zeker met ontwikkelingen komen als we de rest bij willen houden." "Persoonlijk ben ik echt benieuwd wat het gaat brengen, want met deze nieuwe regels draait het dit seizoen allemaal om de ontwikkeling. De teams die sneller ontwikkelen zullen een beter seizoen meemaken, dus het is een grote test voor ons als team. Hopelijk brengt het de performance waar we op hopen", aldus Gasly.
En de rest?
De topteams komen niet met grote updates, zo zeggen ze in aanloop naar het raceweekend in Imola. Red Bull komt met wat onderdelen die voor gewichtsbesparing moeten zorgen, terwijl Ferrari een streep zette door een grote update. Zij wijzen naar het sprintraceformat, dat inhoudt dat er maar een training is om updates te testen voordat de auto in parc fermé moet. Mercedes is op haar beurt relatief stil. Er komen wat 'verbeteringen' aan, maar of dat nieuwe onderdelen betekent, is het tweede. In Australië riep George Russell bijvoorbeeld dat er nog niets in de pijplijn zat wat de problemen van de kampioenen zou moeten oplossen. Kijkend naar de rest van het middenveld, hebben McLaren, Alfa Romeo, Haas, Williams en Aston Martin niets door laten schemeren over eventuele updates. McLaren moest echter in de eerste weken aan de bak door problemen met de koeling van de remmen, waardoor ze veel tijd hebben verloren voor eventuele updates. Haas, Williams en Aston Martin zullen ongetwijfeld veel tijd hebben moeten spenderen aan reserve-onderdelen, nadat hun coureurs hard crashten. Ook dat zal het updateplan geen goed hebben gedaan. Alfa Romeo heeft op het eerste oog geen grote problemen gehad, dus misschien dat zij nog wel met wat updates kunnen komen. We gaan het de komende dagen zien.
Meest gelezen