Een superseizoen, dat moest het worden. Beginnend in Australië in maart, en eindigend in november, in Abu Dhabi. Tweeëntwintig landen zouden er worden afgewerkt, maar het coronavirus verstoorde het feestje. Nu, twee maanden nadat het openingsweekend in Melbourne last-minute werd afgelast, worden langzaam de contouren van de nieuwe kalender duidelijk. En daarop ontbreken helaas enkele prachtige Grands Prix.
Reeds afgelast
Grand Prix van Australië De coureurs konden het asfalt in Melbourne al ruiken. Sterker nog, de mediadag was al in zijn geheel afgewerkt toen een medewerker van McLaren werd gediagnosticeerd met het coronavirus. Na een lange nacht en veel overleg werd de stekker uiteindelijk uit de seizoensouverture getrokken. Een plek voor de race in Melbourne op de nieuwe kalender is er helaas niet. Aangezien het een stratencircuit is, kost het veel tijd om op te bouwen, en ook ligt het land erg afgelegen, waardoor het niet in een nieuwe opzet van de racekalender past. Grand Prix van Monaco Een andere Grand Prix die ook voornamelijk vanwege logistieke redenen is afgelast, is de Grand Prix van Monaco. In het prinsdom kost het ook weken om het historische stratencircuit op te bouwen, iets dat de organisatie onmogelijk achtte. Het gaf al snel aan dat er in 2020 niet geracet zou worden in Monte Carlo, tot verdriet van vele coureurs en fans. Grand Prix van Frankrijk Iets wat naar alle waarschijnlijkheid weinig Formule 1-fans verdriet heeft gedaan, is de officiële afgelasting van de Franse Grand Prix, die sinds enkele jaren weer een vaste waarde is op de kalender. De recente edities van de race op het Circuit Paul Ricard waren echter niet om aan te gluren. Of dat een reden heeft gespeeld bij de beslissing om de Grand Prix definitief af te gelasten, is niet duidelijk, maar veel gemaald wordt er niet. Tekst gaat verder onder de afbeelding
Hoogstwaarschijnlijk afgelast
Grand Prix van Nederland Ja, het staat er echt. Een geheim is het eigenlijk niet meer, maar op de race in Zandvoort, die na 35 jaar weer had moeten terugkeren op de Formule 1-kalender, moeten we nog een jaar langer wachten. Voor de organisatie was het duidelijk dat een race met publiek de absolute voorkeur had. Doordat er tot en met 31 augustus geen grote evenementen kunnen worden gehouden in Nederland, zelfs zonder publiek niet, lijkt dat een utopie. Volgend jaar dan maar, hopelijk met een groot legioen oranje gekleurde fans. Grand Prix van Canada De race in Montreal, die in juni op het programma stond, kon niet doorgaan vanwege het coronavirus. Ook deze race, verreden op het semi-permanente stratencircuit vernoemd naar Gilles Villeneuve, is nagenoeg onmogelijk om te verplaatsen. Er zou in dat geval een plek moeten worden gevonden in de periode dat het Formule 1-circus Noord- en Zuid-Amerika aandoet. Door drukte op de kalender, en ook het klimaat in Canada - in oktober is het overdag vaak kouder dan 10 graden - lijkt dat echter schier onmogelijk. Grand Prix van Singapore In Singapore, waar het Marina Bay Street Ciruit in september het decor zou moeten zijn van de voor de coureurs slopende avondrace, duurt het ruim drie maanden om het circuit, dat midden in het drukke centrum ligt, op te bouwen. Met de onzekerheid omtrent het coronavirus lijkt het daarom ook onwaarschijnlijk dat er in de stadstaat kan worden gereden. Naar verluidt krijgt de Grand Prix van Azerbeidzjan de plek van Singapore op de kalender, al vergt ook de race in de straten van Bakoe veel voorbereiding. Tekst gaat verder onder de afbeelding
Onzekerheid over doorgaan
Tja, eerlijkheidshalve moeten we toegeven dat hier eigenlijk elke Grand Prix die nog niet is opgenoemd kan komen te staan. De huidige situatie is namelijk enorm veranderlijk, en morgen kan het weer anders zijn dan vandaag. Zo moeten de Oostenrijkse en Britse overheden nog groen licht geven voor de dubbele raceweekenden waarmee het Formule 1-seizoen in hun landen van start moet gaan. In landen als de Verenigde Staten en Brazilië is de verspreiding van het coronavirus bovendien op het moment van schrijven nog allesbehalve op zijn toppunt. Op die manier zijn er bij vrijwel elke van de 19 nog niet-afgelaste Grands Prix vraagtekens te zetten. De tijd zal uitwijzen hoeveel races we met zijn allen in 2020 zullen kunnen aanschouwen. Wat een transfergeweld in de Formule 1! Wat betekenen deze transfers en waar ligt de toekomst van Sebastian Vettel? Dit en meer hoor je in de F1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen