Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze Grands Prix willen terugkeren op de F1-kalender

De Formule 1-kalender is op zijn zachtst gezegd verzadigd, maar nog altijd zijn er genoeg oude circuits en nieuwe geïnteresseerden die azen op een felbegeerd plekje.

Anno 2023 telt de Formule 1-kalender 23 races. Een recordaantal in de koningsklasse van de autosport en de lange lijst aan verschillende racelocaties is zo goed als verzadigd. Eentje extra zou nog wel kunnen: de GP van China stond op de planning, maar werd vanwege de situatie in dat land weer van de kalender afgehaald. Ondanks het feit dat de kalender zo goed als vol is, staan er genoeg circuits klaar om ook een F1 Grand Prix te hosten. Welke circuits willen terugkeren op de kalender en is dit realistisch?

Welke circuits staan op poleposition?

Twee circuits staan bovenaan de lijst voor een 'terugkeer' op de Formule 1-kalender. Eén van deze circuits is natuurlijk het Shanghai International Circuit , dat eigenlijk al op de kalender had moeten staan. Door de coronasituatie in China werd de race dit jaar alsnog afgelast, maar in 2024 hoopt men dat de GP van China weer verreden kan worden. Daarnaast wordt er de laatste tijd steeds vaker gesproken over een mogelijke terugkeer van de Grand Prix van Zuid-Afrika op het zeer bekende en zeer geliefde circuit van Kyalami . Mogelijk betekent een komst van de Zuid-Afrikaanse GP wel het (voorlopige) einde van de GP van België op Spa-Francorchamps, een ander zeer geliefd circuit...

Andere F1-circuits

Sinds kort heeft Duitsland geen Grand Prix meer, wat voor een autosportland van dat kaliber zeker een gemis is. Een comeback van een van de twee bekendere circuits is echter nog mogelijk, vooral als ze de handen ineenslaan. De circuitdirecteur van Hockenheim ziet wel wat in een samenwerking met de Nürburgring (zonder de Nordschleife, helaas), zo liet hij onlangs weten aan Sport1 . "We hoeven geen winst te maken, maar we kunnen geen verlies draaien. De oplossing is simpel: samenwerken met een ander circuit", aldus directeur John Teske. Eerder was er ook al een roulatiesysteem tussen de twee circuits voor de Duitse GP. Een optie is het dus zeker. Een ander circuit dat al eens werd genoemd als 'roulatierace' is het circuit van Paul Ricard . Hoewel het Franse circuit niet ontzettend populair is, kan een roulatieschema een oplossing zijn om toch weer in het land te racen.

Minder realistisch, maar niet onmogelijk

Een ander zeer populair circuit, het Sepang International Circuit , gaat de komende jaren nog niet uit van een terugkeer. Hoewel de circuitdirectie dit erg graag wil en het circuit in Maleisië ook populair is, kan de rekening niet betaald worden. Daarnaast is het circuit vooral populair volgens de kijkers op afstand: de bezoekersaantallen liepen de laatste jaren terug en na 2017 verdween het circuit van de kalender. De laatste winnaar? Max Verstappen. Ook hebben een aantal circuits zich tijdens de coronapandemie weer op de kaart gezet. Neem bijvoorbeeld het zeer geliefde Istanbul Park in Turkije, dat door de F1-liefhebbers met open armen werd ontvangen om de kalender te vullen tijdens covid. Ook Portimao (Portugal) ontving veel lof. Twee andere circuits zullen op dit moment wat minder kans maken op een comeback in de F1. Zolang Rusland nog oorlog voert met Oekraïne zal het Sochi Autodrome niet eens op de wenslijst staan van de F1, ongeacht hoeveel geld ze hiervoor bieden. Daarnaast is het Hanoi Street Circuit in Vietnam stilletjes van de kalender verdwenen tijdens de pandemie. Daar is overigens ook nooit geracet... Welk circuit zie jij graag op de Formule 1-kalender terugkeren? Laat het ons weten in onderstaande poll!

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"