Het op dit moment meest relevante voorbeeld is Dan Ticktum. De 19-jarige Brit geniet van de voorkeur van Red Bull, waarbij hij in het juniorteam is opgenomen. Het energiedrankjesmerk had Ticktum, tweevoudig winnaar van de prestigieuze F3-race in Macau, maar wat graag in een Toro Rosso gezet. Het probleem is echter dat Ticktum slechts 35 licentiepunten heeft verzameld, waar een F1-‘rijbewijs’ pas bij veertig stuks te verkrijgen is.
Ticktum zal dus nog even moeten wachten tot hij zijn superlicentie kan aanvragen en de jacht op het ding verloopt momenteel allerminst eenvoudig. Met Sergio Sette Camara (McLaren) en Pietro Fittipaldi (Haas) zijn er tegenwoordig zelfs testcoureurs die bij lange na niet genoeg punten hebben om in te vallen, mocht een van de vaste rijders van hun respectievelijke werkgevers iets overkomen waardoor deze een Grand Prix over moet slaan. Racingnews365 dook in de officiële documenten om te achterhalen wie er wél mogen rijden, als er nood aan de man is. Hieronder een selectie van coureurs, jonger dan 25 jaar, die in kunnen stappen zodra dat van ze wordt gevraagd. Nota bene: elke coureur die vanaf 2015 in een Formule 1-wagen is gestapt, zou bij wijze van uitzondering direct weer in mogen stappen. Jack Aitken (23, Groot-Brittannië) Nick Cassidy (24, Nieuw-Zeeland) Joel Eriksson (20, Zweden) Luca Ghiotto (23, Italië) Maximilian Günther (21, Duitsland) Artem Markelov (24, Rusland) Mick Schumacher (19, Duitsland) Nyck de Vries (23, Nederland)
Meest gelezen