Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Deze man is verantwoordelijk voor de auto van Max Verstappen

Max Verstappen wordt bij succes bejubeld, maar de coureur kan het niet alleen. Bij Red Bull weet hij zich gesteund door een groot en professioneel team. In deze episode van 'het team van Verstappen' zoomen we in op zijn nummer een monteur Lee Stevenson.

Binnen een Formule 1-team heeft ieder zijn of haar eigen rol en vaste taken. Meer dan twintig monteurs, engineers en (data)analisten zijn direct betrokken bij de auto van Max Verstappen. Ditmaal zoomen we in op de rol van Lee Stevenson, de nummer één monteur van de Nederlander. Ondanks dat Stevenson pas 35 is, heeft hij reeds 20 jaar ervaring in de Formule 1. Op zijn vijftiende begon hij bij het team van Jordan Grand Prix. Vervolgens wist hij door te groeien en kwam hij in 2006 terecht bij het nieuwe team van Red Bull. Daar begon hij onder aan de ladder, maar werkte hij zich razendsnel op: van testteam tot front-end mechanic en uiteindelijk eerste monteur sinds 2015. In zijn rol is Stevenson degene die de calls geeft in de pitbox. Hij vormt een extra paar ogen binnen het team en is er verantwoordelijk voor dat de Red Bull van Verstappen in perfecte staat de baan op wordt gestuurd. Een rol die veel discipline, overzicht en verantwoordelijkheid met zich meebrengt. "Het is een baan die veel verantwoordelijkheid met zich meebrengt, maar daar houd ik wel van. Het is een van de leukste aspecten van mijn job" vertelt Stevenson aan F1.com. "Als de auto gereed is om de baan op te gaan en de wielen gemonteerd zijn, dan kijk je naar alles dat jij en het team zojuist opgebouwd hebben. Het geeft een geweldig gevoel. Het team om me heen is erg goed en we vertrouwen elkaar honderd procent." "Je probeert zoveel mogelijk controle uit te oefenen als mogelijk is, en je bent klaar om de auto de baan op te sturen en vertrouwt erop dat deze betrouwbaar zal zijn." Stevenson krijgt vanaf de pitmuur de call dat Verstappen de baan op moet, maar hij geeft in de pitbox diverse commando's en signalen. Het signaal dat de auto gereed moet worden gemaakt om naar buiten te gaan, wat betekent dat alle stekkers los moeten, de bandenwarmers van de auto moeten en de krik naar beneden moet. Uiteindelijk is het zijn commando wat ervoor moet zorgen dat de auto vanuit de pitbox de pitlane inrijdt. Het is de verantwoordelijkheid van Stevenson dat op het moment dat hij deze calls geeft, de Red Bull in top conditie verkeert. Met recht heeft Stevenson een zeer uitdagende baan binnen Red Bull, met grote verantwoordelijkheden.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal