De Formule 1-kalender is nog nooit zo vol geweest als afgelopen en komend seizoen. In 2022 staan er maar liefst 23 Grands Prix gepland, eentje meer dan het afgelopen seizoen. De F1 trekt veel meer kijkers en interesse, waardoor er uit alle hoeken van de wereld interesse wordt getoond voor het organiseren van een Grand Prix. Stefano Domenicali, de CEO van de Formule 1, liet eerder al weten dat Liberty Media (eigenaar van de F1, red.) zich in een luxepositie bevindt. Er is zó veel interesse in het organiseren van een race dat de kalender makkelijk aangevuld kan worden tot 30 Grands Prix per seizoen. Of dit wenselijk is, dat is natuurlijk een ander verhaal. Dit zijn in ieder geval de opties als we kijken naar de geïnteresseerde partijen en landen.
Colombia (Barranquilla)
De president van Colombia, Ivan Duque, heeft interesse getoond in een tweede Grand Prix in Zuid-Amerika. Er zijn plannen voor het organiseren van een race in Barranquilla, een havenstad in Colombia. De burgemeester van de stad zou naar verluidt zelfs al gesprekken hebben gevoerd met de organisatie van de Formule 1, zo vertelde de president van Colombia zelf tijdens een bijeenkomst in het land. Het zal naar verluidt gaan om een 'semi-stratencircuit', al zijn er nog geen concrete plannen. Het zal, mochten de plannen ooit werkelijkheid worden, de eerste keer zijn dat Colombia een Grand Prix organiseert. Domenicali benadrukt echter dat er enorm veel interesse is van andere landen over de hele wereld.
Duitsland (Nürburgring)
Ook Duitsland mikt op een F1-comeback. Niet in Hockenheim, maar op de welbekende Nürburgring. Een woordvoerder van het circuit liet weten dat er nog altijd interesse is. "We staan er nog steeds voor open om er over te praten", aldus woordvoerder Alexander Gerhard. "De Formule 1 op de Nürburgring kunnen wij ons heel goed voorstellen, maar wel onder gunstige economische voorwaarden." Dat de Nürburgring klaar is voor een Grand Prix werd bewezen in 2020. In het 'coronaseizoen' keerde het circuit eenmalig terug op de F1-kalender, met succes. Ook Domenicali ziet graag weer een GP in Duitsland in de nabije toekomst.
Zuid-Afrika (Kyalami)
De Grand Prix van Zuid-Afrika stond tussen 1960 en 1993 regelmatig op de F1-kalender. De laatste jaren werd er steevast gereden op het populaire circuit van Kyalami. Warren Sheckter, de CEO van de Zuid-Afrikaanse GP, zegt dat het circuit klaar is om de Formule 1 weer te gaan hosten. Eind 2021 werd er nog gezegd dat er in 2023 al een race kan worden gehouden De Formule 1 wil zelf ook graag een race zien op het continent. Al sinds 1993 is er geen Grand Prix meer georganiseerd in Afrika. Het circuit verwacht naar eigen zeggen een bezoekje van de FIA, maar heeft nog niet de 'Grade 1' status om een GP te hosten. Met een paar kleine aanpassingen moet dit echter geen probleem zijn. "Als het geld er is, dan zal de race plaatsvinden", zei Kyalami-eigenaar Toby Venter onlangs.
Verenigde Staten (Meerdere mogelijkheden)
De Formule 1 is booming in de Verenigde Staten. De organisatie van de koningsklasse probeerde de afgelopen jaren de populariteit te laten exploderen in de VS, met succes. Door verschillende campagnes, waaronder de razend populaire Netflix-serie Drive to Survive, is de interesse in de sport enorm gegroeid. De Grand Prix van de Verenigde staten in 2021 was volledig uitverkocht, waarna al snel de volgende stap werd gezet: de Grand Prix van Miami. In 2022 krijgen we dus al een tweede race in Amerika, maar hier houdt het mogelijk niet op. De organisatie van de F1 heeft zeker geen bezwaar tegen een derde race. Sterker nog, om de groeiende vraag naar een GP-bezoekje te faciliteren in de VS is een derde race zelfs een wens. Er worden verschillende opties genoemd, zoals een race in hartje Las Vegas of een GP in New York. Ook het Indy-circuit blijft altijd een optie.
China (Meerdere mogelijkheden)
In 2023 keert de Grand Prix van China als het goed is na drie jaar afwezigheid door het coronavirus weer terug op de F1-kalender. De race in Shanghai is populair, maar zal volgend jaar éxtra in de spotlights staan. Dit komt door de enige F1-debutant van komend seizoen, Guanyu Zhou. De Chinese autocoureur zorgt voor veel meer interesse van de Chinese autosportfans. Hierdoor wordt er zelfs al gepraat over een tweede Grand Prix in China. De Formule 1-organisatie liet al weten dat er gesprekken gaande zijn, al willen ze niet zeggen met welk circuit. Domenicali zegt tegen The Race dat het 100% realistisch is om een tweede race te hosten in het land. "En ik kan je vertellen dat er al interesse is getoond door een andere stad om een GP van China te hosten", voegde hij daar nog aan toe.
Nederland (Assen)?
Het TT Circuit Assen heeft nog altijd interesse in het hosten van een Grand Prix. Voordat bekend werd dat de GP van Nederland terugkeerde op Circuit Zandvoort lobbyden beide circuits voor een plaats op de F1-kalender. Laatstgenoemde partij ging ervandoor met een meerjarig contract voor de organisatie van de Dutch Grand Prix. Ook nadat Circuit Zandvoort de rechten had ontvangen, liet het circuit in Assen weten nog steeds geïnteresseerd te zijn. Naar verluidt staat er echter in het contract met Zandvoort dat er geen tweede Grand Prix mag worden gehouden in Nederland. Dit contract loopt nog tot en met 2023 en er is nog een optie voor een verlenging van twee jaar, dus Assen moet nog even geduld hebben.
Groot-Brittannië (Londen)
De afgelopen jaren passeerde ook regelmatig de naam van de Engelse hoofdstad Londen de revue. Het 'geboorteland' van de Formule 1 zou graag nog een tweede race organiseren. Het zou dan gaan om een straatrace in de miljoenenstad. Door het coronavirus lijkt dit plan nu in ieder geval wat vooruit te zijn geschoven, maar de Londenaren hebben het nog niet helemaal uit hun hoofd gezet.
Meest gelezen