Susie Wolff was de laatste vrouw die in 2015 haar ronden reed tijdens een Grand Prix-weekend, maar meedoen aan een kwalificatie of race lukte haar niet. Enkele vrouwen voor haar lukten dat wel. We nemen je mee terug in de tijd.
Maria Teresa de Filippis
Nationaliteit: Italiaans Jaren: 1958 - 1959 Teams: Maserati, Behra-Porsche Inschrijvingen: 5 Starts: 3 Punten: 0 Maria Teresa de Filippis was de eerste vrouwelijke Formule 1-coureur. Ze begon haar racecarrière als gevolg van een weddenschap met haar broers. Zij vertelden Maria dat ze niet snel genoeg was. Uiteindelijk racete de Italiaanse in verschillende kampioenschappen. Dit was niet zonder succes en na een paar overwinningen tekende ze bij Maserati als Formule 1-coureur. Ze wordt herdacht als de pionier van de vrouwelijke autosport.
Maria Grazia 'Lella' Lombardi
Nationaliteit: Italiaans Jaren: 1974 - 1976 Teams: March, RAM, Williams Inschrijvingen: 17 Starts: 12 Punten: 0.5 Lella Lombardi is de meest succesvolle vrouwelijke Formule 1-coureur. Ze heeft als enige vrouw ooit één keer in de punten gereden. Dit lijkt weinig, maar in die tijd kregen alleen eerste zes coureurs punten. Ze finishte als zesde en verdiende een half punt, omdat de race was ingekort. Lombardi is daarna nog in verschillende andere raceklassen actief geweest, zoals de 24 uur van Le Mans en NASCAR.
Divina Galica
Nationaliteit: Brits Jaren: 1976, 1978 Teams: Surtees, Hesketh Inschrijvingen: 3 Starts: 0 Punten: 0 Divina Galica was in eerste instantie Olympisch skiester. Ze nam in totaal vier keer deel aan de Winterspelen. Op uitnodiging van een tv-programma deed ze mee aan een 'celebrity auto race'. Ze verraste hierin iedereen met haar talent. Vervolgens ging ze aan de slag in de autosport. Van karten tot en met Formule 1 probeerde ze elk kampioenschap. Zowel in 1976 als 1978 probeerde ze zich te kwalificeren voor een Grand Prix. Dit mislukte helaas en na de derde poging gaf ze het op.
Desiré Wilson
Nationaliteit: Zuid-Afrikaans Jaren: 1980 Team: Williams Inschrijvingen: 1 Starts: 0 Punten: 0 Desiré Wilson wordt gezien als de snelste vrouwelijke race coureur ooit. Ze is de enige vrouw die een FIA Super Licentie heeft behaald. Hiermee kon ze op het hoogste niveau racen. In 1980 won ze de Monza 1000km en de Silverstone 6 Hours. Hierdoor is ze de eerste vrouwelijke coureur die een officiële FIA wereldkampioenschap-race heeft gewonnen. Helaas kon ze zich in 1980 in een Williams niet kwalificeren voor de Britse Grand Prix. Ze werd wel de eerste vrouw ooit die een Formule 1 race won in een officieus kampioenschap, te weten het British Aurora F1 Championship, te vergelijken met de huidige BOSS GP-klasse. Na haar avontuur in F1 was ze succesvol in vele andere disciplines. Op de foto hieronder doet ze in de Porsche 956 mee aan de 24 uur van Le Mans in 1983.
Giovanna Amati
Nationaliteit: Italiaans Jaren: 1992 Team: Brabham Inschrijvingen: 3 Starts: 0 Punten: 0 Giovanna Amati is de laatste vrouw die als Grand Prix-coureur in de paddock rondliep. Ze heeft gedurende haar carrière aan verschillende raceklassen deel genomen. Zo heeft Amati in de Formula Abarth, Formula 3 en Formule 3000 gereden. In 1992 kreeg ze de kans om bij Brabham te tekenen. Tijdens de vrije training in Zuid-Afrika spinde de Italiaanse maar liefst zes keer. Ze wist zich in geen enkele van de eerste drie races te kwalificeren en werd ontslagen. Haar vervanger was een zekere Damon Hill, die in 1996 wereldkampioen werd.
Eervolle vermeldingen
Alle bovengenoemde vrouwen deden mee aan een kwalificatie of race. De laatste jaren zien we meer vrouwen in de wereld van F1, maar tot een deelname aan een kwalificatie of race kwam het sinds 1992 niet. Toch zijn er een aantal eervolle vermeldingen. Zo werd Susie Wolff in 2012 ontwikkelingscoureur bij Williams en reed ze in 2014 en 2015 enkele vrije trainingen voor dat team. Vandaag de dag is ze de grote baas van de F1 Academy, een raceklasse speciaal voor talentvolle vrouwen dat door de F1-bazen in het leven is geroepen.
Meer namen
Ook vandaag de dag zijn er nog enkele dames verbonden aan F1-teams. Zo is Jamie Chadwick, meervoudig W Series-kampioene ontwikkelingscoureur bij Williams. Abbi Pulling is verbonden aan Alpine, Lena Buhler mag zichzelf Sauber-junior noemen en Jessica Hawkins is ambassadeur bij Aston Martin. Bij Ferrari zien we onder meer de Nederlandse Maya Weug terug in de opleiding. En natuurlijk zijn er ook veel succesvolle vrouwen aanwezig die andere posities bekleden bij de verschillende teams.
Meest gelezen