Max Verstappen miste op zaterdag met ruim die tienden de poleposition. Lando Norris pakte in het hol van de leeuw de beste startpositie en deelde zo dus een eerste tik uit aan de thuisheld. Aangezien inhalen op het Circuit Zandvoort zeer lastig is, zal de druk groot worden op het strategische team.
Volgens bandenleverancier Pirelli is een eenstopper de snelste strategie voor de GP van Nederland. Daarbij zouden coureurs start op de zachte band, om tussen ronde 24 en 30 tijdens hun enige pitstop te wisselen naar de harde band. De alternatieve strategie is om te starten op de medium band en daarna te wisselen naar de harde band.
Een tweestopper is ook mogelijk volgens Pirelli, waarbij je de harde band links kunt laten liggen. In dat geval wissel je tussen ronde 20 en 26 de zachte band om voor een mediumband, waarna je tussen ronde 47 en 53 terug gaat naar de softs.
De tekst gaat verder na de afbeelding.
Beschikbare banden
De favorieten voor de zege hebben geen hagelnieuwe zachte banden meer tot hun beschikking, maar wel een setje dat alleen tijdens de kwalificatie is gebruikt. Alleen Lewis Hamilton en Carlos Sainz beschikken nog over nieuwe softs, omdat zij niet in Q3 reden.
Max Verstappen beschikt als enige nog over twee nieuwe sets harde banden. Ook heeft de Nederlander nog een setje nieuwe mediums tot zijn beschikking. Voor de regerend wereldkampioen lijkt starten op de medium en uitrijden op de harde band dan ook de meest logische keuze, te meer omdat de coureurs nog nauwelijks ronden op een droge baan reden. Dit betekent dat bandenslijtage nog onbekend is.
Beide McLaren-coureurs hebben nog een setje nieuwe harde banden over, maar beschikken nog wel over twee nieuwe sets mediums. Mocht de bandenslijtage hoger zijn dan verwacht of er een safety car komen op een ongunstig tijdstip, dan zijn de McLaren-coureurs door die extra set mediums in het voordeel.
Bekijk hieronder de beschikbare banden per coureur.
Ook interessant:
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Nealz
Ik vraag me nou eens iets af... Wat als Norris (McLaren) nou eens niet het gevecht met Max (RBR) aan gaat en die pole positie laat voor wat het is. Ze hebben de snellere wagen en zouden RB eenvoudigweg simpel bij moeten kunnen houden. Piastri kan zich dan naar P3 op werken en dan Max op jagen zodat die eerder naar de pits moet. Da's vlgs mij een winnende strategie voor McLaren, kan zelfs 1, 2-tje worden. (Russell kan slechts een goeie 10-tal ronden Piastri ophouden en Perez kan 'm niet voorbij). Sorry, maar ik zie Max vandaag niet winnen!! 😕
Dyeus
Maar waarom zou Norris niet gewoon zijn pole vasthouden? Dat is toch altijd een meer zekere strategie dan Max gewoon voorbij laten?
Soepstengel
Vrije lucht is een stuk beter voor je downforce en daarmee je bandenslijtage. Ik zie geen voordeel om op P2 te rijden na de 1e bocht.