De naam 'Verstappen' zal iedere Formule 1-fan wel bekend voorkomen. Max Verstappen ging er de afgelopen vier seizoenen immers met de rijderstitel vandoor en is tevens de beste Nederlandse coureur in de geschiedenis van de Formule 1. De Nederlander is inmiddels een vaste waarde binnen de sport.
Toch is de familie Verstappen al langer bij de koningsklasse van de autosport betrokken, want ook vader Jos heeft de nodige ervaring achter het stuur van een Formule 1-bolide. Het F1-avontuur van Verstappen senior begon in 1994, toen hij als invaller zijn debuut maakte tijdens de Grand Prix van Brazilië. De jaren die volgden zouden echter in het teken staan van mislukte zoektochten en verwoede pogingen om te slagen in de Formule 1.
Voor zijn zoon pakte het allemaal beter uit, want met 63 overwinningen, 40 polepositions en 112 podiumplekken (en die vier wereldtitels natuurlijk) heeft Verstappen inmiddels een plekje veroverd in het lijstje met grootste Formule 1-legendes. Negen jaar na zijn officiële debuut heeft Verstappen al talloze records verbroken en de kans is ongetwijfeld aanwezig dat er nog meer zullen volgen.
Verstappen maakt er verder ook geen geheim van dat vader Jos altijd nauw betrokken is geweest bij zijn carrière. Niet alleen als vader, maar vaak ook als coach en mentor. Want hoe mooi is het om al die successen niet alleen, maar samen te bereiken? Vader en zoon Verstappen zijn daar op hun eigen manier dus al in geslaagd, maar meerdere vader-zoonduo's zullen hun voorbeeld willen volgen.
Juan Pablo en Sebastian Montoya
Voor één van die duo's moeten we, net als bij Jos Verstappen, wat verder terug in de tijd. Net als de naam 'Verstappen', is de naam 'Montoya' namelijk ook bekend in de Formule 1. Juan Pablo Montoya heeft van 2001 tot en met 2006 in de koningsklasse van de autosport meegereden, vier jaar voor Williams en twee jaar voor McLaren. De Colombiaan heeft gaandeweg zijn Formule 1-carrière zeven Grands Prix gewonnen en heeft tevens de nodige ervaring in de IndyCar en NASCAR.
Juan Pablo is echter niet het enige lid van de Montoya-familie dat het goed doet in de autosport, want ook zoon Sebastian doet momenteel goede zaken in de juniorenklassen. In 2023 en 2024 was de pas negentienjarige Colombiaan nog terug te vinden in de Formule 3, waar hij het afgelopen seizoen uiteindelijk als zeventiende afsloot met 40 punten in het kampioenschap.
Wat zijn positie in het kampioenschap betreft kon Sebastian de afgelopen twee jaar niet echt hoge ogen gooien, maar dat weerhield Prema er niet van om de jonge Colombiaan een kans in de Formule 2 aan te bieden. In 2025 zien we Sebastian Montoya daardoor terug als Formule 2-coureur, naast Gabriele Mini, die in 2024 net naast de Formule 3-titel greep. Montoya staat immers te boek als een jong talent dat het nog ver kan gaan schoppen in het Formule-racen, dus wie weet zit er voor de familie Montoya ook een Jos/Max-carrière aan te komen...
Tom en Rocco Coronel
Als we het over vader-zoonduo's hebben in de wereld van de autosport, mogen we de familie Coronel natuurlijk niet vergeten. In dit geval hebben we het vooral over Tom Coronel, een bekende binnen de Nederlandse autosportwereld, en zoon Rocco, wiens carrière dit jaar een serieuze sprong maakte toen hij aangekondigd werd als de nieuwste Red Bull-junior.
De naam van Tom Coronel heb je vaker voorbij horen komen, want met zijn ervaring in meerdere raceklassen is de autocoureur een serieuze ervaringsdeskundige. Hij heeft zelfs nog getest in de Formule 1, maar kwam uiteindelijk niet in aanmerking voor een fulltime-stoeltje. Dat neemt echter niet weg dat Coronel, met onder andere races in de Le Mans Series, het FIA GT kampioenschap, het WEC (24 uur van Le Mans) en de Dakar op zijn naam, een mooi CV heeft opgebouwd als autocoureur.
Zoon Rocco volgt momenteel het voorbeeld van zijn vader, al bewandelt hij een heel ander pad. Eerder dit jaar werd hij namelijk aangekondigd als nieuwe juniorcoureur van Red Bull, nadat hij al opviel tijdens zijn kartraces en serieus imponeerde tijdens een Red Bull Formule 4- en GP3-test. Het plan voor de komende jaren is duidelijk: in 2026 naar de Formule 4, om dan vervolgens door te stromen naar de Formule 3 en Formule 2, en dat allemaal met zicht op een kans in de Formule 1. In 2025 zal hij meedoen aan het Ginetta Junior Championship, maar met steun van Red Bull kan het allemaal natuurlijk snel gaan. Kijk maar eens naar Verstappen...
Jan en René Lammers
Tot slot mogen we de familie Lammers niet vergeten. Ook Jan Lammers is een oude bekende binnen de Nederlandse autosportwereld, mede dankzij zijn Formule 1-carrière en overwinning in de 24 uur van Le Mans. De afgelopen jaren was de voormalig autocoureur vooral bezig met zijn rol als sportief directeur binnen de organisatie van de Formule 1 Grand Prix van Nederland.
Terwijl vader Jan zich inmiddels op randzaken van de autosport richt, komt de carrière van zoon René nu pas op gang. Het jonge talent wist in de kartsport al hoge ogen te gooien, maar 2024 stond in het teken van zijn debuut in de autosport. Hij nam namens MP Motorsport deel aan het Spaanse Formule 4-kampioenschap, waar hij uiteindelijk als dertiende eindigde in een veld met ruim veertig coureurs.
Deze Formule 4-campagne is op zichzelf natuurlijk mooi, maar biedt ook voldoende perspectief voor eventuele groei. MP Motorsport speelt daarin een cruciale rol, want het Nederlandse team doet het in alle formuleklassen uitstekend. Verder was de familie Lammers ook nog een tijdje aan het flirten met Ferrari wat het juniorenprogramma van de Italiaanse renstal betreft, maar daar is sinds de eerste tests van een jaar geleden niets concreets uit voortgekomen. Toch toont de brede interesse wel aan dat ook René Lammers serieus te boek staat als een groot talent waar we de komende jaren vast meer van zullen horen.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!