Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Di Resta kent het 'geheim' achter Red Bulls succes in de pitstraat

Red Bull Racing kreeg het in 2020 voor elkaar om de snelste negen pitstops van het jaar neer te zetten. Alleen Williams kwam met haar snelste pitstop van 2 seconden nog enigszins in de buurt van het Oostenrijkse team. Volgens Paul di Resta is het niet zonder reden dat de crew van Red Bull al jarenlang de snelste pitstops neerzet in de Formule 1.

Volgens Paul di Resta speelt vooral de fysieke gesteldheid van de Red Bull-crew een grote rol van betekenis bij het maken van de snelle pitstops. "De Red Bull-monteurs zien er echt als atleten uit, ze zijn onwijs afgetraind en ik denk dat dat een van de redenen is waarom ze zo snel zijn met de pitstops. Die pitstops helpen natuurlijk ook tijdens de race om de coureurs vooruit te kunnen brengen of om het verschil te maken", aldus di Resta tegenover Sky Sports UK . Logischerwijs is ook Red Bull-adviseur Helmut Marko lovend over de pitcrew van zijn team. "Voor ons speelt de samenwerking tussen de monteurs een belangrijke rol. We vinden het belangrijk dat er vertrouwen heerst tussen de monteurs. Daarnaast beschikken we ook over goed materiaal, maar uiteindelijk zijn het de jongens die het verschil maken", aldus Marko tegenover Auto und Sport . Tegenover die site laat de Oostenrijker ook weten wat de crew ervoor moet doen om zo snel te werk te kunnen gaan in de pitstraat. "De jongens moeten natuurlijk altijd aan een mentale voorbereiding doen en vooral trainen, trainen en nog eens trainen om zo snel te kunnen zijn." Dat teamwork en ervaring een belangrijke rol spelen bij het maken van een snelle pitstop blijkt wel uit de 'Covid19-vervangers'. Een aantal Red Bull-leden moesten doordat ze positief hadden getest op het virus plaatsmaken voor andere monteurs en dat bracht wat problemen met zich mee. "Daardoor hadden we soms zelfs pitstops van boven de drie seconden. Zo moesten we ook in Turkije een aantal jongens van de crew vervangen en daardoor liepen de pitstops daar niet perfect." "Zo werd in Turkije tijdens een pitstop de voorvleugel verkeerd afgesteld door een vervangende monteur en drukte een andere vervanger op de verkeerde knop waardoor een van de wagens te vroeg van de krik afvloog." Red Bull ging met Max Verstappen voor de wereldtitel in 2020, maar uiteindelijk domineerde Lewis Hamilton. Zelfs de mooie woorden van Helmut Marko konden daar niets aan veranderen. Waar ging het mis voor Red Bull en Verstappen? RacingNews365 analyseert het seizoen van Verstappen in onderstaande video.

D-vVRmvaeKY

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje