Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Die ene misser van Red Bull in Singapore verklaard

Waarom was Red Bull dit seizoen zo goed, maar waarom ging het dan toch mis in Singapore? Voormalig Ferrari-engineer en Viaplay-analist Ernest Knoors legt voor RacingNews365 de prestaties van de RB19 onder een vergrootglas.

Verstappen Singapore
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Van de 22 races dit seizoen won Red Bull er zoals inmiddels bekend is 21. Het team van Max Verstappen hield alle andere teams in een houdgreep en maakte nagenoeg geen fouten Mede de door Adrian Newey ontwikkelde RB19 was dit seizoen de sleutel tot het succes voor Red Bull. Volgens voormalig engineer Ernest Knoors zijn er verschillende redenen aan te wijzen waarom de auto zo goed was.

"Je moet het niet beperken tot aerodynamica. Het sterke van de Red Bull is juist dat het hele pakket klopt. Ik denk dat het niet eens de auto is die de meeste downforce genereert, maar ik denk dat het een auto is die de meeste bruikbare downforce genereert. Over een breed inzetgebied kun je juist het maximale uit die auto halen", blikt Knoors terug op de wagen waarmee Verstappen dit seizoen negentien keer won.

"Dat ligt niet alleen aan de aerodynamica, dat ligt ook aan de ophanging, de demping, het hele concept van die auto. Zij hebben alle ingrediënten van wat ze moeten gebruiken in een ophaning, in een demping, in de afstemming samengebracht en dat werkt gewoon het beste met het aerodynamische pakket wat ze hebben gemaakt. En daarom is die auto zo sterk. Niet alleen op één circuit, maar eigenlijk op de meeste circuits. En dat is denk ik wat Red Bull als beste voor elkaar heeft."

Misser in Singapore

Eén keer slaagde Red Bull er dit jaar niet in om te winnen. In Singapore liep het team het hele weekend achter de feiten. Knoors heeft daar wel een verklaring voor. "Het heeft te maken met waar je de auto neerzet qua rijhoogte. Het bijzondere van Singapore is dat het een heel hobbelig circuit is, maar dat het daarnaast ook best een snel circuit is", zegt Knoors.

"Wat Red Bull gemist heeft is dat ze eigenlijk te hoog en te zacht zijn gegaan met de auto. Omdat hij zo zacht afgeveerd was, moest ie iets hoger komen te staan omdat ie anders door de snelheid teveel op de grond werd gedrukt. Daardoor verlies je heel veel aerodynamische last. En dat hebben andere teams voor dat circuit beter voor elkaar gehad. En dan kan het zijn dat je er bij een race een keer niet bij zit."

Bekijk hieronder het volledige interview met Ernest Knoors

Ontdek de beste slots en fruitautomaten en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

ontvang €50 aan Free Spins

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max F1-steward Herbert spreekt Verstappen wederom tegen: "Dat was niet het geval"