Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Dakar Rally 2022

Die keer dat een F1-team meedeed voor de prijzen bij Dakar

Het Formule 1-team van Minardi besloot om in 1986 deel te nemen aan 's wereldste bekendste woestijnrally: de Dakar Rally. Het team leek hoge ogen te gaan gooien, ondanks dat werd besloten om met een truck mee te doen in plaats van met een auto. RacingNews365 blikt met eigenaar Giancarlo Minardi terug op het rallyavontuur van het F1-team.

Minardi Dakar 1986
Interview
Naar nieuwsoverzicht © minardi.it

F1-liefhebbers zullen de naam Minardi vooral kennen uit de Formule 1. De Italiaanse renstal was tussen 1985 en 2005 actief in de koningsklasse en bekende coureurs als Fernando Alonso, Mark Webber en Jos Verstappen reden ooit voor het team. Het team werd later verkocht aan Red Bull en verscheen in 2006 op de grid als Toro Rosso, het huidige AlphaTauri.

Eén jaar nadat Minardi in de Formule 1 had gedebuteerd, nam het team ook deal aan een ander groot auto- en motorsportevenement. In 1986 besloot het team om mee te doen aan de Dakar Rally. Eigenaar en naamgever van het F1-team, Giancarlo Minardi, onthulde aan RacingNews365 dat een goede vriend van hem met het idee kwam.

Het F1-team 'voelde er wel wat voor' en daarom werd besloten om deel te nemen. Die goede vriend had ook nog een vrachtwagen staan en vandaar dat het team zich inschreef bij de trucks. "Het was niet makkelijk om een truck, die eigenlijk niet gemaakt was om mee te racen, om te bouwen tot een snelle racetruck", geeft Minardi toe.

De fout die Minardi fataal werd

"Dat was een enorme uitdaging, die we gedurende het seizoen naast de F1-activiteiten nog op moesten pakken. Toch lukte het ons om een wagen te maken die snel over de duinen ging, ondanks dat we dus met een gebrek aan ervaring hadden te maken." De Italiaan is dan ook van mening dat ze met meer ervaring verder hadden kunnen komen in de Dakar Rally.

"Ik denk dat we het goed hadden kunnen doen in de toekomst, maar we waren simpelweg te veel tijd kwijt met ons Formule 1-project. Daardoor konden we er niet nog een fulltime project gericht op Dakar bij nemen. Het ging natuurlijk ook veel meer om een vriendschappelijk project, het was absoluut niet alleen maar gericht op prestaties", aldus Minardi.

Desondanks presteerde het team beter dan verwacht. "Richting het einde van de rally stonden we zelfs op de tweede plaats in het klassement bij de trucks." Toch viel alles uiteindelijk nog in het water door een fout bij het ombouwen van de vrachtwagen. "De elektrische bedrading werd niet goed geplaatst en dat is ons uiteindelijk duur komen te staan."

"Doordat de bedrading niet helemaal perfect lag kon er uiteindelijk vuur ontstaan in de de vrachtwagen. Dat was natuurlijk onwijs zonde voor het team, maar ook voor onze coureurs. Zijn konden niks meer veranderen aan de situatie en daardoor brandde onze truck uiteindelijk compleet uit en kwam het Dakar-avontuur ten einde voor ons."

			© minardi.it
	© minardi.it

'Later was dat anders geweest'

Het Dakar-avontuur van Minardi eindigde in tranen, maar toch is de Italiaan trots op wat het team destijds heeft neergezet. Hij verwacht ook dat het team bij een herhaling hoge ogen had kunnen gooien.

"Ik denk dat we als we meer tijd hadden gehad in de jaren daarna we nog competitiever hadden kunnen zijn. Nu moesten de engineers en monteurs in het team alles doen zonder ervaring, in de jaren erna was dat anders geweest."

Minardi heeft daarna nooit meer deelgenomen aan de Dakar-rally en stortte zich daarna weer op de koningsklasse van de autosport, de Formule 1.

Dit artikel verscheen al eerder op RacingNews365.

Forbidden

Weddenschappen Fernando Alonso

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Interviews RN365 Nieuwsdossier

0 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
EXCLUSIEF Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"