Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Diepe dalen, maar vooral één hoge piek voor Verstappen in Monaco

Max Verstappen en Monaco, dat is geen heel gelukkig huwelijk. Dat is tenminste wat je tot vorig jaar riep. Heel vaak ging het mis voor Verstappen in het prinsdom, tot dat ene gloriejaar.

Als Verstappen in 2015 in de Toro Rosso stapt voor zijn eerste Grand Prix van Monaco is het zijn eerste kennismaking met het circuit. Hij reed immers maar één jaar in de juniorklassen en de Formule 3 deed 's werelds beroemdste stratencircuit niet aan. Tocht baart hij meteen opzien. In de middenmoter die de STR10 is, toont Verstappen zich slim. Hij moet ook wel, want na een mislukte pitstop met problemen aan de achterzijde van de auto valt hij ver terug. Hij rukt op in het kielzog van de toppers die bezig zijn het veld op een ronde te zetten. Hij duikt mee in de gaten die de achterblijvers moeten laten, maar zijn opmars wordt gestuit door Romain Grosjean. Of stuit hij zijn eigen opmars? In St. Devote klapt hij bij het aanremmen vol op de Lotus, met tot gevolg een crash die lang zou gelden als zijn zwaarste ooit. Meerdere crashes zouden volgen. In 2016 bijvoorbeeld, in de race na zijn eerste GP-zege ooit. Hij crasht achtereenvolgens in VT3, Q1 én in de natte race. Een weekend om snel te vergeten dus. In 2017 blijft hij foutloos, maar is de Red Bull niet opgewassen tegen de macht van Ferrari en Mercedes. Weer een jaar later is Red Bull dat wel, júíst in Monaco. Sterker nog, Max Verstappen wordt gezien als topfavoriet en die status doet hij tot aan VT3 eer aan. Dan crasht hij op exact dezelfde wijze als in 2016 bij het zwembad. Hij wilde té graag op een moment dat dat niet nodig was. Wat mogelijk was wordt pijnlijk duidelijk als teamgenoot Daniel Ricciardo op zondag met de overwinning aan de haal gaat. Voor Verstappen resteert na het missen van de kwalificatie een inhaalrace met P9 als uitkomst.

Verstappen in de lift in Monaco

Weer een jaar later, in 2019, zit Verstappen wel goed van voren, maar niet ver genoeg. Hij zit tijdens de race werkelijk onder de achtervleugel van de leider in de wedstrijd Lewis Hamilton. Niet alleen zou hem een inhaalactie de leiding opleveren, het moet hem ook in staat stellen een gat te slaan, want vanwege een unsafe release op Valtteri Bottas had hij eerder een tijdstraf van vijf seconden aan de broek gekregen. Hamilton echter weet zijn bolide breder dan breed te houden en Verstappen komt niet aan hem voorbij. Sterker nog, achter hem zitten de mannen zo dicht op hem dat hij met vijf seconden straf twee plaatsen verliest. Eindresultaat: de vierde plek. In 2020 wordt de Grand Prix niet verreden, maar in 2021 laat Verstappen eindelijk alle tegenslagen achter zich. In de kwalificatie moet Verstappen Charles Leclerc voor zich dulden, maar hij crasht in de slotminuten van de training. Of het ten gevolge daarvan is, heeft Ferrari altijd een beetje in het midden gelaten, maar een dag later doet de bolide van Leclerc het simpelweg niet meer. De versnellingsbak is kapot en Verstappen erft P1 op de grid. 78 ronden later staat dezelfde 'P1' nog steeds achter zijn naam. Zittend op de t-cam heft Verstappen zijn handen te hemel. Zijn missie om te winnen in Monaco is dan eindelijk geslaagd. Kan hij dat dit jaar weer?

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi