Adrian Newey is er de man niet naar om één-op-één interviews te geven, maar in een voor de Formule 1 en Red Bull bepalend jaar maakte hij tot twee keer toe een uitzondering voor RacingNews365. Onder het mom van 'Renckens beste' pakken we twee van die interviews er nog een keer bij. Vandaag nummer twee, over de Red Bull RB17. Deel 1, over de uitdagingen van 2022, lees je hier . Het nieuws kwam in 2022 enigszins als een verrassing. Adrian Newey werkt aan de Red Bull RB17. Het is geen Formule 1-auto, maar een eigen high performance hypercar, die de naam krijgt van de bolide die er door het bevriezen van de F1-reglementen in de F1 niet kwam. Maar vandaar deze wagen? U bent een Formule 1-engineer, maar de RB17 is een productieauto. Is er een persoonlijke band? Ik schets al wegauto's sinds ik op de universiteit zat. Mijn eerste en belangrijkste passie is racen, maar ik heb altijd al interesse gehad in straatauto's, wat uitmondde in het ontwerpen van de X1 voor de Gran Turismo in 2010. Van daaruit zijn we een samenwerking aangegaan met Aston Martin om Valkyrie te ontwikkelen, die in de eerste plaats als straatauto is ontworpen. Het was een zeer vruchtbare samenwerking, maar we moesten het per definitie met elkaar eens worden. De RB17 daarentegen is puur ontworpen als een Red Bull-auto, waarbij we duidelijk onze eigen baas zijn, en hij is in de eerste plaats ontworpen als een auto voor op het circuit. Om na de Valkyrie betrokken te zijn bij iets wat de volgende stap betekent, maar dan als een tweezits bolide voor op het circuit is echt spannend. Ik hou van het concept van de auto en van het totaalpakket. Het is tegelijkertijd een vergelijkbare uitdaging, maar toch ook een heel andere uitdaging dan het ontwerpen van een Formule 1 auto met één zitplaats. Wat is de afzetmarkt? We hebben in de loop der jaren veel belangstelling gehad van mensen die zeiden: "Hoe is het om in een Formule 1-auto te rijden? De realiteit op dit moment is dat er niets zo snel is als een Formule 1-auto, of daar ook maar bij in de buurt komt. De enige manier om daar achter te komen is door in een Formule 1-auto te rijden, en dat uiterst moeilijk om te bewerkstelligen en bovendien iets waar veel anderen bij komen kijken. Het zette me aan het denken: hoe zit het met het ontwikkelen van een tweezits auto die Formule 1-prestaties kan leveren, maar die iemand zelf kan ontwikkelen en besturen, waarbij desgewenst een passagier of een rijderscoach meegenomen kan worden. Tegelijkertijd worden track days ook steeds populairder. Formule 1-auto's zijn auto's met open wielen en -cockpit, terwijl deze auto op beide fronten gesloten is... Het onderbrengen van twee personen dwingt je tot een breder chassis, wat problemen oplevert met het koetswerk, omdat je breedte hebt verloren aan de radiatoren en de perfecte aerodynamische vormen en dat zal je ergens terug moeten winnen. Gesloten wielen en een dak verbeteren de aerodynamica en hoewel ze een klein beetje gewicht kosten, maken ze het makkelijker om veiligheidssystemen goed te verpakken. Ook de eerder genoemde X1 werd ontworpen als de ultieme Formule 1 wagen zonder regels en die was gesloten. U hebt een groot deel van uw leven gewerkt met de beperkingen van de F1-reglementen. Wanneer heb je voor het laatst je instincten gevolgd? De Valkyrie werd gedaan door Red Bull en mijzelf, maar toen we gingen samenwerken met Aston Martin was er plots een andere groep met inbreng - dat is niet slecht, maar wel anders. Er zijn altijd regels geweest en ik denk dat dit het spannende aan dit project is: er zijn veel zaken om bij stil te staan, zoals de veiligheid van de inzittenden en het is duidelijk dat de auto zich aan de wetten van de fysica moet houden, maar er is geen fundamenteel reglement waarmee we moeten werken. De uitdaging werd echt: hoe kunnen we een auto ontwerpen die ongeveer Formule 1-prestaties levert, maar toch comfortabel is, twee zitplaatsen heeft en een racewagen is? Dat is echt waar de ontwerprichting zich begon te ontwikkelen. Ik heb de meeste dingen die ik in de loop der jaren en in de Formule 1 heb geleerd, gebruikt om dat te bereiken. Zoals... Het wordt een auto met skirts, flexibele skirts - gewoon, omdat dat kan - en duidelijk grote grondeffect tunnels. De auto krijgt actieve vering, zodat ermee gereden kan worden op circuits die niet zo vlak zijn als F1-circuits en we zetten erop in geen al te stijve vering te monteren. "Hij zal ook een blown diffuser hebben, kortom alle trucjes die we in de F1 hebben geleerd. De motor zal een twin-turbo V8 zijn, waarbij het energieterugwinningssysteem vooral zorgt voor het 'aanvullen' van het koppel en het verminderen van de gasvertraging bij het accelereren.
Zijn er overeenkomsten tussen de RB17 en de WEC- en IMSA-sportwagens uit de jaren 80 die u ontwierp? Dat waren tweezits racewagens met grondeffect en ook zij hadden enorme venturi-tunnels, dus iets van wat al die jaren geleden is geleerd, is in deze recentere auto's verwerkt, eerst in de Valkyrie en nu in deze. Wat zijn uw overkoepelende principes wanneer u aan iets nieuws begint? Het eerste is ervoor te zorgen dat het om een totaalpakket gaat. Vaak zie je auto's die eruit zien alsof de front-end designer niet met de rear-end designer heeft gesproken. Het gaat erom dat alles een eenduidige focus heeft. Je moet natuurlijk rekening houden met de praktische aspecten, maar het gaat erom een concept te bedenken dat vloeiend en flexibel is terwijl je het ontwikkelt. Was een project als dit nodig om u bij Red Bull en in de Formule 1 te houden? Nee, ik had het niet nodig, maar voor mij is het spannend om verschillende dingen te doen. Ik zou hier nog steeds zijn als we dit project niet hadden gehad, maar het is een extra dimensie, een extra interesse. Welke aanpassingen zal de RB17 nodig hebben om legaal op de weg te kunnen rijden, en hoe gemakkelijk zal zo'n ombouw zijn? Dat is niet aan ons om commentaar te geven. We hebben hem ontworpen als circuitauto en wat mensen ermee doen als ze hem gekocht hebben, is aan hen.
Meest gelezen