Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Directe aanleiding voor uitvallen Verstappen in GP Australië onthuld

De rem van Max Verstappen gaf in de pitstraat met een spectaculaire plof definitief de geest. Maar hoe was men tot dit punt gekomen?

Verstappen Australia DNF smoke
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De grote vraag na de Formule 1 Grand Prix van Australië binnen Red Bull was: hoe heeft de rem het rechtsachter op de RB20 van Max Verstappen zo spectaculair kunnen begeven? Teambaas Christian Horner legde al uit dat vanaf de start van de race de remklauw zich vastgreep.

Maar wat was dáár dan weer de oorzaak van? Een montagefout wellicht? Voor die uitleg moeten we terugvallen op de eerste analyse die remfabrikant Brembo in samenwerking met de engineers van Red Bull heeft uitgevoerd.

Hydraulische leiding

Daaruit kwam naar voren dat het probleem hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt was door de hydraulische leiding richting de rechterachterkant van de wagen, waarin nog wat restdruk zat. Dat maakte dat de remklauw werd aangetrokken alsof er op het rempedaal werd getrapt.

Die langdurige wrijving maakte dat de temperatuur in no-time tot ver boven operationele waarden opliep. Dat zorgde er op zijn beurt weer voor dat de remtrommel, waarvan hierboven de complexiteit met betrekking tot de diverse ventilatiekanalen goed te zien is, vlam vatte.

			© RN365/Paolo Filisetti
	© RN365/Paolo Filisetti

De remtrommel

De afbeelding hierboven laat goed zien hoe complex de remtrommel met alle ventilatiekanalen in elkaar steekt. De ventilatiekanalen die onder het loopvlak van de band lopen worden tijdens het rijden afgedicht met silicone, aangezien het niet meer is toegestaan om over die lengterichting warmte af te voeren. Dat mag enkel via de zijkant van het wiel.

Ook interessant:

Kunnen we van een enerverende GP van Australië spreken? Qua spanning misschien niet, maar er gebeurde genoeg. Red Bull blijkt niet onfeilbaar en dat is iets waar de concurrentie maar wat graag gebruik van wil maken.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Papa Perez "Verstappen en Checo zijn twee tijgers!"