De grote vraag na de Formule 1 Grand Prix van Australië binnen Red Bull was: hoe heeft de rem het rechtsachter op de RB20 van Max Verstappen zo spectaculair kunnen begeven? Teambaas Christian Horner legde al uit dat vanaf de start van de race de remklauw zich vastgreep.
Maar wat was dáár dan weer de oorzaak van? Een montagefout wellicht? Voor die uitleg moeten we terugvallen op de eerste analyse die remfabrikant Brembo in samenwerking met de engineers van Red Bull heeft uitgevoerd.
Hydraulische leiding
Daaruit kwam naar voren dat het probleem hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt was door de hydraulische leiding richting de rechterachterkant van de wagen, waarin nog wat restdruk zat. Dat maakte dat de remklauw werd aangetrokken alsof er op het rempedaal werd getrapt.
Die langdurige wrijving maakte dat de temperatuur in no-time tot ver boven operationele waarden opliep. Dat zorgde er op zijn beurt weer voor dat de remtrommel, waarvan hierboven de complexiteit met betrekking tot de diverse ventilatiekanalen goed te zien is, vlam vatte.
De remtrommel
De afbeelding hierboven laat goed zien hoe complex de remtrommel met alle ventilatiekanalen in elkaar steekt. De ventilatiekanalen die onder het loopvlak van de band lopen worden tijdens het rijden afgedicht met silicone, aangezien het niet meer is toegestaan om over die lengterichting warmte af te voeren. Dat mag enkel via de zijkant van het wiel.
Ook interessant:
Kunnen we van een enerverende GP van Australië spreken? Qua spanning misschien niet, maar er gebeurde genoeg. Red Bull blijkt niet onfeilbaar en dat is iets waar de concurrentie maar wat graag gebruik van wil maken.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!