Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Dit gebeurt er met Formule 1-auto's als het seizoen voorbij is

De laatste Formule 1 Grand Prix van het seizoen zit erop, tijd om de bolides van de verschillende teams met een welverdiend pensioen te laten gaan, toch? Nee, niets is minder waar. Maar wat gebeurt er dan wél met de F1-auto's?

21 02 2023 MK7 Warehouse RBR HIGH 7 scaled
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull

Als het Formule 1-seizoen erop zit, zitten ook de laatste écht competitieve meters voor een Formule 1-auto van dat jaar erop. Nee, ze worden niet bij het grof vuil gezet, óók niet door Mercedes, dat dat gedurende het afgelopen seizoen vanwege tegenvallende prestaties meermaals gekscherend liet optekenen.

Maar wat gebeurt er dan wel? Anno 2023 is het zo dat na het vallen van de laatste finishvlag de bolides nog enkele dagen in Abu Dhabi blijven, omdat inmiddels traditiegetrouw nog een rookietest volgt na het seizoen, al dan niet gecombineerd met een bandentest voor Pirelli. Het stelt jonge, talentvolle coureurs in de gelegenheid om toch meters te maken in een tijd waarin de testmogelijkheden behoorlijk aan banden liggen.

Maar daarna, ja, dan verdwijnen de fraaie auto's toch echt voor enige tijd onder een laken, maar niet na een uitvoerige servicebeurt om de levensduur van de auto te garanderen. Een kleine twee jaar lang zullen ze het levenslicht niet zien, niet rijdend althans. Testen met recent materiaal is immers niet toegestaan.

Formule 1-auto's als museumstuk?

Met recent materiaal niet, maar wel met auto's die meer dan twee jaar oud zijn. Dus als de teams lang genoeg wachten, worden de auto's vanzelf weer relevant. Na twee jaar mogen ze worden ingezet als testauto's, omdat de technische relevantie van die auto's met het oog op de toekomst niet heel hoog meer wordt ingeschat.

Zo kan het zijn dat Ferrari jaarlijks in de weken voor de eerste wintertests een overjarige bolide van stal haalt. Enerzijds om jong talent wederom de kans te geven kilometers te maken, maar ook om racecoureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc meters te gunnen, puur om weer iets van een (race)ritme op te bouwen en de reflexen op scherp te zetten.

Wacht je nog enkele jaren meer, dan zijn die auto's ook zo verouderd dat ze niet relevant meer zijn als testauto, omdat ze technisch te ver afstaan van wat de Formule 1 tegenwoordig omvat. In dat geval kunnen ze alsnog nuttig zijn als demo-auto's. Kijk naar Red Bull. Dat team zet nog altijd bolides in uit de begin jaren '10 om wereldwijd fans kennis te laten maken met de Formule 1 met onder andere spectaculaire donuts. Bijkomend voordeel van auto's uit die generatie? Die produceren nog een lekker ouderwets, gillend V8-geluid.

En soms, héél soms, tref je de inmiddels wat klassiekere auto's aan bij de grotere veilinghuizen, hetgeen de meer gefortuneerde liefhebbers in staat stelt een stukje F1-historie in huis te halen. De mensen met een iets minder diepe portemonnee kunnen dat soort auto's evengoed ook in de diverse automobielmusea treffen.

Mis niets van het F1-seizoen 2024 en download de F1-kalender eenvoudig voor jouw smartphone of PC.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Red Bull gewaarschuwd voor vertrek Verstappen bij aanblijvende onrust