Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit is de nieuwe baas over de Red Bull-bolide van Verstappen

Max Verstappen en Red Bull hebben afscheid genomen van Lee Stevenson als hoofdmonteur van de wagen van de Nederlander. Hij gaat verder met Chris Gent als nummer één monteur, maar wie is deze man eigenlijk?

Al sinds jaar en dag werkte Max Verstappen bij Red Bull nauw samen met Lee Stevenson, die de nummer één monteur was van de Red Bull-bolide met startnummer 33. Vanaf 2021 scheiden de wegen van de twee echter. Verstappen legt in gesprek met Ziggo uit waarom. "Lee heeft net een kleine gekregen. Zijn doel was altijd om te proberen hogerop te komen in het team. Dan moet je een stap opzij doen naar het testteam om daar hogerop te komen. Dat begrijp ik ook volledig. Hij kan nu ook meer tijd met de familie thuis doorbrengen." De Nederlander kan er wel mee leven. "Ik vind het prima, we hebben een paar mooie jaren gehad, maar ik wil natuurlijk ook mensen om me heen hebben die super gemotiveerd zijn en er ook alles voor geven. Uiteindelijk is de eerste monteur van de andere bolide nu overgestapt naar mijn wagen. We hebben genoeg goede mensen in het team rondlopen om het op te kunnen vangen", aldus de Nederlander. Zijn nieuwe nummer één monteur komt dus over van de auto die vanaf dit seizoen zal worden bestuurd door Sergio Perez. Het is Chris Gent die ervoor zal zorgen dat de wagen van Verstappen dit jaar perfect aan de start van het Grand Prix-weekend komt te staan. Gent, die door zijn collega's Genty wordt genoemd, werkt sinds 2008 voor het Red Bull-team. Artikel gaat verder onder de afbeeldingen .

In eerste instantie is hij een 'gewone' monteur aan de auto van Mark Webber, maar na het vertrek van de Australiër staat hij aan de zijde van Daniel Ricciardo en werkt hij zich al snel op tot de positie van nummer één monteur. In 2018 bereikt Chris Gent zijn persoonlijke hoogtepunt als hij na de overwinning van Daniel Ricciardo tijdens de Grand Prix van China mee mag naar het podium. Gent werd op die manier beloond voor het geweldige werk dat hij en de andere monteurs verrichte in aanloop naar de kwalificatie van de race in Shanghai. Tijdens de derde training ging het namelijk mis voor Ricciardo, wiens motor vervangen moest worden. In een recordtijd van twee uur wist de crew onder leiding van de Brit de motor te vervangen en met nog luttele minuten op de klok in Q1 kan Ricciardo het circuit op rijden. Hij kwalificeerde daardoor uiteindelijk als zesde en wist de dag daarna de race dus te winnen. Christian Horner dacht geen moment na en stuurde de monteur mee naar het podium om aldaar uit de schoen van Ricciardo wat champagne te nuttigen. Artikel gaat verder onder de afbeelding

Ook na het vertrek van Ricciardo bleef hij de eerste monteur van de auto naast die van Verstappen. Achtereenvolgend Pierre Gasly en Alexander Albon konden van de diensten van Gent gebruik maken. Na het vertrek van Stevenson is hij dan ook de logische keuze om de hoofdmonteur van Verstappens wagen te worden. Hij heeft al enkele jaren ervaring en kent de Red Bull-bolide tot in detail. Enige tijd geleden legde hij in gesprek met het Duitse Formel1 uit wat zijn verantwoordelijkheden nou precies zijn als monteur #1. "Mijn voornaamste taken zijn om er voor te zorgen dat de wagen goed afgesteld wordt, nauw met de andere monteurs samen te werken en hen de juist informatie te geven om zo de wagen perfect en betrouwbaar te krijgen tijdens een Grand Prix-weekend. De engineer van de coureur werkt aan de set-up en dan zorgen wij ervoor dat de auto wordt afgesteld zoals zij dat willen." Vooral de overzeese raceweekend zijn zwaar voor Gent en zijn crew. "Als een naakt chassis wordt de wagen afgeleverd op het circuit, dus we moeten de bolide op locatie helemaal vanaf nul opbouwen. Bij de overzeese races gaan we daar al op woensdag mee aan de slag en dan hopen we dat het op donderdagavond klaar is. Soms moet er nog naar allerlei details worden gekeken, waardoor we pas in de vroege uurtjes klaar zijn." Er ligt dus te allen tijde veel druk op de schouders van Genty , maar daar werkt hij juist alleen maar beter van. "De druk is het beste aspect van dit werk, zeker als er uiteindelijk een goed resultaat uit komt rollen. De deadlines zijn zeer streng, maar als alles op het circuit goed gaat dan is dat het allemaal waard. Er zijn altijd last-minute beslissingen die je moet maken, maar ik hou van die druk, ik hou van dit werk", aldus de Brit, die dit jaar samen gaat werken met Verstappen.

Viaplay
x
FIA geeft uitleg over cruciaal safety car-moment met Norris in Miami