Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit is de nieuwe Red Bull-invaller voor Verstappen en Albon

Afgelopen raceweekend kondigde Red Bull Racing plots aan dat Juri Vips vanaf heden paraat zou staan om in te vallen voor een van de vier coureurs mocht dat nodig zijn. Wie is deze jonge Est eigenlijk?

Juri Vips werd op 10 augustus van het jaar 2000 geboren in Tallinn, de hoofdstad van Estland. Op 10-jarige leeftijd begon hij met competitief karten in zijn thuisland en al snel viel zijn talent op. Hij won meerdere nationale titels en ook op Europees niveau draaide hij mee op hoog niveau en won hij onder andere de prestigieuze Rotax Max Challenge. In 2015 deed hij mee in de hoogste Europese kartklasse, de KF1, waarin hij twaalfde werd. Twee jaar daarvoor was het overigens nog Max Verstappen die die klasse won. Na zijn degelijke kartloopbaan maakte hij in 2016 de overstap naar de single seaters. Om precies te zijn naar de Formule 4-wagens. In de Italiaanse F4 werd hij meteen uitgeroepen tot de beste rookie en won hij één race in zijn debuutseizoen, waardoor hij in het algemene klassement vijfde werd. Datzelfde jaar reed hij ook in de ADAC Formule 4-klasse, waarin hij eveneens knap de in de top zes eindigde. Een jaar later, in zijn tweede seizoen in de single seaters, veroverde hij zijn eerste titel. De ADAC Formule 4-klasse, waarin hij nog een jaar door was gegaan, schreef hij op zijn naam. Het leverde hem testmogelijkheden en een gastoptreden op in de Europese Formule 3-klasse, waarna hij in 2018 voor een vol seizoen aan de bak mocht. Ook dat deed hij met succes. Weliswaar won hij vier races en stond hij in totaal acht keer op het podium, aan het einde van het seizoen moest hij het stellen met slechts de vierde plaats in het kampioenschap, maar over het talent van de Est werd niet meer getwist. Ook Helmut Marko dacht niet lang na, en haalde Vips bij het juniorprogramma van Red Bull, waarna hij het vertrouwen meteen uitbetaalde met een tweede plaats in de befaamde GP van Macau. Tekst gaat verder onder de afbeelding

Toen de Europese Formule 3 in 2019 vervolgens over ging in het nieuwe Formule 3-kampioenschap, mocht hij dan ook daar opdraven namens Red Bull. Tijdens zijn debuutseizoen maakte hij opnieuw indruk en eindigde hij uiteindelijk als vierde in de stand, achter de drie ongenaakbare Prema-coureurs. Red Bull had grootse plannen met hem voor 2020. Hij werd echter niet doorgeschoven naar de Formule 2, want daar bleek naast de andere Red Bull-junioren, Yuki Tsunoda en Jehan Daruvala geen ruimte meer voor. Hij werd in Japan gestald in de Super Formula-klasse, een behandeling die ook Dan Ticktum een jaar eerder en Pierre Gasly enkele jaren geleden kregen. Gasly stroomde na een succesvol seizoen in het oosten door naar Toro Rosso, maar voor Ticktum was het Red Bull-sprookje snel voorbij na zijn Japanse avontuur. Voor Juri Vips gingen beide scenario's echter niet op, want zijn carrière kreeg een flinke klap vanwege het coronavirus. Net als vele andere coureurs reed hij in het eerste deel van 2020 geen meter, maar omdat hij door de strenge reisrestricties ook niet in Japan terecht kon, leek zijn jaar in het water te gaan vallen. In de ontwikkeling van zo'n jong talent kan dat natuurlijk funest zijn. Red Bull vond snel nog een plekje in het Europese Formula Regional Championship, waar hij weer met Formule 3-materiaal wat races kon rijden. Door een blessure van Formule 2-coureur Sean Gelael kon hij de afgelopen maanden toch ook nog plots zijn opwachting maken in de Formule 2, zonder dat hij ook maar een testmeter had kunnen rijden. Zijn prestaties waren niet bovengemiddeld goed, maar voor iemand die halverwege instapte was een podiumplaats in zijn zesde race niet slecht. Of het uit armoede was, of juist omdat Red Bull in Vips nog steeds het talent van de toekomst ziet, is niet duidelij. Vorige week werkte hij in ieder geval een speciale test af in een Formule 1-wagen, zodat hij 300 kilometer in de benen had die nodig waren voor een superlicentie. Mocht het nodig zijn kan hij dus invallen voor Max Verstappen, Alexander Albon, Pierre Gasly of Daniil Kvyat. Wat de toekomst voor hem in het verschiet heeft als junior van de energiedrankjesfabrikant, moet nog blijken. Hoogstwaarschijnlijk zien we hem in 2021 in de Formule 2 terug en kan hij in 2022 misschien zelf instappen bij AlphaTauri. Maar, wat het plan was weet natuurlijk alleen Helmut Marko. Reed Verstappen nou echt zo'n slechte race in Turkije of is alle kritiek overdreven? Alles over de Turkse Grand Prix in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"