Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Dit is er nieuw in de Formule 1 in 2024

Een nieuw jaar betekent uiteraard ook dat er weer zaken gaan veranderen in de Formule 1. De technische reglementen blijven grotendeels gelijk, maar verder gaan we zeker wat nieuwe dingen zien!

Verstappen Leclerc  Las Vegas start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Het sprintformat

Het is nog niet bevestigd, maar de Formule 1 heeft al laten doorschemeren dat het sprintformat op de schop gaat. Het afgelopen seizoen werd er veel gesproken over de planning én de parc fermé-regels. Vooral tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten ging het namelijk fout. Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden gediskwalificeerd, omdat de vloerplank te veel was afgesleten door de vele hobbels op het Circuit of the Americas. Mercedes en Ferrari gaven aan fout te zitten, maar vonden ook dat de diskwalificatie kwam door de beperkte trainingstijd.

Verder vonden de coureurs het niet altijd even tof dat de zaterdag volledig in het teken stond van de sprintrace. De kwalificatie voor de hoofdrace werd op vrijdag verreden, wat de glans van die sessie afhaalde. In 2024 wordt het format dus zeker aangepast. Eén ding is wel bevestigd en staat zo al vast: er worden zes sprintraces afgewerkt in China, Miami, Oostenrijk, Austin, Brazilië en Qatar.

Grand Prix van China, Grand Prix van Imola en de langste kalender ooit

Je las het goed: de Grand Prix van China keert terug op de kalender en mag meteen een sprintweekend organiseren! Voor het eerst sinds 2019 reist het Formule 1-circus weer af naar het land van Guanyu Zhou. Tot nu toe gooide de coronapandemie roet in het eten.

Verder is ook de tweede GP van Italië terug in Imola. In 2023 ging dat weekend niet door vanwege verwoestende overstromingen rondom het circuit. Met de terugkeer van de beide circuits komt het totaal uit op 24 races in 2024. Nog nooit werden er zoveel GP's georganiseerd in één seizoen.

Nieuwe teamnamen

Alfa Romeo en AlphaTauri, het waren bekende namen in de Formule 1. Vanaf 2024 gaan ze echter onder een andere noemer verder. Alfa Romeo, ook bekend als Sauber, wordt omgedoopt tot Stake F1 Team en gaat zo door het leven in 2024 en 2025. Vanaf 2026 wordt Sauber overgenomen door Audi.

Het is nog niet duidelijk hoe AlphaTauri gaat heten. Verschillende namen doen de ronde, maar een bevestiging volgde nog niet. Wel is het duidelijk dat de samenwerking met Red Bull wordt geïntensiveerd en AlphaTauri zoveel mogelijk onderdelen gaat kopen binnen de reglementen. Franz Tost is vertrokken als teambaas en wordt vervangen door Laurent Mekies.

Right of review

De technische reglementen blijven gelijk, maar de FIA heeft de regels rond protesten wel aangepast. In 2023 maakte het zogenaamde right of review-verzoek van Haas veel tongen los omdat ze die bijna twee weken na de GP van de Verenigde Staten nog indiende. Haas vond dat de regels rond track limits niet goed werden toegepast en vroeg de FIA om de zaak nog eens te bekijken. Een team mocht tot twee weken na een race zo'n verzoek indienen, waarna er werd gekeken of er nieuwe bewijzen waren en het onderzoek heropend diende te worden. Haas slaagde daar niet in.

De FIA vond het blijkbaar niet wenselijk dat een uitslag van een race zo laat nog onder een vergrootglas kwam te liggen. De mondiale autosportbond heeft besloten dat een team in 2024 nog maar 96 uur (vier dagen) heeft om een verzoek in te dienen. Bij hoge uitzondering kunnen de stewards besluiten om die tijd te verlengen. Snellere besluiten, dus!

Warme omstandigheden

De Grand Prix van Qatar was een wake-up call voor de Formule 1. De bloedhete omstandigheden zorgden voor een slagveld. Esteban Ocon kotste in zijn helm, Lance Stroll raakte zo nu en dan zijn bewustzijn kwijt en Logan Sargeant moest ziek zijn auto in de pitbox parkeren. Er werd meteen een onderzoek ingesteld én gehandeld.

Bij flinke warmte worden er vanaf 2024 namelijk cooling scoops op de auto's geplaatst. Het is vergelijkbaar met een systeem dat in de IndyCar wordt gebruikt. Daar maken de teams gebruikt van een luchthapper die boven de hoofdbescherming (aeroscreen) wordt geplaatst. Eenzelfde koeler gaan we dus in de Formule 1 zien als het bloedheet is. De FIA kijkt ook nog naar andere mogelijkheden.

			© XPBimages
	© XPBimages

Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Live Reacties na opmerkelijke kwalificatie Verstappen in Abu Dhabi