Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit kan Verstappen verwachten van Honda's grootste ES-upgrade ooit

Zonder het aan de grote klok te hangen introduceerde Honda recent een zeer grote upgrade van haar power unit. Daarbij ging het om de grootste upgrade ooit van de Energy Store (ES). Wat kan Max Verstappen van deze upgrade verwachten?

Direct na de zomerstop wisselde Red Bull bij de auto van Max Verstappen diverse componenten van de power unit. Waaronder de Energy Store. Motorfabrikanten mogen elk motoronderdeel dit seizoen één keer per seizoen upgraden. De meeste teams deden dat volledig in de winterperiode, Honda echter introduceerde in de zomerstop de grootste upgrade voor het hybride onderdeel ooit! De ES slaat de energie die gegenereerd wordt door de MGU-H en MGU-K op. Het systeem is eigenlijk een soort batterij die tijdens het rondje opgeladen wordt en de coureurs kan de 120KW aan extra vermogen inzetten gedurende de ronde. In onderstaande video leggen wij je uit hoe het systeem werkt en waarom het zo belangrijk is:

GihqEOwbRYE

Waarom het zo lang wachten was op de upgrade

Qua ontwikkeling van de ES liep Honda de voorbije jaren achter op concurrent Mercedes. Het systeem was zwaar en minder efficiënt. De ES is een zeer complex onderdeel waaraan unieke eisen worden gesteld omdat het een hoogspannings- en hoogvermogenscomponent is waarvoor gespecialiseerde apparatuur moet worden ontwikkeld. Tevens is er een certificaat vereist is voor verzending per vliegtuig en zijn er vereiste veiligheidstests voor het geval de ES bij een crash tijdens een race betrokken raakt. Dit houdt in dat de doorlooptijd van de introductie van een nieuwe ES veel langer in beslag neemt dan van andere onderdelen van de power unit. Honda werkt samen met de specialisten in Engeland en ook Honda breed aan de ontwikkeling van de nieuwe ES. Zo kreeg het steun van de Innovative Research Excellence afdeling van Honda en het Automobile Operations Monozukuri Center, dat zich bezighoudt met batterijontwikkeling voor de straatauto's van Honda.

Wat is er gewijzigd aan de ES?

Honda heeft op drie punten wijzigingen doorgevoerd aan de ES. Allereerst is de performance van het onderdeel verbeterd, waardoor het systeem efficiënter is. Dat houdt in dat het sneller oplaadt en Verstappen gedurende langere perioden per ronde het hybride vermogen kan gebruiken. Het tweede punt dat gewijzigd is, is de betrouwbaarheid. Deze is verbeterd, waardoor de kans op defecten kleiner is. Tevens zorgt dit ervoor dat de belastbaarheid van de ES verbeterd is. Last but not least heeft Honda een slag geslagen voor wat betreft het gewicht. Het minimale gewicht van de ES bedraagt 20 kilo, maar daar zat Honda altijd boven. Iedere kilo die gewonnen wordt, zorgt voor tijdwinst op de baan.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'