Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit staat de teams en fans nog te wachten voor de start van het F1-seizoen

'En de lichten zijn uit, het nieuwe seizoen is begonnen en Max Verstappen heeft een prima start!' Helaas zal het nog vijftig dagen duren voordat we die woorden uit de mond van Olav Mol zullen horen. In de tussentijd staan er echter nog een hoop andere dingen te gebeuren in de wereld van de Formule 1.

Over precies vijftig dagen, om 06:10 uur Nederlandse tijd, gaat de Grand Prix van Australië van start en is het seizoen 2020 begonnen. Daar waar wij fans nog lang moeten wachten voordat we onze helden weer kunnen zien racen, zo is het voor de Formule 1-teams de komende periode alle hens aan dek om optimaal voorbereid aan het seizoen te kunnen beginnen. Wat staat er voor de Formule 1-teams de komende vijftig dagen nog allemaal op het programma?

De laatste hand wordt gelegd aan de nieuwe bolides

Aan de nieuwe bolides wordt natuurlijk al maandenlang gewerkt door de Formule 1-teams. Al ver voor het einde van een seizoen wordt de focus langzaam verlegd naar de ontwikkeling van de bolide voor het daaropvolgende jaar. In de aanloop naar dit seizoen zijn de regels nauwelijks veranderd, dus zal de kans klein zijn dat er teams zijn waarbij de ontwikkeling van de nieuwe bolide niet op tijd is voltooid.

Eerste start motor

Als de ontwikkeling van de eerste versie van de auto zo goed als klaar is, dan komt er ook een moment waarbij iedereen in een Formule 1-fabriek zich verzamelt op één plek en de motor voor het nieuwe seizoen voor het eerst wordt opgestart, of in ieder geval een poging daartoe. In het geval het lukt, dan gaat dat vaak gepaard met luid applaus van het personeel en grote glimlachen op iedereens gezichten. Hieronder hoor je hoe de Honda-motor vorig jaar klonk toen deze voor het eerst werd opgestart.

1094174064619503618

In case you missed it overnight, we fired up the STR14! Take a listen! 🔊👇 pic.twitter.com/cJpa6zp6rA — Toro Rosso (@ToroRosso) February 9, 2019

Teasen

Om alle fans helemaal warm en de concurrentie misschien een beetje bang te maken worden er in aanloop naar de presentatie van de nieuwe bolides vaak allerlei teasers gedeeld via social media. Nieuwe innovatieve aerodynamica? Prachtige opvallende liveries? Formule 1-teams doen er veel aan om ervoor te zorgen dat alle Formule 1-fans zo nieuwsgierig mogelijk zijn in aanloop naar de presentaties.

Presentatie

Het ene team pakt groots uit, het andere team wat minder, maar wat wel zo goed als zeker is, is dat alle Formule 1-teams hun auto voor de start van het seizoen presenteren aan het publiek. Zo huurt Ferrari op 11 februari een compleet Italiaans theater af voor de presentatie van haar nieuwe bolide, terwijl Alfa Romeo wacht tot de ochtend van de eerste testdag, op 19 februari, om in de pitstraat in Barcelona haar auto voor het eerst te tonen. Check hier het overzicht van de presentatiedata van alle nieuwe F1-bolides.

Wintertests

En dan het moment waar alle coureurs al enige tijd naar hunkeren. Ze mogen voor het eerst in hun nieuwe wagen kruipen en tientallen, zo niet honderden ronden op het circuit afwerken. Voor de teams zijn de wintertestdagen ontzettend belangrijk. Tijdens de testdagen worden er talloze dingen uitgeprobeerd en gecontroleerd, maar tegelijkertijd worden er ook terabytes aan data verzameld. Een dag te laat aankomen op de wintertestdagen, zoals Williams vorig jaar, kan een groot verschil maken, dus alles is er binnen de teams op gericht om al in Barcelona goed voorbereid aan de start van de wintertest te staan. Overigens mogen de teams vanaf dit seizoen niet meer geheimzinnig doen tijdens de testdagen en hun auto afschermen middels grote schermen, die we in het verleden vaak zagen.

Talloze simulaties tijdens en na de testdagen

Er wordt niet gewacht met het analyseren van die gigantische ladingen aan data tot na de testdagen. Nee, in de fabrieken van de teams wordt er meteen met man en macht geanalyseerd, zodat er nog voor de tweede testweek resultaten te zien zijn en het testprogramma daar op kan worden aangepast. Vaak worden er ook meerdere versies van hetzelfde onderdeel getest, zodat de data het verlossende antwoord kan geven over welke versie de beste is. Ook na de testdagen wordt er rustig op los geanalyseerd. Werkt de nieuwe ontwerpfilosofie die een team heeft? Moet er wat veranderd worden? Et cetera, et cetera.

Eerste updates ontwikkelen

Zodra de resultaten van die analyses binnendruppelen wordt er begonnen aan het ontwikkelen van nieuwe updates. Dit is natuurlijk een proces dat langer dan één dag duurt. Vaak worden de eerste echte updates aan de Formule 1-bolides ook pas geïntroduceerd tijdens de eerste Formule 1-race in Europa. Dit jaar is dat de Grand Prix van Nederland.

Afreizen naar Melbourne

En dan is het begin Maart eindelijk zo ver. Het echte werk begint. De eerste Grand Prix van het seizoen. Vol verwachting trekken alle Formule 1-teams naar Australië om het seizoen af te trappen. Welk team heeft niet het achterste van de tong laten zien tijdens de wintertestdagen en welk team is uiteindelijk niet zo snel als het in eerste instantie leek? Nog vijftig dagen, en dan krijgen we dat antwoord. Wij kunnen niet wachten.

Stiekem al vooruitkijken naar 2021?

2020 is op vele manieren een bijzonder seizoen. Een van de redenen daarvoor, is dat de regels in aanloop naar het 2021-seizoen compleet op de schop gaan. Veel teams zullen dus tegelijkertijd ook al stiekem vooruitkijken naar 2021 en (een deel van) hun aandacht vestigen op het ontwerp van het volgende seizoen.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden