Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Dit weten we over de nieuwe Red Bull van Verstappen

De Formule 1-fan, en met name de Nederlandse Formule 1-fan, zal reikhalzend uitkijken naar de nieuwe Red Bull RB21 van Max Verstappen en Liam Lawson. Wat weten we nu, in januari 2025, van de nieuwe bolide?

Verstappen RB20 launch
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Will Cornelius / Content Pool

Om te begrijpen hoe de nieuwe Red Bull RB21 wordt, is het zaak eerst terug te blikken op 2024. Het team leverde een dominante auto af aan het begin van het seizoen, maar de auto liet zich niet tot nauwelijks effectief doorontwikkelen. Het kader waarin de auto goed functioneerde werd nauwer en nauwer, terwijl de concurrentie met gerichte updates de auto wel verbeterde.

Red Bull slaagde er in de staart van het kampioenschap in om iets van balans terug te vinden in de auto, maar er was geen sprake van een permanente oplossing voor de problemen van de RB20. Het raamwerk waarin de auto goed presteert moet breder worden en de RB21 moet minder gevoelig worden voor kleine aanpassingen. Die oplossingen moeten we wel terug gaan zien in de RB21, of toch niet?

Want naar verluidt zullen we misschien niet heel veel echt gaan ‘zien’. RacingNews365 heeft begrepen dat Red Bull inzet op een versimpeling van het aerodynamische concept, iets dat hooguit zichtbaar zal zijn door subtiele aanpassingen aan de sidepods en engine cover. Het merendeel van de veranderingen zal onzichtbaar zijn en betrekking hebben tot de vloer en in mindere mate (de onderzijde) van de vleugels.

Technisch directeur Pierre Waché, over hem later meer, bevestigde dat in een exclusief interview met dit platform: "Als je naar het zichtbare aspect van de auto kijkt, heeft iedereen ongeveer hetzelfde concept als wij in 2022, met een breder bodywork aan de achterkant. Het gaat er echter meer om hoe je de auto onderhuids ontwikkelt. We zijn hier om ons werk te doen en de auto zo goed mogelijk door te ontwikkelen."

Verwacht dus geen radicaal andere auto, of zoals men vaak populair stelt, een 'revolutie'. Zelfs al zag men kansen om een compleet nieuw concept te introduceren, dan is dat niet rendabel in een jaar voordat de Formule 1 compleet nieuwe technische reglementen implementeert. Daarom kijkt Red Bull nauwkeurig naar wat van de RB20 behouden kan worden en welke gebieden om een herziening vragen. 

Stoelendans

Hoofdverantwoordelijke voor dit proces is voor het eerst sinds 2007 niet Adrian Newey. De topontwerper bij uitstek van de Formule 1 begint in maart aan zijn nieuwe avontuur bij Aston Martin. Waché, klaargestoomd aan de zijde van de Brit, neemt het stokje over in zijn rol als technisch directeur van Red Bull. Waché werd veelal bekritiseerd toen het verval van Red Bull in 2024 inzette, maar hij was er evengoed medeverantwoordelijk voor dat richting het einde van het seizoen Max Verstappen weer meerdere races wist te winnen.

Een kleine waarschuwing vooraf aan het adres van nieuwbakken Red Bull-coureur Liam Lawson: de nieuwe auto zal worden gebouwd met de wensen qua rijeigenschappen van Verstappen in het achterhoofd. Dat heeft Helmut Marko onomwonden bevestigd. 

"Aangezien we in Max de snelste en beste coureur van het veld hebben, is het ook duidelijk dat we tijdens de ontwikkeling rekening moeten houden met zijn voorkeuren, als het gaat om de rijeigenschappen van de auto. Ik weet zeker dat hij bij Red Bull Racing zal blijven zolang we hem een competitieve auto bieden."

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© Red Bull Content Pool
	© Red Bull Content Pool

Eigenschappen

Wat die eigenschappen dan zijn? Verstappen wil een scherpe, responsieve voorkant, iets dat hij in tot het uiterste door wenst te voeren. Hoe dat voelt, legde voormalig teamgenoot Alex Albon ooit op speelde wijze uit: "Alsof je Call of Duty speelt met de hoogste mate van gevoeligheid van de controller." Het was een typering waar Liam Lawson zich na de eerste kennismakingen met Red Bull Racing-bolides goed in kon vinden.

Over wensen van Verstappen gesproken: van de viervoudig wereldkampioen weten we dat hij vurig hoopt op een nieuwe livery. De matblauwe livery kennen we al sinds 2016 en wat Verstappen betreft heeft die kleurstelling zijn beste tijd wel gehad. "Ik kijk er echt naar uit om mijn nieuwe auto te zien, vooral de livery ervan. Ik hoop op iets nieuws. Ik vind het echt mooi om auto's te zien met glanzende kleuren. We hebben nu zoveel matte, blauwe auto's gehad. Ik denk dat het soms ook gewoon nice is om het kleurenschema wat op te leuken."

Dat Verstappen zijn verzoek kenbaar maakt in een door Red Bull-opgezette podcast kan erop duiden dat er daadwerkelijk misschien iets nieuws aan zit te komen. Aan de andere kant gaat het uitdossen van een auto in een volledig glanzende lak ook gepaard met een toename in gewicht, maar wellicht dat de toename van het minimumgewicht van een F1-auto (met twee kilo) Red Bull net die speling geeft om aan het verzoek van Verstappen te voldoen.

Sponsoren

Heb je het over de livery, dan heb je het natuurlijk over de diverse sponsoruitingen van de teams. Een Formule 1-auto wordt gesierd, of ontsierd, het is maar net hoe je het bekijkt, door vele tientallen stickers van de logo’s van alle goed betalende sponsoren. Red Bull vormt daarop geen uitzondering, al ziet het sponsorportfolio er voor 2025 wel anders uit en daarmee ook de livery.

Was in 2024 cryptobedrijf ByBit nog prominent zichtbaar, onder andere op de achtervleugel, in 2025 zal dan niet langer het geval zijn. Het contract liep af en is niet vernieuwd. Natuurlijk vertrokken samen met Sergio Perez ook enkele Mexicaanse geldschieters bij het team. Daar staat tegenover dat nieuwe sponsoren reeds zijn aangekondigd en dat er naar verluidt nog meer samenwerkingen aan zullen worden gekondigd.

Een auto, of die nou heel anders wordt of niet, is niks zonder een goede motor. Voor het laatste jaar ligt die verantwoordelijkheid bij Honda, voordat men als exclusieve partner overstapt naar Aston Martin. Natuurlijk, de krachtbron is door de bevriezing van de reglementen in grote lijnen dezelfde als de voorbije jaren, maar hier en daar kan je met software-updates nog wat spelen om net dat beetje meer performance of betrouwbaarheid uit het blok te halen. Een nieuwe wereldtitel zou een passende kers zijn op de Red Bull Honda-taart, die in de voorbije jaren al zo zoet smaakte.

Wanneer we dit alles mogen aanschouwen? Dat is een beetje de vraag. Voor het eerst organiseert de F1 een groot evenement waar alle tien de teams bij aanwezig zullen zijn om de livery te onthullen. Deze happening staat gepland voor 18 februari. De verwachting is echter dat de teams een showcar zullen laten zien, voorzien van de livery voor het nieuwe seizoen. Red Bull heeft al te kennen gegeven dat er geen eigen launch op volgt of aan voorafgaat, dus de kans is groot dat we de daadwerkelijke RB21 pas tijdens de wintertest in Bahrein voor het eerst echt in actie zien. Tenzij Red Bull misschien scheutig gaat zijn met beelden van een shakedown, fingers crossed!

En zelfs dan is het nog de vraag of de auto die we zien in Bahrein, ook de auto is die we gaan zien bij de seizoensfinale in Abu Dhabi. Het is de vraag hoe vaak en in hoeverre de auto nog gaat veranderen onder invloed van al dan niet grote updatepakketten. Ja, door een lagere positie in het constructeursklassement in 2024 mag Red Bull méér windtunneluren en computersimulaties draaien dan voorheen, maar elk dubbeltje kan maar één keer worden uitgegeven en het dilemma met betrekking tot de 2026-bolide blijft bestaan.

Eén ding weten we 100% zeker, namelijk dat op de auto van Verstappen het startnummer #1 blijft staan. Als kampioen mag hij kiezen uit het kampioensnummer of zijn traditionele, persoonlijke startnummer #33. Hij heeft in het verleden duidelijk te kennen gegeven dat hij met #1 blijft rijden zolang hij zich de kampioen mag noemen. De officiële FIA-inschrijflijst bevestigde dat. Verstappen rijdt in 2025 in de RB21 met startnummer #1.

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Nederlander verliest zege in 24 uur van Daytona na hartverscheurende zware straf