Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit weten we van de prestaties van de F1-teams in 2020

Nog nooit eerder kwam het voor dat er ruim vier maanden tussen de testweken en de start van het seizoen zaten. Nu is dat wel het geval en daarom verfrissen we graag weer even je kennis over wat er tijdens de testweken is gebeurd en wat ons is opgevallen.

Aanstaande vrijdag barst het Formule 1-geweld weer los, 126 dagen na afloop van de testdagen in Barcelona. Daar werden in februari zes testdagen afgewerkt door de Formule 1-teams. De afgelopen jaren waren er acht testdagen, maar omdat het seizoen dit jaar 22 raceweekenden zou kennen, werd het aantal testdagen teruggebracht naar zes. Ook in zes dagen tijd kon er al veel geleerd worden over de prestaties van de teams. We praten je snel bij.

Achteraan het veld leek de pikorde onveranderd

Williams was een van de grote winnaars tijdens de testweken in Barcelona. Alleen het feit dat het op tijd op kwam dagen op het circuit in Montmeló, was al een overwinning op zich, zo vond ook teambazin Claire Williams. Daarnaast maakte het team ten opzichte van 2019 over een ronde bijna anderhalve seconde goed tijdens de testweken, maar alsnog lijkt het historische Britse team helemaal onderaan de pikorde te bungelen, zij het aanzienlijk dichter op de andere teams in de achterhoede dan vorig jaar. En welke teams de rest van die achterhoede vormen? Alfa Romeo en Haas, zo lijkt het. Het geplaagde Haas-team gaf tijdens de testweken geen signalen af dat ze vergeleken met 2019 een grote sprong voorwaarts hebben gemaakt. Alfa Romeo ging in Barcelona verder waar het vorig jaar was gebleven. Betrouwbaar, maar zonder echte snelheid om steevast mee te kunnen doen vooraan het middenveld. Tekst gaat verder onder de afbeelding

Kopiëren, plakken + een likje roze verf?

De nieuwe Racing Point werd toen het in februari het asfalt op reed door sommigen al snel omgedoopt tot de 'Roze Mercedes', of 'Tracing Point'. Waarom? Omdat de RP20 verrassend veel gelijkenissen vertoonde met de Mercedes W10 van afgelopen seizoen. Het Britse team schaamde zich er zeker niet voor en gaf gewoon toe dat er inderdaad veel invloeden van de kampioensbolide van 2019 verwerkt zitten in het ontwerp van haar nieuwste creatie. En daarmee toonde Racing Point gedurende de testweken spierballen. Lance Stroll en vooral Sergio Perez imponeerden met relatief snelle tijden, waardoor het er vooralsnog op lijkt dat Racing Point zich tijdens de Grand Prix van Oostenrijk best of the rest mag noemen en de rest van het middenveld in de achtervolging moet op het roze gevaarte. Achter Racing Point lijken vooral Renault en daarachter McLaren en AlphaTauri net als afgelopen seizoen tijdens de races de degens met elkaar te mogen kruisen voor de laatste plaatsen in de top tien, maar het zit net als in 2019 weer heel dicht op elkaar. Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ferrari speelde ofwel verstoppertje, of had grote problemen

Het Ferrari-team was een van de meest opzienbarende teams tijdens de testweken afgelopen februari. Daar waar concurrenten Mercedes en Red Bull meteen aantoonden dat de teams uit het middenveld weer minstens een jaar lang kunnen fluiten naar serieuze resultaten, zo gaf Ferrari hen toch nog een sprankeltje hoop. Zeker in de eerste week was het gissen naar de reden waarom Ferrari relatief traag haar ronden reed over het Spaanse circuit. "We doen het rustig aan", zo klonk het eerst aan de kant van de Italianen, maar al snel ging dat over in iets zorgwekkendere uitingen. "We lopen achter op de concurrentie", "Onze motor is niet meer zo goed als afgelopen jaar", zo klonk het tijdens testweek twee vanuit de Ferrari-garage. Red Bull en Mercedes twijfelden hieraan, maar plots, aan het einde van de tweede testweek, kwam de FIA met een bijzonder statement, waarin een rare uitleg stond over de ofwel legale ofwel illegale motor van de Italianen, waarmee ze in 2019 in opspraak raakten. Het statement was bijzonder, maar in de Formule 1-paddock werden er meteen verbanden gelegd met het zwakke optreden van Ferrari tijdens de testweken. Heeft Ferrari haar krachtbron op aandringen van de FIA terug moeten schroeven? Misschien zelfs helemaal opnieuw moeten ontwikkelen? Of valt het allemaal wel mee en voert het team het tempo van de SF1000 van Sebastian Vettel en Charles Leclerc in Oostenrijk gewoon weer op? Als dat niet het geval is, dan moet de Scuderia concurrenten Mercedes en Red Bull wellicht al vroeg in het seizoen laten gaan en in plaats daarvan over de schouders naar Racing Point en co. kijken. Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull was op tijd uit haar winterslaap ontwaakt

De afgelopen seizoenen kwamen de Red Bull- en Max Verstappen-fans vaak van een koude kermis thuis na afloop van de eerste Grand Prix van het seizoen. Toegegeven, de testweken zijn inmiddels alweer enkele maanden geleden, maar toch kan er door de fans van Verstappen en teamgenoot Alexander Albon veel hoop worden geput uit de testweken. Red Bull was snel, Red Bull was betrouwbaar. Honda was snel, Honda was betrouwbaar. De coureurs waren snel, de coureurs waren betrouwbaar. Op wat pirouettes en ophangingsproblemen hier en daar na waren er eigenlijk geen negatieve dingen te bespeuren in het Oostenrijkse kamp. Verstappen bleef er rustig onder. "We zien het wel", maar tegelijkertijd bevestigde hij wel dat het goed ging en dat de auto heel goed aanvoelde. Het team begint het seizoen naar verwachting ongeveer op gelijke hoogte met Mercedes. Het lijkt er niet op dat de renstal nog wakker moet schrikken uit haar winterslaap. Formule 1-fans kunnen zich wel eens op gaan maken voor een ware titanenstrijd tussen enerzijds Max Verstappen en Red Bull en anderzijds Lewis Hamilton en Mercedes. Tekst gaat verder onder de afbeelding .

Mercedes maakte indruk, maar leek ook kwetsbaar

Mercedes is en blijft voorlopig het te kloppen team in de Formule 1. Na jarenlange dominantie wist de equipe uit Brackley aan het begin van het zevende seizoen van het hybride tijdperk toch weer vriend en vijand te verrassen met iets nieuws, namelijk het DAS-systeem. Er is inmiddels al veel over geschreven en gepraat, maar wat buiten kijf staat, is dat de introductie van het innovatieve systeem aantoont dat het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, ook na zes kampioenschappen op rij niet zomaar op haar lauweren zal rusten. Ondanks het feit dat Mercedes tijdens de testweken het meest productieve team was, met de meest verreden ronden (meer dan 900), vertoonde het Brits-Duitse pantser toch enkele haarscheurtjes. Ook op het motor-gebied heeft de renstal gepoogd om nieuwe hoogtes te bereiken, maar in februari verliep dat plan niet helemaal zoals gewenst. Meer dan eens zorgde een krachtbron uit Brixworth voor heel wat hoofdbrekens. Williams-coureur Nicholas Latifi kwam tijdens de testweken tot twee maal toe stil te staan, tot irritatie van het geplaagde Britse klantenteam van Mercedes, dat de testronden zo goed kon gebruiken in de zoektocht naar sportieve revanche voor het desastreus verlopen vorige seizoen. Ook in de eigen gelederen ging het twee keer fout bij Mercedes. Zowel Hamilton als Bottas ondervonden aan den levenden lijve dat de krachtbron van de Silberpfeilen nog niet feilloos is. Vooral in de strijd tegen de op het eerste oog sterk verbeterde Honda-krachtbron zal het voor Mercedes van groot belang zijn om al vanaf de eerste Grand Prix in Oostenrijk een sterke en vooral betrouwbare motor te hebben, met een kwalificatiemodus waar ze u tegen zeggen. Tijdens de testweken leken niet alle radertjes in het geheel van de grootste Red Bull-concurrent van hetzelfde, gewenste, hoge niveau te zijn. De tijd zal uitwijzen of het team alle kinderziektes de afgelopen maanden op heeft kunnen lossen. De eerste voorzichtige schets van de pikorde voor 2020 is dus gemaakt. Maar goed, de kanttekening is en blijft dat dit testweken waren en niet alle teams het achterste van hun tong lieten zien in de Catalaanse zon. Bovendien zijn er inmiddels vier maanden verstreken sinds de teams vertrokken uit Montmeló en zullen er komende week veel updates te zien zijn op de Red Bull Ring.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal