Jos Verstappen reed tussen 1994 en 2003 in de Formule 1 in wat misschien wel de mooiste periode in de Formule 1 was. De races waren onvoorspelbaarder, subtopteams als Jordan konden verrassen en hulpmiddelen als DRS bestonden niet eens. Motoren brulden nog en soms namen we met een prachtige plof afscheid van een V10-motor. Tegenover Speedweek laat Jos Verstappen weten welke zaken hij graag wil veranderen aan de Formule 1. Het eerste punt is de hoeveelheid downforce. "De huidige downforce niveau's zijn zo hoog dat inhalen nagenoeg onmogelijk is. Deze manier van racen is niet spectaculair." Daarbij komt dat de races vaak meer weghebben van endurance dan van Formule 1. Brandstofsparen, banden sparen en motoren sparen, de Formule 1 wordt ermee dood gegooid tot ongenoegen van Jos. " Door de huidige situatie nemen teams minder risico's, wat betekent dat fans minder actie zien. Ik begrijp dit concept niet." Verstappen begrijpt wel dat Ferrari en Mercedes hun voorsprong op motorisch gebied niet graag opgeven, maar een Formule 1 waarin meer teams strijden voor de zeges zou mooi zijn: "Voor de toekomst van de F1 zou het goed zijn als meer teams kunnen winnen." "Zou het niet prachtig zijn als teams als McLaren, Red Bull, Mercedes en Ferrari allemaal kunnen strijden voor de overwinningen? Dat is wat de fans willen zien. Als je niet weet wie er gaat winnen, dan maakt dat de sport spannend. Als we dat kunnen veranderen, dan krijgen we compleet andere races."
In 2018 is de Halo ingevoerd in de Formule 1. De cockpitbescherming kan rekenen op veel kritiek van coureurs en fans. Jos Verstappen vindt dat de Halo niet thuishoort in de F1. " Het zou geen onderdeel uit moeten maken van de F1. Vanuit veiligheidsoogpunt begrijp ik de beslissing, maar het is een lelijke oplossing. Mogelijk moeten ze eerst andere oplossingen bekijken. Het aeroscreen dat ze in de IndyCar testen is een veel betere oplossing en het zou mij verbazen als zoiets niet toepasbaar is in de Formule 1."
Meest gelezen