Nee, 2025 wordt zeker geen tussenjaar op weg naar 2026 wanneer de nieuwe motorregels en chassisreglementen in werking treden. Veel teams zullen hun ogen ook zeker al richten op dat seizoen, maar in 2025 zijn er gewoon twee wereldtitels te vergeven waar iedereen graag aanspraak op maakt. En wat het 2024-seizoen ons geleerd heeft, is dat de verschillen tussen de topteams enorm klein zijn.
Dit voorspelt veel spanning en sensatie in 2025. Toch zijn er dit jaar toch ook enkele veranderingen in vergelijking met het 2024-seizoen. Om te beginnen is het punt voor de snelste raceronde dit jaar afgeschaft. Dit punt werd in 2019 geïntroduceerd, maar wordt nu weer geschrapt. In Singapore ontstond er afgelopen seizoen nog veel rumoer rond het punt voor de snelste raceronde. Winnaar Lando Norris had het punt lange tijd in handen, maar moest in de laatste ronde lijdzaam toezien hoe Daniel Ricciardo de snelste ronde reed. De Australiër hielp zo Max Verstappen in de titelstrijd.
Hoewel we in 2025 al veel rookies op de F1-grid zien, gaan we er dit jaar nog veel meer in actie zien. Teams waren al verplicht om gedurende het seizoen elke coureur minimaal eenmaal te vervangen tijdens een vrije training. Dit seizoen wordt dat verhoogd naar twee keer. Hierdoor is de kans groot dat we op vrijdagen veel nieuwe gezichten zullen gaan zien in de Formule 1.
Ook het gewicht van de wagens (en de coureurs) wordt verhoogd. Het minimumgewicht voor de coureurs gaat van 80 naar 82 kilogram. Dat is volgens de FIA een keuze in het belang van het welzijn van de rijder. Daardoor gaat ook gelijk het minimumgewicht van de auto omhoog. Zonder brandstof aan boord wordt dat verhoogd van 798 naar 800 kilogram voor 2025.
Er worden maatregelen genomen om oververhitting van de coureurs te voorkomen, zoals bij de GP van Qatar in 2023. Voor 2025 wordt een koelsysteem geïntroduceerd. Het systeem wordt alleen verplicht gesteld door de FIA in extreme hitteomstandigheden. Wanneer de FIA een temperatuur van meer dan 30,5 graden Celsius voorspelt, treedt deze regel in werking en moeten de teams de coureurs uitrusten met hun koelsysteem en wordt het minimumgewicht van de wagen met 5 kilogram verhoogd.
En er wordt wat veranderd aan de opening van de DRS-gleuf in de achtervleugel. De minimale opening wordt namelijk verkleind. Daar waar er eerst in de reglementen stond dat de minimale opening tussen de 10 en 15 millimeter moest liggen, is dat nu verkleind tot een marge tussen de 9,4 en 13 millimeter.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!