Formule 1-teams gingen tot dusver vrij nonchalant om met hun reservebank. Waar de één een arsenaal testrijders achter de hand heeft (het noodlijdende Williams bijvoorbeeld), heeft de ander eigenlijk geen echte invallers op de loonlijst staan (Racing Point). Want ja, hoe vaak moet je nu eigenlijk midden in een GP-weekend een rijder vervangen? Het laatste geval dateert van de GP van Hongarije in 2017, toen Williams Paul di Resta zo ongeveer uit de commentaarpositie plukte, om de zieke Felipe Massa te vervangen. Maar nu, met de coronapandemie, is de reservebank plotseling in de spotlight komen te staan. Mannen als Robert Kubica (Alfa Romeo) en Stoffel Vandoorne (Mercedes en McLaren) ruiken hun kans op een eventuele F1-comeback. Pietro Fittipaldi hoopt bij Haas in de voetsporen van zijn roemruchte opa Emerson Fittipaldi te kunnen treden. Maar hoe zit dat eigenlijk bij Red Bull, mocht Max Verstappen of Alexander Albon onverhoopt positief worden getest op het coronavirus? Of erger nog: geblesseerd raken? "Er is niemand die Max kan vervangen", lacht Red Bull-sportadviseur dr. Helmut Marko in gesprek met de Duitse zender RTL. "Maar we hebben de Braziliaan Sergio Sette Camara, die bij beide teams (Red Bull en AlphaTauri, red.) als vervanger kan optreden." Met voormalig Toro Rosso-rijder en Formule E-coureur Sebastien Buemi heeft Red Bull formeel zelfs nog een tweede invaller onder contract staan, mocht Setta Camara onverhoopt verhinderd raken.
Meest gelezen