Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Dit zijn de mogelijkheden voor Red Bull na het verlies van Honda

Daar sta je dan als Red Bull. Het team zette in op een glorieuze toekomst met Max Verstappen en Honda als belangrijke steunpilaren, maar nu die laatste partij de keutel intrekt, zitten Red Bull (en AlphaTauri) met een probleem.

Als het dit jaar ging over de ontsnappingsclausules in het contract van Max Verstappen refereerde Red Bull-teamadviseur steevast aan het feit dat men Verstappee\n competitieve motor aan moest bieden. Daar voegde hij eens gekscherend aan toe: 'Als we geen motor hebben, is die per definitie niet competitief'. Toen uitgesproken met een knipoog, nu de bikkelharde realiteit. Honda verlaat de Formule 1 aan het eind van 2021 en dus moeten Red Bull en AlphaTauri op zoek naar een nieuw motor. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan, want hele logische opties zijn er niet voorhanden.

Mercedes?

Natuurlijk zal Red Bull maar wat graag over de allerbeste motor van de Formule 1 willen beschikken. Dat is nu de Mercedes-krachtbron en de kans is groot dat dat nog wel even zo blijkt. Red Bull-Mercedes zou een gedroomde combinatie zijn, maar juist daarom is het misschien wel de meest onwaarschijnlijke route die Red Bull kan nemen. Immers, Mercedes heeft er geen baat bij om de grootste concurrent van dit moment ook nog eens te voorzien van de allerbeste motor. Daarmee snijdt Mercedes zich ten beste in haar eigen vingers. Natuurlijk, het zou van een geweldig staaltje sportiviteit getuigen als Mercedes over het hart strijkt en ja zegt, maar de commerciële belangen zijn veel te groot. De Duitse constructeur gaat die zekere voorsprong op motorvlak echt niet uit handen geven.

Ferrari?

Red Bull-Ferrari. Het zou een reünie zijn voor beide partijen, aangezien ze eerder al samenwerkten in de Formule 1 in 2006 (foto hierboven). Maar waar Mercedes op dit moment by far de sterkste motor is, is de Ferrari-krachtbron verreweg de slechtste. Technical directives die FIA de uitvaardigde hebben daar voor gezorgd. Vergeet ook niet dat Max Verstappen Ferrari vorig jaar in de Verenigde Staten betichtte van vals spel, iets dat door Ferrari zeer hoog werd opgenomen. Of dat nu wel of niet plooien zijn die gladgestreken kunnen worden, de vraag is of Red Bull, kijkend naar de prestaties van het huidige seizoen, die Ferrari-motor wel moet willen. Normaal gesproken zou je zeggen van niet, maar wat als er echt geen andere opties zijn?

Renault?

Eigenlijk lijken alle seinen voor een hernieuwde samenwerking tussen Renault en Red Bull op groen te kunnen staan. Renault zoekt na het afscheid van McLaren in 2021 immers naar een nieuwe klant die de Franse motoren af wil nemen, terwijl de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de motor in de laatste twee seizoen flink verbeterd is. Feit is echter dat Red Bull en Renault eind 2018 op de slechtst denkbare manier uit elkaar zijn gegaan. De Fransen konden sinds de introductie van de V6-turbomotoren in 2014 in de ogen van Red Bull nauwelijks iets goed doen en in de persoon van Max Verstappen trok men in 2016 iemand aan die al helemaal geen blad voor de mond nam na een zoveelste uitvalbeurt door motorische problemen. Tussen Red Bull en Renault zullen zo mogelijk nog meer plooien gladgestreken moeten worden dan tussen Red Bull en Ferrari. Maar als de nood aan de man is, zal men misschien toch water bij de wijn moeten doen. Overigens staat tegenover het gekonkel ook een waslijst aan gezamenlijk behaalde wereldtitels aan het begin van de jaren '10.

Overige opties

Is een compleet nieuwe motorleverancier nog een optie? Red Bull-Porsche? Red Bull-Audi? Red Bull-Volkswagen wellicht? Het klinkt allemaal mooi, maar feit is dat geen enkele motorfabrikant van plan is om op korte termijn in te stappen in de Formule 1. En voor het je het weet is het al 2022. Wat als Honda de Formule 1-verlaat maar wel een poule aan motoren bij Red Bull achterlaat die ze in eigen beheer kunnen doorontwikkelen? Renault verliet ooit de Formule 1, maar onder de naam Mecachrome lag er toch een motor uit de Renault-fabrieken achterin de Williams van 1998. Wellicht kan eenzelfde constructie nu ook de redding zijn voor Red Bull, al is het maar voor een jaar. Het zou het team nog eens twaalf maanden de tijd geven om een meer permanente oplossing te vinden. Red Bull lijkt dus veroordeeld te zijn tot één van bovenstaande motorfabrikanten, maar in alle gevallen zullen één of zelfs meerdere partijen over hun hart moeten strijken om een nieuwe deal voor Red Bull te beklinken.

Alles over het onverwachte podium van Max Verstappen in Rusland, de bijzondere straf voor Lewis Hamilton en de 'winnende' Bottas bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen in de nieuwste aflevering van de RacingNews365 F1-podcast, die hieronder is te beluisteren.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"