MotoGP regels uitgelegd
In dit artikel belichten we belangrijke MotoGP-regels. Bekijk onderstaand de regels omtrent banden, vereist gewicht, weekendformat en meer.

Belangrijke MotoGP regels op een rijtje
In het onderstaande overzicht belichten we een aantal belangrijke MotoGP regels.
MotoGP banden
Vanaf 2015 heeft Michelin de rol van bandenleverancier op zich genomen in de MotoGP. De banden zijn gemarkeerd met verschillende gekleurde strepen om het type samenstelling aan te geven. Gele markeringen geven aan dat het om een harde samenstelling gaat, terwijl ongemarkeerde zwarte strepen staan voor medium en witte strepen voor zacht. Daarnaast kunnen de banden een symmetrische of asymmetrische samenstelling hebben. Symmetrische banden hebben een gelijkmatige samenstelling over het hele oppervlak, terwijl asymmetrische banden aan één kant harder zijn dan aan de andere. Dit is vooral handig op circuits met meer bochten in één richting. Tot slot zijn er speciale regenbanden voor natte omstandigheden en droge banden voor een droog wegdek.
Gewicht en cc/pk
Binnen de MotoGP wordt er een minimaal gewicht gehanteerd voor de motor door de mondiale motorsportfederatie FIM. Zo is het minimale gewicht binnen de MotoGP 157kg.
De motorconfiguraties van MotoGP-fabrikanten variëren sterk, maar ze delen één kenmerk: een cilinderinhoud van 1000cc voor het motorblok. Binnen dit kader hanteren verschillende merken uiteenlopende ontwerpen. Ducati hanteert bijvoorbeeld het 90-graden V4-concept, terwijl Yamaha opteert voor een vier-in-lijn concept.
Is er een budget cap?
Binnen de MotoGP is er geen budgetcap onder de constructeurs, zoals in de Formule 1. Echter zijn er wel financieële regels gebonden aan volledige fabrieksteams, zoals Honda, Ducati, Yamaha en Suzuki. Kleinere teams kunnen hun motoren namelijk huren van deze fabrieksteams. Deze motoren mogen door de fabrikant maximaal voor een bedrag van €2,3 miljoen worden verhuurd aan een kleiner team.
Wat is het verschil tussen oefenen en de vrije trainingen?
In een Grand Prix-weekend vinden er twee vrije trainingen plaats, gevolgd door één oefensessie. Tijdens de vrije trainingen hebben coureurs de mogelijkheid om vrij te rijden. De rondetijden in deze sessies tellen niet mee voor de kwalificatie, in tegenstelling tot de oefensessie. Deze sessie duurt 60 minuten en biedt de top 10 coureurs de kans om zich rechtstreeks te kwalificeren voor Q2. De overige coureurs zullen in Q1 strijden om zich te plaatsen voor Q2. In Q1 gaan alleen de top 2 coureurs door naar Q2.
MotoGP kwalificatie regels
Gedurende de MotoGP gelden er bepaalde kwalificatie regels op basis waarvan de startopstelling van de race wordt bepaald.
Wat is het verschil tussen Q1 en Q2 in de kwalificatie?
Gedurende de 'oefensessie' wordt de plaatsing voor de kwalificatie bepaald. Zo kunnen er maximaal twaalf coureurs deelnemen aan Q2, waarin de startopstelling wordt bepaald. Rijders kunnen zich direct kwalificeren voor Q2 door in de top 10 te eindigen tijdens de oefensessie. Hierdoor slaan ze Q1 over. De overige coureurs zullen in Q1 strijden om zich te kunnen plaatsen voor Q2, waarin alleen de top 2 doorgaat naar deze sessie.
Hoe werken de sprintraces in de MotoGP?
Dit seizoen wordt er gedurende ieder GP-weekend een sprintrace gereden op de dag voorafgaand aan de race. Zoals in sommige klassen het geval is, heeft bij de MotoGP de sprintrace geen invloed op de startopstelling gedurende de Grand Prix. De sprintrace beslaat een halve raceafstand en de top negen krijgt punten toebedeeld.
Hoe werkt de puntentelling bij MotoGP?
Hoeveel CC is MotoGP 1?
Bij winst van Piastri, Norris, Verstappen of een andere favoriet in Miami, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!