Carlos Sainz kwam in 2021 bij Ferrari terecht en pakte zijn eerste twee zeges in de Formule 1 bij het Italiaanse team. De Grand Prix van Groot-Brittannië in 2022 was een prooi voor hem, gevolgd door de race in Singapore in 2023. Hij won als enige niet-Red Bull coureur vorig jaar een GP, wat op zichzelf een knappe prestatie was. De Spanjaard pakte in dienst van Ferrari tot nu toe zestien podiumplekken. Hij was in de afgelopen weken in gesprek met de Scuderia over een contractverlenging, omdat zijn huidige verbintenis tot en met 2024 loopt. Maar daar blijft het bij voor Sainz, want Ferrari gaat vanaf 2025 voor meerdere jaren in zee met Lewis Hamilton.
Sainz reageerde donderdagavond al snel na de bekendmaking van Hamilton's move via een statement. "Naar aanleiding van het nieuws (over Hamilton red.), gaan Scuderia Ferrari en ik uit elkaar aan het einde van 2024", aldus Sainz. "We hebben een lang seizoen voor de boeg en zoals altijd zal ik mijn uiterste best doen voor het team en de tifosi over de hele wereld. Nieuws over mijn toekomstplannen wordt snel gedeeld."
Wat zijn de opties in de Formule 1 voor Sainz na 2024? RacingNews365 zet de mogelijkheden op een rij.
Anderen bekeken ook:
Mercedes
Als Hamilton van Mercedes naar Ferrari gaat, waarom bewandelt Sainz dan niet de omgekeerde weg? Het is misschien niet de meest logische stap, maar Sainz heeft ervaring bij een topteam en dat zal Mercedes zeker interessant vinden. Het team uit Brackley staat er niet om bekend dat het coureurs aanstelt met weinig ervaring binnen de Formule 1, dus op dat gebied heeft de Spanjaard al een streepje voor.
Voor Sainz zelf is de stap sportief gezien natuurlijk interessant. Ook al is Mercedes niet meer zo dominant als een aantal jaar geleden, het team zal erop gebrand zijn om weer de stap naar voren te zetten en podiumplekken behaalt Mercedes altijd wel.
Stake F1 Team/Audi
Een keuze die logischer zou zijn, is dat Sainz aan de slag gaat bij Stake F1 Team, dat vanaf 2026 verder gaat onder de naam van Audi. Laat de vader van Sainz, die vorige maand nog de Dakar Rally met Audi won, onderdeel zijn van de Audi-familie. Tijdens de persconferentie na Dakar bevestigde vader Sainz al dat hij het met zijn zoon over het F1-project van Audi heeft. "We weten allemaal dat de Formule 1 een speciale wereld is. Maar ik zou veel respect hebben voor Audi. In mijn ogen is het een kwestie van tijd voordat ze slagen in F1. Ik heb geen glazen bol, maar op het moment dat Audi besluit in de F1 te stappen, dwingen ze daar bij mij al heel veel respect mee af", zo zei Sainz sr.
De vraag is of Sainz jr. de raad van zijn vader gaat volgen. De band met Audi heeft de familie Sainz dus, maar de afgelopen jaren maakte het team onder de naam Alfa Romeo weinig indruk in de Formule 1. Komend seizoen wordt er ook niet veel verwacht en in 2025, het jaar voor de grote regelwijzigingen, zal het ook niet veel worden. Dan moet Sainz alle hoop zetten op 2026 zetten met 2025 al overgangsjaar. Durft Sainz dat risico te nemen?
Red Bull
Is een terugkeer naar het oude nest dan een optie, waar het ooit voor Sainz begon in de Formule 1? En dan bedoelen we niet Visa Cash App RB, maar het grote team Red Bull. Ook zitten hier nog wel de nodige haken en ogen aan, want het was niet altijd even gezellig tussen de Spanjaard en Max Verstappen toen ze samen reden bij Toro Rosso in 2015. "De sfeer tussen die twee was bij Toro Rosso vrij toxisch. Met de teamsamenstellingen zoals die toen was, zag ik geen manier waarop we Carlos voor ons konden behouden", zo vertelde Red Bull-adviseur Helmut Marko eerder in gesprek met Marca.
"Hij is ontegenzeggelijk een geweldige coureur. Hij was bijna van hetzelfde niveau als Max in die Toro Rosso, maar zijn pech was dat juist Verstappen zijn teamgenoot was", zei Marko nog. Het lijkt dus zeer onwaarschijnlijk dat Sainz naast Verstappen wordt gezet, zeker ook omdat Verstappen tot en met 2028 een contract heeft bij Red Bull. Om in te stappen bij hét dominante team lijkt zeer interessant te zijn voor de Spanjaard, maar bij Red Bull staan ze daar waarschijnlijk dus een stuk minder om te springen. Feit is wel dat er plek is bij het Oostenrijkse team in 2025, want het contract van Sergio Perez loopt eind 2024 af.
Andere opties voor Sainz
Meer dan de helft van de F1-coureurs heeft nog geen contract na 2024 en dus liggen er ook bij andere teams kansen. Zo loopt het contract van zowel Pierre Gasly als Esteban Ocon af bij Alpine, net als dat het geval is bij Williams met Alexander Albon en Logan Sargeant en bij Visa Cash App RB met Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo. Of stapt de Spanjaard in bij Aston Martin naast die andere Spanjaard, Fernando Alonso, als hij bij het team blijft na 2024? Dan moet Lance Stroll wel vertrekken bij het team, maar dat lijkt niet heel erg waarschijnlijk.
Carlos Sainz heeft dus de nodige opties, maar zit in hetzelfde schuitje als vele andere coureurs van wie het contract afloopt na 2024. Ook zijn er genoeg rijders die op de reservebank zitten en azen op een zitje. Sainz heeft als grootste voordeel dat hij zichzelf heeft gepresenteerd bij een topteam en zal dus een gewild target zijn voor teams in de Formule 1.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!