Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Dit zijn de winnaars en verliezers van de eerste helft van het F1-seizoen

De eerste helft van het Formule 1-seizoen zit er op nu 12 van de 24 races verreden zijn. Een mooi moment om te kijken naar de voorlopige winnaars en verliezers van 2025.

Hulkenberg P3 Silverstone race
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het seizoen is halverwege. Na twaalf races kan de balans al deels opgemaakt worden. Welke coureurs en teams hebben positief verrast en wie vielen er juist tegen? 

Winnaar - McLaren

Het is natuurlijk geen verrassing dat het team van de McLaren de grootste winnaar van dit seizoen is. De Britse renstal heeft de goede lijn van vorig seizoen doorgetrokken en is na het terugvallen van Red Bull in de pikorde hét dominante team in de Formule 1 geworden. 

Met 9 overwinningen, 20 podiumplekken en 460 WK-punten, is McLaren de trotse koploper bij de constructeurs. Het team heeft zelfs ruim twee keer zoveel punten als nummer twee Ferrari (222 punten). Oscar Piastri voert het WK bij de coureurs aan (234 punten), op de voet gevolgd door Lando Norris (226 punten). 

En deze dominantie lijkt voorlopig ook niet te stoppen. Voor de Grand Prix van Spanje was het nog de vraag of McLaren veel hinder zou ondervinden met de nieuwe regels rondom de zogenaamde Flexiwings, maar het antwoord daarop is een volmondige 'nee' gebleken. De grootste vraag bij McLaren momenteel is wie van de twee coureurs er uiteindelijk met de WK-titel vandoor gaat.

			© XPBimages
	© XPBimages

Verliezer - Red Bull

Waar McLaren momenteel de wind in de rug heeft, lijkt die bij Red Bull met volle kracht van voren te komen. De resultaten voor Max Verstappen en co droogden na de GP van Spanje in 2024 snel op. Verstappen wist vorig jaar, dankzij de uitstekende start, nog wel wereldkampioen te worden, maar Red Bull eindigde bij de constructeurs als derde. Die bergafwaartse lijn heeft het team doorgezet in 2025. 

Verstappen wist nog 2 overwinningen en 5 podiumplaatsen te behalen, maar kon niet voorkomen dat Red Bull inmiddels vierde staat bij de constructeurs. Yuki Tsunoda wist op Silverstone voor de vijfde race op rij niet te scoren, iets wat niet meer gebeurde sinds Mark Webber in 2009. 

Niet alleen de resultaten op de baan vallen tegen. Ook op organisatorisch vlak lijkt het team van Verstappen de weg kwijt te zijn. Red Bull raakte de laatste twee jaren vijf belangrijke figuren binnen de organisatie kwijt, namelijk Adrian Newey, Jonathan Wheatley, Will Courtenay, Rob Marshall en Lee Stevenson. Daarbij komt nu ook nog het ontslag van Christian Horner. 

Laurent Mekies staat een zware kluif te wachten. Hij zal rust en orde moeten brengen in de organisatie en zijn best moeten doen om Verstappen binnen boord te houden

Winnaar - Nico Hülkenberg

Nico Hülkenberg maakte dit seizoen de overstap van het team van Haas naar Stake Sauber. Na twaalf races kan er al gesproken worden van een gelukkig huwelijk tussen beide partijen. Aan de hand van de zevende plaats van de Duitser in Australië, werden er na één race in 2025 al meer punten gescoord door het team dan in heel 2024. Dat bleek een gelukkige uitschieter, aangezien er in de zeven daaropvolgende races niet gescoord werd. 

Tot de opmars vanaf de GP van Spanje, waar Hülkenberg zich kwalificeerde als 16e, maar tijdens de race naar voren schoot en uiteindelijk op plek 5 eindigde. Dat bleek het begin van een opmars van het Zwitserse team én Hülkenberg. De afgelopen vier races behaalde het team 35 punten, 31 hiervan kwamen van de Duitser. De kers op de spreekwoordelijke taart was de GP van Silverstone, waar Hülkenberg vanaf de 19e plaats opklom naar het podium, zijn eerste in de Formule 1. 

Hülkenberg bezet na dit huzarenstukje de achtste plaats in het kampioenschap. Sauber staat bij de constructeurs op P6.

			© XPBimages
	© XPBimages

Verliezer - Yuki Tsunoda

Het stoeltje naast Max Verstappen bij Red Bull zou normaal gesproken de droom van veel F1-coureurs zijn, zo was dat ook het geval bij Yuki Tsunoda. De Japanner mocht na twee races Liam Lawson vervangen in de hoop dat hij betere resultaten zou behalen dan zijn Nieuw-Zeelandse lotgenoot. 

Aanvankelijk leek dat ook zo te zijn. Tsunoda scoorde in ieder geval punten, al verbleekte zijn totaal bij dat van Verstappen. De zesde plaats in de sprintrace van Miami blijft vooralsnog zijn beste resultaat. 

Na de GP van Emilia Romagna ging het bij Tsunoda echter van kwaad tot erger. De afgelopen vijf races scoorde de Japanner precies 0 punten. Een negatieve prestatie die voor het laatst behaald werd door Mark Webber in 2009. De Japanner krijgt - net als Lawson - de RB21 niet onder controle, waardoor ook voor hem een uitzichtloze situatie lijkt te ontstaan. 

Tsunoda moet hopen dat de aanstelling van Laurent Mekies als nieuwe teambaas hem nieuw vertrouwen geeft. De twee werkten vorig jaar al samen bij Racing Bulls. Voor de Japanner is het dus hopen dat een vertrouwd gezicht hem kan helpen uit zijn vormcrisis te komen.

			© XPBimages
	© XPBimages

Winnaar - Isack Hadjar

Isack Hadjar viel tijdens zijn eerste weekend direct op, maar niet in positieve zin. De Fransman kwalificeerde zich nog prima op de elfde plek, maar parkeerde zijn auto tijdens de opwarmronde zondag direct in de muur. Hadjar was in tranen, wat op zijn beurt een nogal koude reactie van Helmut Marko opleverde. 

Daarna ging het balletje steeds beter rollen. Na de terugkeer van Lawson bij Racing Bulls, was Hadjar duidelijk de snellere coureur van de twee. Geleidelijk aan kwamen de punten binnen, met de zesde plek in Monaco als beste resultaat. De laatste drie races zijn wat minder verlopen, maar Hadjar staat nog altijd netjes op de elfde plek in de WK-stand. Een prima debuutjaar vooralsnog. 

Verliezer - Alpine, Jack Doohan en Franco Colapinto

Sommige zitjes lijken op dit moment vervloekt te zijn. Niet alleen het tweede stoeltje bij Red Bull, maar ook die van Alpine. De Franse renstal kent een waardeloos seizoen. Waar andere teams vlagen van snelheid hebben laten zien, blijft de Franse renstal achter. Het is dan ook niet gek dat Alpine momenteel onderaan staat bij de constructeurs. 

Pierre Gasly doet het overigens aardig bij het team. De resultaten en vooral uitschieters van vorig seizoen worden nog niet behaald, maar de Fransman kwam dit seizoen nog drie keer tot scoren, iets wat teamgenoten Colapinto en Doohan niet kunnen zeggen.

Doohan begon het seizoen al met een 1-0 achterstand. Zijn baan stond nog voordat hij een meter had gereden al op de tocht, omdat het team meermaals had laten blijken gecharmeerd te zijn van Colapinto. Doohan miste snelheid en vertrouwen. Zijn hoogtepunt was de kwalificatie voor de GP van Bahrein, waar hij ternauwernood Q3 miste (Gasly kwalificeerde zich overigens als vijfde). En dus kreeg Colapinto het zitje vanaf de GP van Emilia Romagna. 

De resultaten van Colapinto zijn voorlopig minstens net zo treurig, en misschien nog wel treuriger, als die van Doohan. De Argentijn maakt daarnaast ook veel fouten. Zo gaat het gerucht dat hij inmiddels al twee keer zijn koppeling heeft laten doorbranden. Dat zou ook de reden zijn dat hij uiteindelijk niet van start ging op Silverstone. Hoeveel tijd de Argentijn nog krijgt voordat ook hij vervangen wordt, moet nog gaan blijken.

			© XPBimages
	© XPBimages

Winnaar - Alexander Albon

Williams is weer terug te vinden in de top van het middenveld. En dat is vooral te danken aan de uitstekende resultaten van Alexander Albon. De Britse Thai kwam verrassend goed uit te startblokken dit seizoen met een vijfde plaats in Australië. Ondanks drie uitvalbeurten op rij in Spanje, Canda en Oostenrijk, wist Albon acht keer in de punten te eindigen. 

Teamgenoot Carlos Sainz heeft het een stuk lastiger bij de voormalige grootmacht. De Spanjaard kwam in de helft van de races in de punten terecht, maar loopt vooralsnog ruim achter Albon aan in bijna iedere belangrijke statistiek. Albon heeft 36 punten, Sainz 13. Albon eindigde 3 keer op de vijfde plek, Sainz kwam niet verder dan twee keer achtste. Albon staat daarnaast in de Head to Head 7-5 voor tijdens kwalificaties en 8-3 in races. 

Albon mag daarom tevreden zijn over de eerste helft van 2025, waarin hij het gros van de punten voor Williams scoort en een coureur als Sainz duidelijk outperformd. 

			© XPBimages
	© XPBimages

Verliezer - Aston Martin

Aston Martin had waarschijnlijk meer gehoopt van dit seizoen. Na een uitstekend 2023, gingen de resultaten in 2024 flink achteruit. Ondanks dat eindigde het team als vijfde bij de constructeurs. De dalende lijn is dit seizoen verder ingezet. 

Fernando Alonso begon het seizoen desastreus. De ervaren Spanjaard crashte in Australië, had remproblemen in China en kende daarna een reeks van finishes zonder punten. Pas in Spanje haalde hij de hatelijke nul achter zijn naam weg. Met 16 punten in de laatste vier races gaat het inmiddels al weer beter met Alonso, maar met de veertiende plek in het WK zal hij zeker niet tevreden zijn.

Lance Stroll doet het daarentegen best aardig, zeker voor zijn doen. De Canadees begon met een zesde plaats in Australië en een negende plek in China. Dankzij een vijfde plaats in de sprintrace van Miami en de zevende plek in Silverstone, waar hij halverwege de race nog op podiumkoers leek te zijn, heeft Stroll 20 punten en staat hij 12e in de WK-stand. 

Desalniettemin zal 2025 een jaar zijn om snel te vergeten voor Aston Martin, dat met het aantrekken van Adrian Newey hoopt snel een stap te kunnen maken in de rangorde. 

Ook interessant:

Wat brengt de toekomst voor Max Verstappen? Blijft hij bij Red Bull, zoekt hij zijn heil bij een ander team of gaat hij er een jaartje tussenuit? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en nog veel meer in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
Palmer Analist vreest voor 'benarde situatie' Verstappen en co