De voortekenen waren al niet echt positief toen Ferrari in februari op de baan verscheen in Barcelona voor de testdagen. De SF1000 was niet in beste doen en volgens de kenners hadden de Italianen al een aanzienlijke achterstand op Mercedes en Red Bull. Misschien moesten ze zelfs het verrassende Racing Point voor zich gaan dulden tijdens het seizoen. Enkele maanden later, na de corona-onderbreking, bleek het echter nog veel en veel slechter gesteld te zijn met Ferrari. Het steigerende paard was gedevalueerd tot een struikelende Shetlandpony, die niet vooruit te branden was. Behalve in Red Bull en Mercedes moest Ferrari ook haar meerdere erkennen in McLaren, Racing Point en Renault. Zowel op motorisch als aerodynamisch gebied liet de bolide veel te wensen over. De Ferrari SF1000 werd in aanloop naar het seizoen namelijk gekortwiekt toen de FIA de duimschroeven op motorisch gebied aandraaide. Of misschien is Ferrari wel heel goed weggekomen, aangezien het een geheime schikking trof met de mondiale autosportbond. Alleen die twee partijen weten daarop het antwoord. Artikel gaat verder onder de afbeelding .
Toch werd Ferrari dit jaar ondanks die schikking sportief hard gestraft, want de prestaties waren bar- en barslecht. Het slechtste seizoen in veertig jaar werd afgesloten met een zesde plaats in het kampioenschap voor de constructeurs. Alleen Charles Leclerc wist door een aantal sterke races toch nog het gezicht van de Italianen (enigszins) te redden. Dat het team drie keer op het podium heeft gestaan, mag een klein wonder genoemd worden. Ferrari heeft in de loop van het seizoen verbeteringen doorgevoerd, maar tijdens de laatste races waren ze nog steeds niet bij machte om zich te mengen met de andere heren in het middenveld. De vraag is of dit in 2021 wel het geval zal zijn, maar bij Ferrari heeft men goede hoop. Voor 2021 heeft men die hoop namelijk gevestigd op een gloednieuwe krachtbron, die ervoor moet zorgen dat Ferrari weer mee gaat strijden aan de top van het middenveld, want men realiseert zich dat een hernieuwe strijd met Mercedes en Red Bull pas op zijn vroegst in 2022 kan worden gerealiseerd. Sebastian Vettel werd nog voor zijn zwaar teleurstellende seizoen aan de kant gezet en volgend jaar moet Charles Leclerc samen met Carlos Sainz de Italiaanse kar gaan trekken. De zesde plaats in de eindstand is er een om je als Ferrari voor te schamen, maar vol goede moed kijkt Ferrari uit naar 2021, want het kan alleen maar beter. Toch? Eindstand WK: 6 Aantal WK-punten: 131 Rapportcijfer: 3 In de video hieronder analyseren we uitgebreid het afgelopen Formule 1-seizoen van Max Verstappen.
D-vVRmvaeKY
Meest gelezen