In het geval van Ferrari gaat het strikt genomen niet om nieuwigheden, aangezien de 'nieuwe' vloer al eens was getest tijdens het Grand Prix-weekend in Saoedi-Arabië. Op vrijdag in Australië werd die op de Ferrari van Carlos Sainz geschroefd, terwijl Charles Leclerc met het oudere exemplaar op pad werd gestuurd, dit voor een directe vergelijking. In de tweede sessie zagen we de nieuwe vloer terug op beide auto's, nadat de data positieve waarden aan hadden gegeven. De laatste versie van de vloer laat in het centrale deel van de zijkant een boogvormig profiel zien (zie illustratie hieronder). Hierdoor moet de auto minder gevoelig worden voor variaties in rijhoogte, terwijl het centrale drukgebied van de aerodynamica onder de auto stabieler moet blijven. De aanpassing doet weinig om het probleem van de te hoge bandenslijtage tegen te gaan, maar het is een aanpassing die Ferrari de goede kant op moet drijven, terwijl het wacht op verdere updates, die op de planning staan voor de Grands Prix in Imola (nieuwe achterwielophanging en verdere doorontwikkeling vloer) en Spanje (nieuwe zijstructuren van de achterkant van de auto, gebaseerd op de Red Bull).
De neus van Red Bull
Ondanks de dominante start van het seizoen heeft ook Red Bull wat meegebracht naar Melbourne. Met name die voorvleugel is onder handen genomen met niet minder dan drie ingrepen. De horizontale flappen zijn breder gemaakt voor meer neerwaartse druk. De overgang naar de wing endplates is nu zo vormgegeven dat ze een soort tunnel vormen, die ervoor moet zorgen dat de luchtstroom om de voorwielen heen wordt gestuurd met een sterker outwash -effect tot gevolg. Met ditzelfde doel hebben die wing endplates een sterker naar buiten afbuigend profiel gekregen (zie illustratie hieronder). Die laatste twee toepassingen zijn niet enkel voor Australië ontwikkeld en zijn dus definitieve updates. Het is mooi om te zien hoe het team van Adrian Newey en Pierre Wache onvermoeibaar doorontwikkelt, ondanks de superioriteit van de RB19. Het team wil de veerkracht van Mercedes en Ferrari duidelijk niet onderschatten. Het gaat om wijzigingen die deel uitmaken van uitgebreider ontwikkelplan dat eerder is opgesteld. Met onderdelen die voor dit doel eerder al geproduceerd waren, kan er op worden toegezien dat het gat naar de concurrenten gewaarborgd blijft. In de Formule 1 mag immers nooit iets voor lief worden genomen.
Meest gelezen