Voorafgaand aan de twee Grands Prix in Italië hadden sommigen nog hoop op de wereldtitel voor Max Verstappen, maar na twee teleurstellende races is die hoop vervlogen. In Monza moest Verstappen halverwege de race na de herstart de handdoek in de ring gooien vanwege een Honda-gerelateerd probleem. Na de herstart had hij namelijk plots minder vermogen, waardoor hij door het veld heen zakte. Een week later was het gek genoeg weer raak, nota bene vanwege hetzelfde motorprobleem. Dit keer gebeurde het echter al bij de start van de race, nadat de Nederlander al onderweg naar de grid merkte dat er wat problemen waren. Robert Doornbos heeft er in het Formule 1-café geen goede woorden voor over. Volgens de oud-Formule 1-coureur is het schokkend dat een team als Red Bull zoiets overkomt, zo vertelt hij. "1100 man werkt er in Groot-Brittannië aan het Red Bull-chassis en in Japan werken er nog eens een paar honderd mensen aan de motor." "Die hebben wel eens goed naar zichzelf gekeken", zo denkt hij. "Wat ik met name heftig vond, is dat er slechts zeven dagen tussen de problemen, dezelfde problemen, zaten. Dat is voor zo'n topteam als Red Bull schokkend te noemen. Ik denk dat ze inmiddels wel gevonden hebben wat het is, maar ze hebben het nog niet naar buiten toe gecommuniceerd." Doornbos denkt dat Red Bull met het oog op volgend seizoen goed moet gaan investeren in de motor. Vanwege de coronacrisis is de ontwikkeling grotendeels bevroren, maar middels een tokensysteem kunnen de teams toch wat aanpassingen doorvoeren. De Formule 1-analist zou wel weten wat hij daar mee zou doen als hij het team van Max Verstappen en Alexander Albon was. "Je hebt komend seizoen natuurlijk de tokens. Ik denk dat de meeste teams zich op de motor zullen focussen. Als Red Bull zijnde zal ik me daar ook op focussen. Ik zou als ik hen was gewoon het chassis bouwen, maar als het aankomt op de motor zou ik er zeker voor zorgen dat het competitiever wordt", aldus Doornbos. Kan Max Verstappen wel ooit kampioen worden Red Bull? Is er sprake van een crisis? Wat brengt de toekomst? Luister nu de Formule 1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen