Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Doornbos: "Inhalen op Assen zeker mogelijk met extra DRS-zone"

Het gesprek van de dag tijdens de Gamma Racing Days op het TT Circuit in Assen is uiteraard de mogelijkheid tot het organiseren van een Grand Prix van Nederland. De snelle, bochtige baan op de Drentse heide zou in de toekomst kunnen fungeren als strijdtoneel voor een Formule 1-race. Robert Doornbos stuurde op zaterdag de F1-tweezitter over het TT Circuit en deed zijn eigen bevindingen.

De 36-jarige voormalig Formule 1- en IndyCar-coureur sprak met Racingnews365 over een mogelijke Nederlandse GP en vertelde wat er mogelijk aan het circuit moet worden veranderd, alvorens het geschikt is voor F1-geweld. “Volgens mij heeft de FIA dat al grotendeels besloten. De chicane moet uit het lange rechte stuk dat achterop het circuit ligt.” “Zo komt er een extra DRS-mogelijkheid”, analyseert Doornbos. “Dan kunnen er tenminste twee DRS-zones zijn.” Uitgegaan wordt van het idee dat start-finish als eerste DRS-zone zal fungeren. “Sommige circuits hebben zelfs drie DRS-zones”, verwijst de bestuurder van de F1-tweezitter naar de reden waarom er sowieso een tweede zone moet komen. “Daarnaast weet ik niet wat de standaardeisen zijn voor pitboxfaciliteiten, maar die kunnen misschien worden aangepast. Onderaan de streep krijg je de Formule 1 natuurlijk niet voor niets, je moet wel een beetje investeren.” Doornbos reed in het verleden al eens een race op het TT Circuit, hij deed dit in de al lang ter ziele gegane Champcar-klasse. De wedstrijd, die in 2007 werd verreden, stond niet bepaald bol van het spektakel. “Sommige circuits zijn nu eenmaal zo gebouwd, maar je kan voor extra spanning zorgen door de DRS-zones wat langer te maken. Dat is immers wel een garantie voor inhaalacties. Pirelli zou misschien wat agressiever kunnen gaan wat betreft de bandenselectie – er zijn genoeg mogelijkheden om het interessant te maken.” Dat het initiatief om de Formule 1 naar Nederland te halen leeft , maakt Doornbos vrolijk. “Het initiatief dat vandaag is genomen, sluit daar goed bij aan. Een beetje reuring is altijd goed, en dat gaat wel lukken als er tienduizenden handtekeningen worden verzameld.” Teken net als Robert Doornbos de petitie om de F1 naar Nederland te halen!

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden