Nadat de Formule 1-fabrieken twee weken verplicht stil hebben gelegen, is het Formule 1-circus dezer dagen afgereisd naar Zandvoort. Een overvloed aan updates is er niet, maar toch zien we wat teams met gloednieuwe onderdelen. Mercedes introduceert maar liefst die wijzigingen. De rand van de vloer is aangepast, waardoor de luchtstromen beter naar de achterkant van de wagen moeten vloeien, wat weer moet zorgen voor meer downforce aan de achterkant. Laat dat nou precies het vlak zijn waarop Hamilton graag verbetering ziet. Verder is de draagarm van de spiegels aangepast, meer 'robuust' gemaakt in alle omstandigheden. Wederom is dit gedaan met het doel om de luchtstromen beter naar de achterkant van de wagen te laten vloeien en zodoende voor meer downforce te zorgen. Datzelfde geldt voor de laatste wijziging, gemaakt aan de beamwing (de vleugeltjes onder onder de achtervleugel, tussen de banden). Deze is ronder gemaakt. Dit moet ervoor zorgen dat de achterkant van de vloer meer downforce produceert.
Red Bull-beamwing
Het vormt een mooi bruggetje naar de update van Red Bull , want ook het team van Max Verstappen en Sergio Perez heeft een gewijzigde beamwing. Ook zij hebben net als Mercedes voor andere rondingen gekozen bij beide elementen, maar ook voor andere hoeken. Waarom? De uitleg van het team uit Milton Keynes klinkt als volgt. "Om de lokale geometrie te optimaliseren zijn er subtiele updates doorgevoerd aan de hoek en ronding van de beamwing. De krachten moeten daardoor beter worden verdeeld en dat moet weer zorgen voor beter performance van de achtervleugel", aldus Red Bull. Ferrari, Alpine, Alfa Romeo, en Williams hebben geen updates meegenomen.
Er is meer!
Dat betekent dat we nog vier teams niet besproken hebben. Aston Martin pakt het meest uit, met vier updates. Een nieuwe vloer, bestaande uit een nieuwe 'body', 'fences' en 'edge'. Die drie vloerupdates moeten tezamen zorgen voor meer downforce. Aan de achterkant loopt de vloer van een F1-bolide over in de diffuser, en Aston Martin heeft de diffuser daarom ook meteen aangepakt, om het pakket aan updates te optimaliseren. Er is bovendien een klein 'vleugeltje' toegevoegd achter de diffuser. McLaren heeft de achtervleugel en beamwing aangepakt, met een compleet nieuwe mainplane, flap en endplate. Het moet de aerodynamische efficiëntie ten goede komen, zo verklaart het Britse team. Deze updates zijn vooral met de karakteristieken van Circuit Zandvoort in het achterhoofd doorgevoerd. Om de problemen met de bandenslijtage aan te pakken heeft Haas eveneens een drietal updates geïntroduceerd. Een nieuwe voorvleugel en een nieuwe neus. Het moet tot een 'significante verbetering' leiden. Tot slot is ook de brake duct aan de achterkant aangepakt, maar vooral met de koeling op Circuit Zandvoort in gedachten. Tot slot zien we een updatetje bij AlphaTauri . De endplate van de achtervleugel is geüpdatet. Het moet voor meer efficiëntie zorgen.
Meest gelezen