Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Houdt Red Bull vast aan verkeerd concept? "Een nadeel voor Verstappen"

Heeft Red Bull de plank op aerodynamisch vlak misgeslagen? Technisch Formule 1-goeroe Gary Anderson sluit dat niet uit en ziet dat als een groot nadeel voor Max Verstappen.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Red Bull houdt er al jaren een eigen aerodynamische filosofie op na. De voorkant van de auto ligt een stuk lager dan de achterkant, waardoor de auto schuin op het asfalt staat. Dat zorgt voor meer downforce, maar ook voor meer drag. Red Bull zweert erbij, terwijl in de afgelopen jaren meerdere teams dat idee gekopieerd en soms ook weer losgelaten hebben.

Voormalig Formule 1-ontwerper voor teams als Jordan en Jaguar, Gary Anderson, vreest dat het concept de achilleshiel van Red Bull is geworden: "De downforce op de Red Bull is heel fragiel. Ze gebruiken 'rake' om de voorvleugel zo laag mogelijk boven de grond te houden en ze zetten daarmee vol in op de efficiëntie van de voorvleugel", aldus Anderson in zijn eigen podcast, 'The Gary Anderson Show'.

"Elders op de auto zitten ook de nodige aerodynamische toepassingen om de luchtstroom te beïnvloeden en dat is allemaal prachtig, maar alleen als je dat goed weet te doorgronden en aan de praat weet te krijgen. Max Verstappen weet inmiddels wat hij ermee kan en wat het doet voor de auto, maar ik zie het eigenlijk als een nadeel voor Red Bull. En waarschijnlijk is het daardoor ook een nadeel voor Verstappen."

Anderson vergelijkt de Red Bull en de 'driveability' ervan met de auto's van de concurrent: "Racing Point heeft gezien dat het loont om terug te gaan naar een wat meer conventioneel concept. Nico Hulkenberg bijvoorbeeld was in staat als invaller in te stappen in beide gevallen deed hij het gewoon heel goed en dat praktisch zonder voorbereiding."

Anderson adviseert Red Bull dan ook het roer om te gooien, aangezien de lastig te besturen Red Bull-bolide in zekere zin slachtoffers maakt: "Een auto moet gebruiksvriendelijk zijn. Coureurs moeten tijd krijgen om te wennen aan die fragiele downforce en snappen wanneer dat inzetbaar is, maar ook wanneer het juist tegen je werkt. Pierre Gasly en Alexander Albon hebben daar allebei hinder van ondervonden. Het maakte dat ze niet meer tot het gewenste niveau pushten en langzamer werden. De media gaan er vervolgens bovenop zitten en zo kom je in een spiraal terecht die nergens toe leidt."

"Als ik Red Bull was zou ik proberen een auto te bouwen die minder afhankelijk is van die ene sweet spot voor wat betreft de downforce en die de coureur meer vertrouwen geeft. Misschien dat je in het begin dan wat aan performance inlevert, maar op de lange termijn zal ook Max Verstappen daarvan profiteren."

16 reacties

    x