Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Houdt Red Bull vast aan verkeerd concept? "Een nadeel voor Verstappen"

Heeft Red Bull de plank op aerodynamisch vlak misgeslagen? Technisch Formule 1-goeroe Gary Anderson sluit dat niet uit en ziet dat als een groot nadeel voor Max Verstappen.

Red Bull houdt er al jaren een eigen aerodynamische filosofie op na. De voorkant van de auto ligt een stuk lager dan de achterkant, waardoor de auto schuin op het asfalt staat. Dat zorgt voor meer downforce, maar ook voor meer drag. Red Bull zweert erbij, terwijl in de afgelopen jaren meerdere teams dat idee gekopieerd en soms ook weer losgelaten hebben. Voormalig Formule 1-ontwerper voor teams als Jordan en Jaguar, Gary Anderson, vreest dat het concept de achilleshiel van Red Bull is geworden: "De downforce op de Red Bull is heel fragiel. Ze gebruiken 'rake' om de voorvleugel zo laag mogelijk boven de grond te houden en ze zetten daarmee vol in op de efficiëntie van de voorvleugel", aldus Anderson in zijn eigen podcast, ' The Gary Anderson Show '. "Elders op de auto zitten ook de nodige aerodynamische toepassingen om de luchtstroom te beïnvloeden en dat is allemaal prachtig, maar alleen als je dat goed weet te doorgronden en aan de praat weet te krijgen. Max Verstappen weet inmiddels wat hij ermee kan en wat het doet voor de auto, maar ik zie het eigenlijk als een nadeel voor Red Bull. En waarschijnlijk is het daardoor ook een nadeel voor Verstappen." Anderson vergelijkt de Red Bull en de 'driveability' ervan met de auto's van de concurrent: "Racing Point heeft gezien dat het loont om terug te gaan naar een wat meer conventioneel concept. Nico Hulkenberg bijvoorbeeld was in staat als invaller in te stappen in beide gevallen deed hij het gewoon heel goed en dat praktisch zonder voorbereiding." Anderson adviseert Red Bull dan ook het roer om te gooien, aangezien de lastig te besturen Red Bull-bolide in zekere zin slachtoffers maakt: "Een auto moet gebruiksvriendelijk zijn. Coureurs moeten tijd krijgen om te wennen aan die fragiele downforce en snappen wanneer dat inzetbaar is, maar ook wanneer het juist tegen je werkt. Pierre Gasly en Alexander Albon hebben daar allebei hinder van ondervonden. Het maakte dat ze niet meer tot het gewenste niveau pushten en langzamer werden. De media gaan er vervolgens bovenop zitten en zo kom je in een spiraal terecht die nergens toe leidt." "Als ik Red Bull was zou ik proberen een auto te bouwen die minder afhankelijk is van die ene sweet spot voor wat betreft de downforce en die de coureur meer vertrouwen geeft. Misschien dat je in het begin dan wat aan performance inlevert, maar op de lange termijn zal ook Max Verstappen daarvan profiteren."

Viaplay
x
Tv-rechten 'Formule 1 nog jarenlang te zien bij Viaplay'