Met de langste Formule 1-kalender ooit moesten ook de coureurs hun beste beentje voor zetten. De meesten wisselden sterke periodes af met mindere momenten en ook ontstonden er flink wat wisselingen op de grid. In totaal kwamen er 24 coureurs in actie in 2024, mede omdat drie coureurs tussentijds werden vervangen. Maar wie zijn de tien beste en slechtste coureurs van 2024? RacingNews365 zet ze in twee delen op een rijtje, te beginnen met de tien slechtste coureurs van het jaar.
Sergio Perez
Sergio Perez kende nog een aardige start van het seizoen, maar kwam al snel in een wak terecht. In een dramatische reeks, vanaf de Grand Prix van Emilia-Romagna, wist hij slechts 49 schamele punten bij elkaar te rapen. Bovendien reed Perez de nodige schade bij elkaar. De Mexicaan kwam zodoende al snel onder druk te staan binnen de Red Bull-familie, iets waar zelfs na het seizoen nog sprake van is.
Hij kreeg in de zomerstop nog een steuntje in de rug, maar in de tweede seizoenshelft ging het nog verder bergafwaarts voor de zesvoudig Grand Prix-winnaar. Met slechts vier podiumplaatsen en maar liefst acht races waarin hij geen punten pakte, is het een zeer teleurstellend seizoen geweest voor Perez. Het is daarbij nog maar de vraag hoe lang hij zich nog Red Bull-coureur mag noemen.
Lance Stroll
Lance Stroll was niet uitzonderlijk slecht in 2024, maar op opvallend goede zaken hebben we de Canadees dit jaar ook niet kunnen betrappen. Het beste resultaat van Stroll was een zesde plek in Australië, waarmee hij dus al vroeg piekte, en bovendien finishte hij slechts zes keer in de punten. De Aston Martin-coureur moest het in de WK-stand doen met P13, terwijl zijn achterstand op teamgenoot Fernando Alonso groot was: 70 om 24 punten.
Het meest kolderieke moment van het jaar komt misschien zelfs op naam van Stroll te staan. Hij schoot namelijk van de baan in de opwarmronde van de kletsnatte Grand Prix van Brazilië van. De Canadees probeerde terug te keren, maar zette zijn auto pardoes in de grindbak neer. Stroll kwam er niet meer uit en zodoende eindigde zijn race nog voor het goed en wel begonnen was.
Esteban Ocon
De race op Interlagos zal ongetwijfeld het enige échte hoogtepunt van het seizoen van Esteban Ocon zijn geweest. Hij eindigde in zijn Alpine als tweede en stond zo voor de vierde keer in zijn F1-carrière op het podium, samen met zijn teamgenoot Pierre Gasly.
De relatie tussen Ocon en Alpine stond dit seizoen echter vaak op gespannen voet. In Monaco kwam het tot een botsing tussen de twee teamgenoten, waar toenmalig teambaas Bruno Famin totaal niet over te spreken was. Even leek het erop dat Ocon per direct aan de kant werd gezet, maar hij bleef gewoon zitten. Toch maakte de Fransman het seizoen niet af, want in Abu Dhabi werd hij vervangen door Jack Doohan. Dat had ook te maken met zijn overstap naar Haas, maar de gespannen relatie met het team zal ongetwijfeld ook een rol hebben gespeeld.
Kevin Magnussen
Het seizoen van Kevin Magnussen was op zijn zachtst gezegd wisselvallig te noemen. De Deen wisselde sterke periodes, zoals aan het einde van het jaar, af met momenten waar hij eigenlijk niet opviel. Voor de zomerstop kreeg hij de schijnwerpers nog wel op zich gericht, maar niet op de goede manier. De vele straffen die hij in die periode kreeg zorgden er namelijk voor dat de ogen ook even op hem gericht waren.
Magnussen stond al een aantal races op scherp voor een schorsing van één race, maar de beslissende fout bleef alsmaar uit. Op Monza was het echter wel zover en moest hij op het strafbankje plaatsnemen. De Haas-coureur miste zodoende de race in Azerbeidzjan. Uiteindelijk scoorde Magnussen net iets meer WK-punten als strafpunten in het seizoen dat zeer waarschijnlijk zijn laatste als Formule 1-coureur zal zijn.
Alex Albon
Alex Albon nam het team van Williams de laatste jaren op sleeptouw en deed dat dit jaar ook grotendeels, maar van een leien dakje ging het allemaal niet. Hij schreef een aantal auto's af en het bonnetje met alle schade liep zodoende flink op voor de Britse renstal. In Australië en Brazilië stond het team uit Grove zelfs maar met één auto aan de start, omdat de schade aan de auto van Albon simpelweg te groot was.
Dat kon hij op de baan niet echt compenseren, met een enigszins teleurstellend totaal van 12 punten over het hele seizoen. Door de schade, die al vroeg in het jaar werd opgelopen, liep het team ook achter op schema wat de ontwikkeling van de auto betreft. Zodoende liep Williams eigenlijk achter de feiten aan. Albon staat nu een belangrijk jaar te wachten, waar hij échte concurrentie krijgt van Carlos Sainz, een ervaren coureur die ook weet hoe het voelt om voor een topteam te rijden.
Daniel Ricciardo
Als je het einde van het jaar niet haalt, sta je haast automatisch op het lijstje met slechtste coureurs van het jaar. Daniel Ricciardo werd na de race in Singapore bedankt voor bewezen diensten, al zette hij in zijn laatste race nog wel de snelste raceronde neer. Maar het jaar van de Australiër kende simpelweg meer diepte- dan hoogtepunten.
In de sprintrace in Miami en tijdens de race in Canada liet hij nog iets van zijn oude snelheid zien, maar daarmee kon hij de Red Bull-familie niet overtuigen. Zodoende lijkt de F1-carrière van de goedlachse Ricciardo wel ten einde, al kijkt hij vast met goede herinneringen terug naar de acht overwinningen die hij pakte in zijn tijd als coureur.
Franco Colapinto
De Argentijnse sensatie Franco Colapinto kwam als een wervelvind binnengestormd in de wereld van de Formule 1 en pakte in zijn tweede race al gelijk punten voor Williams. De Argentijn kwam er echter ook al snel achter dat je van hero naar zero kunt gaan in de koningsklasse van de autosport. Zo crashte hij hard in Brazilië én in de kwalificatie in Las Vegas.
Daar waar eerder nog werd gesproken over een hele snelle promotie naar de Red Bull-familie (en misschien zelfs als gloednieuwe teamgenoot van Max Verstappen), lijkt Colapinto nu toch 'gewoon' op de reservebank plaats te moeten gaan nemen. Rookies mogen fouten maken, maar met drie uitvalbeurten in de laatste vier races eindigt het jaar toch teleurstellend voor de Argentijn.
Guanyu Zhou
In een jaar vol moeilijkheden waren er voor Guanyu Zhou twee hoogtepunten: hij mocht als eerste Chinese Formule 1-coureur ooit aan zijn thuisrace deelnemen, waardoor een tot tranen toe geroerde Zhou ook als hoogtepunt van de Grand Prix van China naar voren kwam. Hij kreeg het bijna voor elkaar om punten te scoren, maar hij eindigde als negende in de sprintrace.
Die punten zouden later in het seizoen gelukkig nog wel komen tijdens de Grand Prix van Qatar. Dat weekend werd meteen ook het tweede hoogtepunt van de Chinees, want één weekend voor het einde van het seizoen (en mogelijk ook het einde van zijn tijd als Formule 1-coureur, als we alle geruchten even links laten liggen) evenaarde hij zijn beste resultaat ooit in de koningsklasse van de autosport. Bij die twee hoogtepunten zou het echter blijven in 2024, want Zhou reed verder vooral in de marge rond.
Valtteri Bottas
Nog zo'n coureur die in de marge rondreed in 2024: Valtteri Bottas. De Fin wist geen indruk te maken op de baan en scoorde zelfs geen enkel punt. Dat was hem in de voorgaande elf jaar als F1-coureur nog nooit overkomen en zodoende eindigde zijn misschien wel laatste F1-seizoen in mineur.
In Qatar kwam hij nog dichtbij een puntje, maar het mocht niet baten voor Bottas. In Abu Dhabi eindigde het jaar wel heel pijnlijk, nadat hij Kevin Magnussen vol van de baan beukte. Einde race voor Bottas, die als 'herinnering' nog wel wat strafpunten op zijn licentie kreeg.
Logan Sargeant
Zoals eerder al over Ricciardo werd gezegd: als je het einde van het jaar niet haalt, is het bij voorbaat al een mislukt seizoen. Logan Sargeant kreeg nog een tweede kans bij Williams, nadat zijn debuutseizoen in 2023 niet al te best was verlopen. Maar serieuze verbetering bleef uit en in Australië moest hij zijn auto zelfs afstaan aan teamgenoot Alex Albon, die zijn auto eerder dat weekend had afgeschreven en anders niet van start kon.
Ook in Zandvoort ging het mis voor Sargeant. Hij crashte hard in de derde training en liep zo de kwalificatie mis, maar kon de race nog wel starten. Uiteindelijk zou dat zijn laatste Grand Prix van het jaar te zijn. In het rijderskampioenschap houdt hij Jack Doohan (de Australiër die Ocon verving in Abu Dhabi en dus maar één race reed) achter zich, maar daar is ook alles mee gezegd.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!