Ondanks de coronapandemie heeft de Nederlandse Grand Prix een veel grotere financiële impact gehad op de directe omgeving van Circuit Zandvoort dan verwacht. De aanwezige fans hebben gezorgd voor een enorme toegevoegde economische waarde, zo valt te lezen in een uitgebreid onderzoek van de Breda University . In het onderzoek werd de toegevoegde waarde in euro's onderzocht voor ondernemingen in Zandvoort en in de MRA (Metropoolregio Amsterdam, o.a. Zandvoort, red.). De totale toegevoegde waarde voor de gemeente Zandvoort ligt naar schatting van het onderzoek op 8,9 miljoen euro. Voor de MRA is dit een flinke 23,2 miljoen euro. Dit valt miljoenen euro's hoger uit dan de voorspellingen die zijn gemaakt in 2017, toen er een haalbaarheidsonderzoek werd gedaan door Decisio . Belangrijk om te weten is dat bovengenoemde toegevoegde waarde enkel en alleen is ontstaan door de Dutch Grand Prix. De omzet bij restaurants en dergelijke op een 'normale' dag in Zandvoort is dus niet meegenomen. De extra miljoenen zijn het rechtstreekse gevolg van de Dutch GP.
Meer geld, maar minder bezoekers
Dat de totale toegevoegde waarde veel hoger uitvalt, is opvallend. Door de coronapandemie was 'slechts' twee derde van het totale bezoekersaantal welkom bij de GP van Nederland. 65.000 bezoekers per dag kregen toegang tot het circuit, in plaats van de 105.000 per dag wat mogelijk was. Toch heeft het verminderde aantal bezoekers dus niet gezorgd voor een negatieve impact voor de omgeving. Onder normale omstandigheden is de toegevoegde waarde voor de regio dus nog veel hoger. Ook was er een enorme groei aan werkgelegenheid tijdens het GP-weekend. De geschatte extra werkgelegenheid binnen de gemeente Zandvoort is volgens het onderzoek 244 FTE (Fulltime Equivalent, een volledige fulltime werkweek van 40 uur) en bij de MRA was dit een stijging van 498 FTE.
Bereikbaarheid, sfeer en organisatie scoren dikke voldoendes
In het onderzoek werden de respondenten gevraagd naar hun beleving van de Dutch Grand Prix. Aan verschillende thema's werd een cijfer gegeven, waarbij het evenement dikke voldoendes scoort. Vooral de sfeer scoorde zeer goed met een 8,9 gemiddeld. Ook de organisatie (8,2) en de bereikbaarheid van Zandvoort (8,1) verdienden een hoog cijfer. De bezoekers waren het minst enthousiast over de ticketprijzen van het evenement. Op een schaal van 1 (veel te goedkoop) tot 10 (veel te duur) geeft het onderzoek een gemiddelde van 6,4.
Invloed op de beleving en de besteding van de Dutch GP
Er zijn drie grote externe factoren die van invloed zijn geweest op de beleving en/of de bestedingen van de bezoekers aan de Dutch GP. Het onderzoek noemt het weer, de prestaties van Max Verstappen en de Covid-19 maatregelen. Het weer was goed en hetzelfde geldt voor de prestaties van Verstappen, wat ten goede kwam voor de beleving van het evenement en voor extra aankopen, zoals merchandise en wat extra (alcoholische) versnaperingen. Daarnaast heeft de coronapandemie ook invloed gehad op de belevenis. Het mobiliteitsplan werkte vlekkeloos, waardoor men zeer tevreden was over de bereikbaarheid. Dit had lager kunnen uitvallen met ruim 30.000 extra bezoekers.
Meest gelezen