Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Lewis Hamilton

Een eenstopper had Hamilton niet geholpen in Canada

Een podiumplek en een DNF voor Mercedes bij de Grand Prix van Canada. Twee resultaten die volledig uiteenlopen en technisch baas Mike Elliott legt uit hoe dit kwam.

Hamilton Canada wet
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Lewis Hamilton startte de race als derde en teamgenoot George Russell startte daar één plekje achter. Maar waar Hamilton aan het eind van de race ook daadwerkelijk op het podium stond, moest Russell na 53 ronden de race staken.

Russell leek al in het begin van de race uit te vallen, nadat hij hard de muur raakte en de safteycar de baan op kwam. Elliott: "George raakte hard de kerbs in bocht 8, genoeg om de wagen niet meer onder controle te kunnen houden. De achterkant brak uit en hij raakte de muur bij het uitkomen van bocht 9." Gevolg: een beschadigde voorvleugel en een kapotte band rechtsachter. Maar Russell haalde nog wel de pits en kon wonderbaarlijk genoeg de race hervatten.

De DNF zelf werd uiteindelijk veroorzaakt door problemen met de remmen. "Deze worden op een circuit als een Canada enorm veel gebruikt. We zagen in onze data dat de slijtage van de remmen erg hoog werd. Als we zouden blijven doorgaan, zou George het einde van de race niet halen. Omdat hij in een DRS-trein zat met andere coureurs en hij hen in had moeten halen, was het bijna onmogelijk om zijn remmen goed te houden en daarom moesten we hem helaas naar binnen halen", legt Elliott uit.

Lewis Hamilton kon na 70 rondes de gang naar het podium maken. Achter winnaar Max Verstappen en Fernando Alonso eindigde de zevenvoudig wereldkampioen als derde. Had Mercedes meer kunnen doen om hem naar P2 te brengen, bijvoorbeeld met een eenstop-strategie? "Kijkend naar de data dan was een eenstopper beter geweest op deze baan, maar dan alleen in een normale race", aldus Elliott.

"Nu was er een vroege safetycar. De mogelijkheid voor een eenstopper was er door onder de safetycar naar binnen te gaan en een lange run op de harde band te doen, maar daarvoor zagen we teveel bandenslijtage. We zouden dan later in de race kwetsbaar zijn voor de wagens achter ons."

"Het andere alternatief was wat Ferrari deed. Buiten blijven tijdens de safetycar, een lange eerste run rijden en dan later in de race een pitstop maken. Voor Ferrari werkte dit omdat ze vastzaten in een DRS-trein. Als wij buiten zouden zijn gebleven, zouden we daarna niet op een betere plek zijn uitgekomen."

Formule 1 GP Canada 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Adviseur Marko deelt grootste Newey-vrees na vertrek bij Red Bull