Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 8.702
  • 3 BOT + 9.452
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 VER + 5.856
  • 3 LEC + 18.474
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
  • 1 VER LAP 52
  • 2 HAM + 11.326
  • 3 BOT + 19.231
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
deu
vr 09 okt - zo 11 okt
Quali za 10 okt 15:00 16:00
Race zo 11 okt 15:10 17:10
rus
por
vr 23 okt - zo 25 okt
Quali za 24 okt 15:00 16:00
Race zo 25 okt 15:10 17:10
deu
ita
za 31 okt - zo 01 nov
Quali za 31 okt 14:00 15:00
Race zo 01 nov 13:10 15:10
por
Start GP Spanje
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Een mislukte race en Verstappens Red Bull wordt alweer afgemaakt

De geplande vreugdetranen maakten op 5 juli plaats voor krokodillentranen. Red Bull en Max Verstappen kenden een valse start van het F1-seizoen, maar het seizoen is nog lang niet verloren.

Column
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Ja, Mercedes was sneller dan Red Bull. En ja, Mercedes was sneller dan Verstappen, want die is nog altijd beter dan zijn Red Bull. En ja, de beide Red Bulls gingen kapot. Het zijn de pijnlijke constateringen van een weekendje Red Bull Ring. Voor een aantal mensen alweer reden genoeg om het seizoen direct af te schrijven, voor mij is dat veel te voorbarig.

Er is werk aan de winkel voor Red Bull en Honda. Veel werk in weinig tijd, maar dat is het leven in de Formule 1 – zeker in 2020 met 8 races in 10 weken. Fouten maken is kostbaar, tijd om te herstellen is er nauwelijks. Een dubbele DNF door haperende Honda’s is niet wat men verwacht had. De wereldtitel is het doel van Red Bull, Honda en Verstappen en dat betekent dat het team zich razendsnel moet herpakken.

De hype was groot en in aanloop naar de Oostenrijkse Grand Prix werd deze met de dag groter. Om Verstappen in 2020 tot wereldkampioen te kronen, dan moet ook alles kloppen. Zo simpel is het, en daar kunnen we lang of kort over lullen. In Oostenrijk klopte het niet, maar er zijn voldoende aanknopingspunten om niet direct het team of Honda neer te sabelen.

De RB16 beschikte tijdens de kwalificatie niet over een optimale balans en het gapende gat van een halve seconde was pijnlijk. Het was veel meer dan de twee tienden waarmee het team rekening hield. Direct zichtbaar was ook dat de Honda minder hard liep dan verwacht, ondanks de upgrade van de Japanners. Een dag later was het toch echt Verstappen die de eerste tien ronden uitstekend partij gaf aan Valtteri Bottas, op banden die een compound harder waren.

Het was dat zijn Honda er de brui aan gaf, maar Verstappen liet zien dat het met de snelheid van de RB16 wel snor zit. Met de snelheid van Albon zat het allerminst snor, die komt nog altijd een halve tot hele seconde per ronde tekort op Max en zelfs op zachtere banden was hij nimmer sneller. De Brit werd door Hamilton eenvoudig ingehaald in de openingsfase en vervolgens om zijn oren gereden. De 26 safety cars en slimme zet van het team om hem in de slotfase op zachte banden te zetten markeerden zijn gebrek aan pace.

Oostenrijk was een compleet baalweekend voor Red Bull, maar er is absoluut geen man overboord. Red Bull was niet het enige team met problemen. Ferrari was niet vooruit te branden, Mercedes had sensorproblemen, twee door Mercedes aangedreven wagens haalden de streep niet na technisch falen en ook de Renault van Ricciardo werd wegens koelingsproblemen naar de pits geroepen.

Het is geen poging om Red Bulls problemen te bagatelliseren, want het enige dat je kan doen is je eigen problemen fixen – niet die van een ander. Van problemen van de concurrentie moet je profiteren en dat deed Bottas dankbaar. Wie voor de race had voorspeld dat er ook een Ferrari-coureur op het podium zou eindigen en slechts 11 coureurs de finish zouden halen, werd voor gek verklaard.

Autosport is en blijft onvoorspelbaar en de mensen die Verstappen nu al afschrijven zijn wel erg voorbarig. Titelraces als 1998, waarin McLaren het hele veld in de eerste race op een ronde zette en Michael Schumacher toch nog tot de laatste race meestreed om de titel, of Vettel, die in 2010 slechts één race van de eerste 8 won en in 2012 slechts één race won van de eerste 13 GP’s en toch in beide jaren wereldkampioen werd, het zijn voorbeelden van hoe onvoorspelbaar een seizoen kan zijn.

Bovenstaande is geen poging om Red Bulls falen in de eerste race goed te praten. Wel is het overheersende negatieve sentiment in Nederland op dit moment overtrokken. Red Bull was in Oostenrijk het tweede team, waarbij de snelheid van Max Verstappen tijdens de race indrukwekkend was. Op een hardere band verloor hij in acht rondjes tijd nog geen anderhalve seconde op Bottas.

Soms is Formule 1 net als een potje boksen: Red Bull kreeg een flinke tik op zijn neus in de de eerste ronde, het is nu aan het team om terug te slaan in ronde 2.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Oostenrijk 2020

Het laatste nieuws direct vanaf de Red Bull Ring

61 reacties